Kisebb eladótér, nagyobb raktár, hibrid megoldások
A boltok háttéregységei könnyen növelhetők, így lépést lehet tartani az e-kereskedelem növekedésével. Az eladótér és a választék kisebb lesz, de élménycentrikusabb, egy dizájnszakértő szerint.

A fogyasztói szokások változásához alkalmazkodik a külső-belső boltdizájn
A COVID-19 előtt is az e-kereskedelem kiszolgálásának és a helybenfogyasztási lehetőségek növelése volt a napicikk kereskedők két jelentős fejlesztési iránya. A világjárvány csak ráerősített és felgyorsította ezeket a trendeket. Tom Custer, a FRCH Nelson vezérigazgató helyettese, aki olyanokkal dolgozott, mint a Subway, KFC, Tagret, Kroger, a személyes tapasztalatait osztotta meg a Grocery Dive hasábjain.
Hibrid megoldások
Az online vásárlás egyre több fogyasztó szokásává válik, ehhez a napicikk kereskedőknek alkalmazkodni kell. A növekvő számú megrendelés összekészítéséhez, sokszor aznapi kiszállításához több helyre és több erőforrásra van szükség a boltokban. Legtöbb kereskedő erre a célra a raktárterületet növeli meg az eladótér rovására vagy a parkolóból választ le részeket. A boltok oldalához, hátsó részéhez való hozzáépítéssel az árufelvétel gyorsítható, akár drive-thru rendszerrel, akár pick-up pontok, tornyok vagy szekrények kialakításával. A lényeg, hogy a vevők minél hamarabb és minél automatizáltabb módon kapják meg megrendelésüket.
A Whole Food az eladótérben korábban kialakított kávézóit alakította át e-kereskedelmi célokra Philadelphiában és Atlantában. Több száz Walmart áruházban automata kioszkokat és narancssárga átvevő szekrényeket helyeztek el. A Hy-Vee nemcsak saját területén, de a környéken, például kórházakba is kirakott ilyen átvevő állomásokat.

Az e-kereskedelem előretörésével egyre több átvevő pont létesül
Jól célzott választékok
Ha a raktár nagyobb lesz, sokszor az eladótér csökken. Kisebb helyen koncentráltabb kínálattal lehet hatékonyan megjelenni. A kereskedők gyakorlottak a hatékony SKU racionalizálásban. Esetenként teljes kategóriákat vagy a lassabban forgó termékeket ki kell venni a bolti választékból és csak az online felületen kínálni. Custer szerint felesleges például az állateledelt vagy a ruházatot, de akár az összes tartós élelmiszert hosszú gondolasorokon bemutatni, a szakboltokkal versenyezni. Elegendő a leggyorsabban forgó cikkeket kitenni, a többit pedig online felületen kínálni, mobil applikáción, kihelyezett képernyőn vagy digitális kioszkon keresztül, akár aznapi kiszállítással.
Léteznek olyan hibrid üzletek is, ahol a bolt applikációján vagy helyi kihelyezett eszközön keresztül leadott rendelést robotok válogatják össze a hátsó helyiségekben, míg a vásárló a frissárut helyben megveszi, vagy étkezik az üzlet területén levő kávézókban, éttermekben. Sok üzletlánc kínál helyben étkezési vagy elviteles lehetőséget, egészséges opciókkal.
A bolt környezetétől és célközönségétől függ, hogy milyen hibrid megoldás működik. A vegyes, fizikai és online vásárlással és kész ételekkel is rendelkező üzletek a kertvárosokban élnek meg leginkább, ahol magas a vásárlóerő, erős az on- és offline forgalom egyaránt.
Étkezés és kényelem
A napicikk üzletek saját választékukban is egyre több kész, félkész vagy gyorsan elkészíthető ételt kínálnak. A világjárvány alatt, a vendéglátó egységek zárva tartásával ezt a választékot tovább növelték. Bár az éttermek megnyitottak, érdemes továbbra is ezekre a kategóriákra odafigyelni.
Custer úgy gondolja, hogy a salátabárok ideje lejárt, a pandémia eltörölte ezt a szabad szedéses formát. Alternatívája lehet az előre megrendelt és zárt dobozban összekészített saláta.
Városi nagy élelmiszer üzletekben egyre több helyen nyitnak a plázákéhoz hasonló, több alternatívát felvonultató étkezési lehetőséget. A Kroger Cincinnati üzlete zászlóshajó ezen a területen.

A Kroger zászlóshajó üzletében nagy az étterem-választék is
Kapcsolódó cikkeink
Szintet léphet a hazai e-kereskedelem: Magyarországon is fejleszt a globális logisztikai óriásvállalat
A digitális kereskedelem világszerte rohamosan fejlődik, és a logisztikai megoldások…
Tovább olvasom >Az Amazon visszakozik: kínai megrendelések lemondásával reagál az amerikai vámemelésre
A kereskedelmi háború új fejezete az e-kereskedelemben – az Amazon…
Tovább olvasom >Elárasztanak a zacskók: 22 milliárd műanyag csomagolás jöhet divatból 2030-ig
Az online rendelt ruhák ára nemcsak a pénztárcánkat, hanem a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Húsvéti hosszú hétvége: így alakul az üzletek nyitvatartása 2025-ben
A húsvéti ünnepek idején alaposan átalakul a hazai üzletláncok nyitvatartása:…
Tovább olvasom >A várakozásokon felül alakult az euróövezet ipari termelése februárban
Februárban a várakozásokon felüli mértékben növekedett az euróövezet ipari termelése…
Tovább olvasom >Zsigó Róbert: átlagosan majdnem húsz százalékos az árrésstop hatása
Az árrésstop bevezetésének hatására négy hét alatt átlagosan 18,6 százalékkal…
Tovább olvasom >