Kihívásokat jelent a magyar borászat számára az EPR és a DRS
A magyar borászok számára jelentős kihívást jelent az újonnan bevezetett kiterjesztett gyártói felelősség rendszere (EPR) és a kötelező visszaváltási rendszer (DRS), amelyek mind adminisztrációs, mind költségvetési terheket rónak az ágazatra. Az Agrárszektor jelentése szerint, bár az új rendszerek hasznossága megoszlik a borászok között, a költségnövekedés és a csökkenő fogyasztás együttes hatása miatt az ágazat nehéz helyzetben van.

Sok a plusz költség
Az új szabályozások, amelyek 2020-ban és 2021-ben léptek életbe, jelentős többletköltségeket generálnak a borászatok számára, amelyeket a jelenlegi piaci körülmények között nem tudnak áthárítani a fogyasztókra. Ez különösen igaz a különleges, eredetvédett borok esetében, mint a tokaji és egri borok, amelyek specifikus csomagolási előírásokhoz kötöttek, például kötelező üvegpalack használatát írja elő az uniós jog.
Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára szerint a költségnövekedés mértéke attól függ, hogy mely termékekről és kiszerelésekről van szó. Például a pezsgő esetében szigorú uniós előírások vannak érvényben az üvegpalackokra vonatkozóan. A változások a díjszabásban is érzékelhetők, bár a döntéshozók úgy határoztak, hogy a borosüvegek után fizetendő díjtétel mértéke azonos marad a korábbi termékdíjjal.
A magyar borászatok így dupla nyomás alá kerültek: egyrészt a globális borpiac változásai miatt csökken a fogyasztás, másrészt a hazai szabályozási változások növelik a költségeket. Az ágazatban dolgozók és döntéshozók számára ez egyértelműen jelzi, hogy szükség van a további tárgyalásokra és esetleges szabályozási enyhítésekre, hogy a magyar borászat megőrizhesse versenyképességét a nemzetközi piacon.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordszámú visszaváltás: havi félmillió palackot adnak vissza a Kifli.hu vásárlói
Több mint 2,6 millió visszaváltott palack néhány hónap alatt –…
Tovább olvasom >EM: tovább folytatódik a visszaváltási rendszer fejlesztése
Az előző év elejétől bevezetett rendszernek köszönhetően 2025 nyarára jelentős…
Tovább olvasom >Minden korty egy új fejezet – teljesen megújul és szintet is lép a BB bor- és pezsgőcsalád
A borkészítés minden fázisát elemezve és átgondolva, a legújabb trendeknek…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >