Kinek a csípős, kinek a csemege
A húsvét a nedves ételízesítők, ezen belül is különösen a torma szezonja. A válság hullámaitól kevésbé billegő piacon a gyártók bátran kísérleteznek új ízvariánsokkal és csomagolási megoldásokkal. Előbbiekkel a piacot szeretnék növelni, utóbbiaknál a fő jelszó a kényelem, a még könnyebb kezelhetőség.
Két ünnep körül csúcsosodik ki a majonéz, mustár, torma és ketchup, összefoglaló néven nedves ételízesítőknek titulált piaca, ez pedig a karácsony és a húsvét. A termékkör évről évre stabil eladásokat produkál, kiegyensúlyozott átlagárszinttel.
– A kategóriában észrevehető egy enyhe vevői elmozdulás a hipermarketek felől a diszkontok és a nagyobb boltok irányába. Előfordul, hogy a fogyasztók már két fajta majonézt és ketchupot használnak, mindegyiket más alkalomhoz – beszél piaci tapasztalatairól Dénes-Tomanova Petra, az Unilever Magyarország Junior Brand Managere (Dressings).
A gyártók egyre bátrabban kísérleteznek ízvariánsokkal, ugyanakkor az alaptermékek dominanciája még mindig erős.
– Bár az Univer esetében nagyok sok pozitív visszajelzés érkezik az ízesített termékekkel kapcsolatban, a forgalom túlnyomó részét továbbra is az alaptermékek adják – mondja Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. termékkategória-menedzsere. – A vásárlókra továbbra is jellemző a promócióérzékenység. Szeretnek akciósan vásárolni, kódokat beküldeni, feltölteni, pontokat gyűjtögetni.
Ezzel párhuzamosan a kereskedelmi márkák forgalma is erősödik.
– A tavalyi évben több saját márkás tormatermék forgalma jelentősen emelkedett – informálja lapunkat a Koch’s Torma kereskedelmi vezetője, Bacskai István. – Mi úgy látjuk, hogy ez a folyamat elsősorban a középső árkategóriában lévő termékek kárára történik.
A cég másik fontos piaci tapasztalata, hogy az utóbbi években a szezonok nagyon lerövidültek, az ünnepet megelőző néhány hétben dől el minden.
Régi sikerek új ruhákban
A kiszerelések vonalán is meglehetősen tradíciótisztelők a fogyasztók, hiszen a tubusok és (leginkább) a flakonok szinte teljesen lefedik a piacot. Ám e téren is érezhető a gyártók innovációs bátorsága: a jellemzően prémium termékek üveges csomagolása mellett olyan ötletek is sikerrel mutatkoztak be a piacon, és nyertek polgárjogot, mint például az Univer talpas tasakja.
A kecskeméti cég azt vallja, hogy az innováció fontos mozgatórugója egy cég hosszú távú működésének. Ezt szem előtt tartva minden évben előrukkolnak néhány újítással, legyen az új termék, vagy megújult csomagolóanyag, kiszerelés.
– A 2014-es esztendőnek még az elején járunk, de máris a polcokra került az Erős Pista tubusos változata – nyújt friss információt Bazsó Rita. – Az év hátralévő részében további újdonságokkal jelentkezünk.
Az Univer általános gyakorlata, hogy ATL-kommunikációját – amelyen belül a hangsúlyok a televízión, a közterületi és közösségi online megjelenéseken vannak – komoly BTL-aktivitással támogatja.
– Fontosnak tartjuk az instore tevékenységet, ezért próbáljuk évről évre újabb kreatívokkal, illetve formabontó, figyelemfelkeltő eszközökkel megtámogatni a bolti jelenlétet – teszi teljessé a képet a termékkategória-menedzser.
Versenytársuk, a Globus márkát forgalmazó Unilever is újdonságokkal lepi meg fogyasztóit az idei évben.
– A legnagyobb innovációnk már februártól bevezetés alatt áll: új csomagolásban kerülnek a polcokra a ketchupok és majonézek – jelzi Dénes-Tomanova Petra. – Nagyon szép új flakonokat kaptak ezek a termékek, modern formájú, cseppmentes kupakkal, valamint egy olyan zárószeleppel, amely segít tisztán tartani a kupakot.
Narancsos, szilvás, gyömbéres…
A húsvét a négy kategória közül a tormának jelenti a legerősebb szezont. A termékkör specialistája a Koch’s Torma, amelynek kereskedelmi vezetője, Bacskai István kiemeli: a húsvét tormacentrikussága igazi hungarikum.
– Legerősebb exportpiacunkon, Németországban is jelentősen megnőnek az igények ilyenkor, de ennyire erős szezonális hatással egyetlen más piacunkon sem találkozunk, mint idehaza. Az ünnep természetesen a többi termékféleség forgalmára is jótékony hatással van, de azoknál közel sem ennyire extrém a kilengés. Áraink a tavalyi évben nem változtak, és idén sem tervezünk áremeléseket. Nőttek ugyan az előállítás és szállítás költségei, de a fogyasztói bizalom megtartása érdekében igyekszünk visszatartani az áremelést, amíg csak lehet.
A cég folyamatosan új ízesítésekkel kísérletezik: például narancsos, szilvás, gyömbéres vagy frissítő citromos tormával. De medvehagymás majonéz és paprikás mustár is szerepel az ötletek között.
– Az idei húsvéti szezonban viszont egyik legnépszerűbb termékünknek, a Kiskunfélegyházi tormának 200 g-os csemege változatával lepjük meg fogyasztóinkat – beszél az aktuális újdonságról a kereskedelmi vezető. – Több vásárlói visszajelzést is kaptunk azzal kapcsolatban, hogy nagyon szeretik a félegyházi tormát, de sok gyermek és hölgy számára túlságosan csípős az íze. Nekik próbálunk megfelelni ezzel a csemege variánssal. Nagyon finom, igazán jól sikerült a csomagolása is, úgyhogy nagyon izgulunk, hogyan fogadják majd a fogyasztók.
Az új termék március elejétől kapható a hiper- és szupermarketekben. Kóstoltatással, áruházi promóciókkal, újságos és csendes akciókkal is támogatják, tudjuk meg Bacskai Istvántól.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >