Kikecmergés után, nagy dobás elõtt
Kis mûhelyben, egy családi ház alagsorában kezdõdött a mai Sweet Point története, 1985-ben. A Horváth házaspár magánvállalkozása hamar kinõtte a pincét, meg sem állt a 2006-os részvénytársasággá alakulásig. Horváth Imre tulajdonos-vezérigazgató sajátos, rá jellemzõ nyíltságával ezt így kommentálja: az édesipart is minõsíti, hogy õk ilyen rövid idõ alatt ekkorára tudtak nõni. Cukorkával indult a Sweet Point, és próbálta megvetni a lábát a szocializmus elosztó szervezeteiben, a fűszérteknél. A cukorkakorszak csaknem 10 évig tartott, amikor is – 1994-ben – Horváth Imre felismerte a szaloncukorpiacban rejlő üzleti lehetőségeket. Amely nem volt más, mint épp a „más”. Vagyis a szaloncukor évtizedek óta tartó változatlansága, unalmassága, ami fogékonnyá tette az embereket az újra. A fákra aggatott angyalkás szaloncukor ünnepélyesebbé, szentebbé tette a karácsonyestét, nem csoda, hogy hamarosan fogalom lett, kitalálójának pedig világdíjat hozott. Három év múlva pedig piacvezető pozíciót. Ekkor kezdték el a szezonális figurák gyártását is.
Élet az édességen túl
– Utána jött egy-két év, amikor, bevallom magának, kicsit ültünk a babérjainkon – ismeri be önkritikusan Horváth Imre. – Arra vártunk, hogy miután újradefiniáltuk a kategóriát, lesznek követőink, ami újabb lökést ad a piacnak. De a fáklyát senki sem akarta átvenni a kezünkből, így aztán idén újabb nagy dobásra készülünk.
De a következő évek más területeken is az innováció évei lesznek: a szaloncukrok és figurák megújítása mellett a cég belép a táblás csokik piacára – sőt az édességágazaton kívül szintén szerencsét próbál a vizektől a táplálékkiegészítőkig. De a – tágabb értelemben vett – cukorkapiacon is lesz új a nap alatt: a palettáról eddig egyedüliként hiányzó rágógumi gyártása is beindul. A részletek persze még titkosak.
Két évvel ezelőtt nem gondolták, hogy itt fognak tartani. Amikor ugyanis a babérlevelek lassan fonnyadni kezdtek, és a pénzügyi háttérben váratlan és kedvezőtlen fordulat állt be, nem álltak készen olyan nagy ötletek, amelyekkel elegánsan át lehetett volna ugrani a keletkezett gödröt. 2006 ezért a kikecmergés tanulságos éve volt a dunakeszi cég életében.
Nem adó-, hanem kulcskérdés az innováció
Hogy éppen 2007 lesz egy újabb ugrás éve, az tehát részben szükségszerűség. Megpróbálják utolérni magukat – illetőleg elérni azt a szintet, ahol tartaniuk kellene. De Horváth Imre elismeri, hogy ehhez most jól jön az adószabályok változása (főként az innovációk adóalap-csökkentő tényezővé avanzsálása), és a kereskedelem szemléletének lassú átalakulása is. Utóbbival kapcsolatban, hűen hosszú évek óta hangoztatott álláspontjához, gyorsan hozzáteszi:
– Azért még több évnek kell eltelni addig, hogy a kereskedelem egy szezont megfelelően kezeljen. Például úgy, hogy miután a szezonterméket úgyis keresik, teljesen felesleges az árszínvonalát a szakadékba lökni. Majd csodálkozni, ismét nem kerestünk semmit.
De az innováció sem csupán adókérdés, hanem kulcsprobléma, mondja. Nincs talán még egy ennyire impulz kategória. A minőség mellett rendkívül fontos a csomagolás: mennyire ingerkeltő, milyen üzenetet közvetít. „Igazán sikeres az a termék, amiről a fogyasztó úgy érzi, azt neki gyártották” – szokta mondogatni.
Horváth Imre értékeli az állami jó szándékot, ugyanakkor úgy tartja, az ötletes termékfejlesztésekhez nagyban kellene javítani a szakemberképzés színvonalát – amely ugyancsak állami feladat.
Meeting Sweet Point módra
A vezérigazgató nem csak általánosságokban beszél: a Sweet Point például már évek óta keres egy megfelelően kreatív, önálló, nagy munkabírású marketingest, sikertelenül. Valami mindig hibázik – vagy a tudás, vagy a megtanulhatatlan kreativitás. Így a termékfejlesztés, a csomagolás, a márkaüzenetek és az eladásösztönző eszközök kitalálása mai napig úgy történik, hogy Horváth Imre összehívja két kipróbált, régi kollégáját (a gyártási igazgatót, aki egyben a termékfejlesztésért is felel, valamint a designert), és órákig ötletelnek. Ezt egy multinál meetingnek hívják – de nem ez az egyetlen különbség.
– Ott a marketingeseknek komoly döntési joguk nincs, mindent a központ engedélyez, az igazgatóság dönt, a magyar részleg pedig végrehajt, vagy csupán annyi a feladata, hogy beossza a rá kiszabott büdzsét. Ez rendkívül frusztráló tud lenni. Egy ilyen cégnél, mint a Sweet Point, saját ötleteink tárgyiasulnak, beépülnek a rendszerbe, a termékbe, és ez motiváló, jó érzés – fogalmazza meg a fő különbséget.
Persze minden marketingtudás alapja az eladható termék létrehozása – ez is egyike azoknak a megállapításoknak, amelyekre a Sweet Point értékesítése épül. Vagyis: a jó termék képes eladni önmagát, amit megfelelő marketingmunkával növelni lehet és érdemes. A csupán marketing „halottnak a csók”.
Külföldön jobban értik
A Sweet Point jövőképében előkelő helyen szerepel az export fellendítése. Nem kell a nulláról indulniuk, hiszen – főleg a környező országokkal, de például Dániával is – komoly kapcsolatokat építettek már ki. A cég neve – főleg, hogy egyben ernyőmárkaként is funkcionál – majdhogynem exportra rendeltetett: bármilyen országban jól hangzik, és könnyen megérthető. Még talán jobban is, mint idehaza, a Boci, Tibi, és a többi, régebbről ismert, „echte” magyar márka mellett.
– Ma már azért országszerte tudják, kik vagyunk, és mit kínálunk, de kétségtelenül volt idő, amikor inkább a kárát láttuk a nevünknek – ismeri el Horváth Imre. – Amikor indultunk, az osztrák bevásárlóturizmus élte reneszánszát, vonzó volt a külföldies hangzás. Aztán a kilencvenes évek elején, több régi magyar márka újjászületésekor ez visszaütött. Hosszú idő és sok munka kellett ahhoz, hogy ezen változtassunk.
Európa és a Külső-Dzsumbuj utca
Amin viszont Horváth Imre nem változtatott, az a szókimondása, a karakteres véleményalkotása. Olyan ügyekért emel szót, amelyek véleménye szerint a magyar édességipart veszélyeztetik. Ilyen volt korábban a szürke- és feketegazdaság jelenléte ebben az iparágban is, vagy az utóbbi időben a gyenge minőségű, nyugatabbról érkező importtermékek. Ezt úgy fogalmazta meg a vezérigazgató, hogy Magyarország Európa édesipari szemétlerakója lett – aztán a híradásokból kiderült, hogy nem csak édesipari.
– Megkerülhetetlen a kereskedelem és az ellenőrző szervek felelőssége – szögezi le. – Előbbi az, aki átcímkézve, vagy még csak úgy sem, de átveszi, kirakja és árulja, hogy nyerjen néhány forintot. A fogyasztóvédelem és a többi állami ellenőrző intézmény pedig árgus szemmel figyel – engem, hogy megvan-e négy milliméter a betű a termékem oldalán. Ez is kell, persze, de sok magyar gyártó fejében megfogalmazódik a kérdés: vajon azért kapjuk mi ezt a kitüntetett figyelmet, mert e nélkül hajlamosak lennénk ott becsapni a fogyasztóinkat, ahol csak lehet? Vagy ne adj’ Isten azért, mert minket sokkal könnyebb megtalálni, mint a sokkal óvatosabb, rejtőzködőbb átcímkézős importőrt, nem létező címén, a Külső-Dzsumbuj utcában? Lehet, hogy bizonyos hivatalos szervek a könnyebb ellenállás irányába mennek? Lehet, hogy a több száz önjelölt élelmiszer-importőr, amely folyamatosan változtatja nevét, címét, amúgy sem érhető el? Ezért hát nem velük kell törődni.
Szalai László
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ünnepi vacsora négy személyre egy csomagban
November 15. és 17. között 150 Tesco áruházban gyűjtik a…
Tovább olvasom >A Konyhafőnök sztárséfjeivel lép partnerségre a Kifli.hu
A Kifli.hu online szupermarket lett az RTL Konyhafőnök című, kulináris…
Tovább olvasom >Magyarországon elsőként szerzett uniós fenntarthatósági hitelesítést a HelloParks Fót csarnoka
A Futureal-csoporthoz tartozó ipari ingatlanfejlesztő HelloParks FT1-es raktárcsarnoka megfelel az…
Tovább olvasom >