Kis magyar ponyvaregény
Eltekintve néhány, vásárlási szokásokkal kapcsolatos kulturális különbségtől, a POS (azaz Point of Sale) ugyanazt jelenti Magyarországon is, mint a világ más tájain. Valamiben mégis különbözünk. A magyar boltok POS-felhozatala mind mennyiségben, mind esztétikai minőségben lényegesen alulmarad a nyugat-európai átlaghoz viszonyítva. A gyártó cégek és ügynökségeik arra panaszkodnak, hogy Magyarországon nem a minőség számít, kizárólag az ár dominál, és ez tükröződik a POS-reklám területén is. Az árérzékenység egyenes következménye, hogy nem lehet a termékek árába beépíteni az erre fordítandó teljes összeget. Így elsősorban funkció- és ármegközelítésből választanak POS-anyagokat, az esztétikum és minőség rovására. A POS-reklám a cégek hirdetésre szánt büdzséjének töredékét teszi ki (szemben más médiában megjelenő kampányokkal).
Míg egy francia termék esetében a csomagolásra és a bolti kihelyezésre fordított összeg kiteheti a termék árának akár 40 (!) százalékát is, ez itthon maximum 10-15 százalék lehet. Ugyanez érvényes a Nyugaton nagy sikernek örvendő akciós szigetek esetében is: a cégek nem képesek megfizetni a hely bérleti díját.
Zsibvásár vagy egyenfólia?
Sokan olcsóbb megoldásokhoz folyamodnak, ezek viszont kevésbé tartósak és esztétikusak, gyakran már az akció folyamán, idő előtt megrongálódnak. Több áruház vezetősége – jogosan – arra hivatkozik, hogy az ilyen reklámeszközök nem eladásösztönzők, inkább rontják az áruház összképét és ezzel együtt a cég imázsát. Ezért olyan döntést hoznak, hogy a jövőben nem engedik be a márkaforgalmazó által legyártatott és kihelyezett POS-anyagokat a „zsibvásár” elkerülése végett. Ez eddig rendben is lenne. De a megoldásként választott alternatíva, az áruházak által legyártatott és kihelyezett „AKCIÓ” feliratos (gyakran a többszöri használat miatt alapból piszkos), rikító színű ponyva vagy fólia semmivel sem segíti az esztétikus megjelenésre való törekvést – főleg, ha nem egy kimondottan diszkontáruházról van szó.
Másrészről több gyártó cég ebben a döntésben a nagy élelmiszerláncok saját márkás termékeinek előtérbe helyezését véli felfedezni.
Egy tény: ha egy helyen minden akciós, akkor az értéktelen, kevésbé vonzó vagy érdekfeszítő, ezért rutinvásárlásra ösztönöz, megfosztva a vevőt a felfedezés és elcsábulás élményétől… Mert mint tudjuk, a vásárlók többsége a helyszínen dönti el, mi kerül a kosárba.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >