Kínos szag helyett kellemes illat
A dezodorok piacán a hosszan tartó hatás mellett egyre jelentősebb igény mutatkozik a természetes összetevők iránt is. Változatlanul a spray a legkedveltebb formátum, de növekszik a népszerűsége a stifteknek is. A szagok eltüntetésének hatásfoka mellett lényeges döntési szempont a termék illata, a gyártók bátran kísérleteznek ebben az irányban.
Az Unilever Magyarország Kft. arról tájékoztat, hogy a dezodorpiacot – mind a női, mind a férfi szegmensben – eladási értékben és darabszámban egyaránt csökkenő mértékű növekedés jellemzi.
– Érték- és volumenrészesedést tekintve továbbra is az Unilever a vezető gyártó a szektorban. 2019-ben az értékben vett eladások több mint 30%-a az Unilever márkáiból származott – mutat rá Csendes Szandra, az Unilever Magyarország Kft. brand managere.
Azt is megtudjuk tőle, hogy továbbra is a drogéria csatorna a legerősebb a dezodorok piacán, az értékbeli eladások több mint fele itt realizálódik. A tavalyi év legdinamikusabban növekvő csatornája a legkisebb, mindössze 5%-os értékbeli részesedéssel bíró diszkontoké.
– A Sarantis Hungary Kft. sajátillatszer-márkáinak értékesítését 2019-ben a dezodorokra vetítve úgy jellemezhetjük, hogy az eladásokat nagy részben a STR8 márka, azon belül is az illatorientált vonal hozta, mely a tavaly véghezvitt márka relaunchnak is köszönhető. A STR8 dezodorok értékesítése mind mennyiségben, mind értékben növekedést mutat 2018-hoz viszonyítva – mondja Sujbert Katinka, junior brand manager.
A Henkel Magyarország Kft.-nél úgy látják, hogy
a dezodorpiacot a férfi szegmens folyamatos fejlődése jellemzi, formátumok tekintetében a stiftek kisebb növekedése figyelhető meg, míg a deospray stagnál, a pumpás és a golyós dezodor részesedése pedig csökken (Nielsen YTD Mar, 2020 Deo kategória).
– Ez elsősorban a természetes, biodezodorok térnyerésének köszönhető, amelyek főként ezt a formátumot alkalmazzák. Természetesen a 2020-as év adatait befolyásolja a koronavírus-járvány, de a növekvő trend tavaly és idén, az év első két hónapjában is jellemző volt – jelzi Novák Rebeka, brand & trade marketing manager.
A spray a legnépszerűbb
A NIVEA®-nál arra törekszenek, hogy minden fogyasztói igényt ki tudjanak elégíteni, így termékkínálatukban minden applikáció megtalálható, aeroszol, golyós dezodor, stift és pumpás dezodor is, mind férfi, mind pedig női felhasználók számára.
– Izzadásgátlók esetében alapvető elvárás a hatékony védelem az izzadság ellen, de emellett a kellemes illat, frissesség, bőrápolás, foltmentesség is fontos döntési szempont. Természetesen nem feledkezhetünk meg az innovációk szerepéről sem, egy új illat, egy látványos csomagolás szintén befolyásolhatja a döntést. A dezodor kategóriában is érzékelhető a márkahűség, de egy-egy eladóhelyi árakció, egy látványos bolti kihelyezés képes ezt befolyásolni – nyilatkozza Jáger Melinda, a Beiersdorf Kft. értékesítési vezetője.
A vállalat fontosnak tartja, hogy izzadásgátló és alumíniummentes dezodorokból is kínáljanak megfelelő választékot.
– Vannak fogyasztóink, akik számára az alumíniummentes formula a vásárlási döntés fontos kritériuma, de tapasztalataink alapján sok vásárló nem tud különbséget tenni a kétféle termékcsoport között. Az izzadásgátló dezodorok hatékony védelmet biztosítanak az izzadság és a testszag ellen is, míg az alumíniummentes dezodorok a testszag ellen nyújtanak védelmet, és kellemes illatuk dominál – hangsúlyozza Jáger Melinda.
Sujbert Katinkának az a meglátása, hogy a legerősebb kategória a dezodor spray, utána következnek a golyós és a stiftes formátumok, majd a pumpás spray.
– Saját eladásainkban az értékesített mennyiség felét a deosprayk viszik, utána viszont a STR8 és B.U. márkák húzó termékei, a pumpás dezodorok következnek, melyek piacvezetők a kategóriában. Őket követi a többi kategória, azaz a golyós dezodorok, majd a stiftek – állapítja meg a Sarantis Hungary Kft. junior brand managere.
Sujbert Katinka a globális trendeket vizsgálva kiemeli: egy izzadásgátló termék kiválasztásánál több szempont játszik szerepet.
– Legfontosabb a dezodor teljesítménye, a termék izzadsággal szembeni hatékony fellépésének mértéke. Szintén fontos kérdés vásárlásnál a termék bőrbarát formulájának kialakítása.
– A női piacon a roll-on applikátortípus veszített részesedéséből, míg a férfi piacon a stift és gél stift applikátorok jelentősége csökkent a három fő típus közül – jegyzi meg Szőke Nikolett.
Csak semmi kompromisszum
A Beiersdorf Kft. 2011-ben vezette be a NIVEA® Black & White Invisible termékcsaládot, mely azóta is töretlen sikernek örvend. A 48 órás védelmet nyújtó, etil-alkohol-mentes izzadásgátló termékcsalád összetételét a Hohensteini Textilintézettel együtt fejlesztették ki kutatóik, hogy a dezodorok ne hagyjanak fehér foltot a fekete ruhákon, és a fehér ruhákon kialakuló sárga foltok ellen is sikeresen fel tudja venni a harcot. A termékcsaládon belül mind női, mind pedig férfi vásárlóik többféle illatból és applikációs formából választhatnak, igényüknek megfelelően.
– Globális kutatásaink igazolták, hogy a hölgyek esetén a hónalj borotválása bevett szokás, sokan hetente többször is megteszik ezt. Mivel a rendszeres borotválás, valamint a szőrtelenítés más formái is erősen igénybe veszik a bőrt, gyakran irritáció, bőrszárazság lép fel ezen az érzékeny területen. Így természetes, hogy a nők számára nagyon fontos a hónalj bőrének ápolása, és az is, hogy megoldást keresnek erre a problémára. Ezt a fogyasztói igényt szem előtt tartva alkottuk meg a NIVEA® Deo Beauty Elixir termékcsaládot három illatvariánsban, valamint spray, golyós dezodor és pumpás dezodor applikációkban – ismerteti Jáger Melinda.
A 2019 nyarán bevezetett NIVEA® Deo Beauty Elixir termékek tejkivonattal, vitaminokkal és ásványi anyagokkal gazdagítva táplálják, védik és varázsolják széppé a hónalj érzékeny bőrét, még szőrtelenítés után is.
A Henkel Magyarország Kft. brand & trade marketing managere arra hívja fel a figyelmet, hogy a természetes összetevőkre, valamint a termékek mentességére még mindig hatalmas az igény a piacon.
– 2020-as újdonságaink is erre az igényre ajánlanak megoldást: Fa klasszikus márkánk alatt érkezik egy új termékcsalád, a Fresh&Free, mely magnézium komplexszel és 0% alkohollal és alumíniumsóval nyújt természetes frissességet kellemes gyümölcsös illatokban – említi meg Novák Rebeka.
Hódítanak a természetes trendek
– 2019-ben a dezodorpiac – értékben vett eladásokat figyelembevéve – öt legsikeresebb újdonságából négy Unilever újdonság volt: az Axe két új, friss illatú bevezetése az Ice Chill és az Ice Breaker, illetve a Dove Go Fresh Apple&White tea és a Dove Nourishing Secrets Awakening Ritual aeroszol formátumú termékek – tudjuk meg az Unilever Magyarország Kft. szakembereitől.
– A Dove tekintetében számos újdonsággal érkezünk az idei évben ebben a kategóriában, főként aeroszol fókusszal. Bővítjük a Nourishing Secrets termékcsaládot két új illatvariánssal, melyben a kakaó és a hibiszkuszvirág, valamint a más kategóriákban már bizonyított lótuszvirág és a rizsvíz illata kap szerepet, bevezetjük az új Soothing Summer Ritual limitált kiadású izzadásgátló aeroszolt, mely az aloe vera és a rózsavíz frissítő illatával teszi teljessé a nyarat.
A természetes trendek irányába való eltolódásra választ adva az Unilever létrehozott egy új márkát is, a Dove Powered by Plantset, melyben a Dove szépségápolásban szerzett szakértelme van ötvözve a növények hihetetlen megújító erejével – tájékoztat Szőke Nikolett.
A cég Powered by Plants márka alatt megalkotta az öko-sprayt – az első növényi alapú természetes levegő (nitrogén) által hajtott aeroszolját, amely új távlatokat nyit a természetes dezodorok jövője felé.
Folyamatos innovációk
A Sarantis Hungary Kft. szortimentjében megtalálhatók női és a férfi deók egyaránt. Saját Sarantis női illatszer márkájuk a B.U, a C-thru, valamint az ELODE, míg férfiak számára a STR8 márkát kínálják.
– A tavalyi évben STR8 márkánk generálta a legerősebb forgalmat a deo kategóriában, ezen belül is a deospray alkategória hozott erős eladásokat. 2019-ben a márka designváltáson ment keresztül. Az illatorientált és a teljesítményorientált vonal csomagolása két jól megkülönböztethető színt kapott: előbbi fekete, míg utóbbi fehér lett, így vásárlóink is könnyebben tudnak termékeink közül válogatni. Legsikeresebb termékeink a STR8 Red Code és Original illata lett. Míg az Original a márka piacra kerülése óta folyamatosan jelen van a szortimentünkben, és mivel illatában nem, csak kiszerelésében változik időnként, addig a Red Code az elmúlt pár év alatt vált fogyasztóink kedvenc illatává – avat be Sujbert Katinka.
2019-ben új illatot is bevezettek a piacon a STR8 illatok közé, amely a Rise elnevezést kapta.
2020-ban bevezetjük legújabb STR8 illatunkat az illatorientált vonalon is, a Faith-t, melynek fiatalos illata gyümölcsösen friss, mégis a vanília alapillatnak köszönhetően édes. Női illatszermárkáink közül egy megújuláson megy keresztül – mondja a junior brand manager.
Budai K.
Kapcsolódó cikkeink
Az Unilever 75 millió euró értékben fektet be Nyírbátorban
Új termékkategória és világszerte ismert szépségápolási márkák gyártási tevékenységét hozza…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >Van új a zuhany alatt, és azon túl is!
A tusfürdők piaca folyamatosan növekszik, ahogy a vásárlói elvárások egyre…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >