Kihívások a magyar boriparban: nincsenek egyszerű helyzetben a borászatok

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 06. 03. 11:44

A magyar borágazatot évek óta fogyasztáscsökkenés, növekvő adminisztrációs terhek és emelkedő költségek sújtják, ráadásul az áremelések érvényesítése sem sikerült hatékonyan. A május 31-i határidővel lezárt üzleti beszámolók elemzése alapján Magyarország hat fő borrégiójának jelentős borászatai közül keveseknek sikerült jobban teljesíteniük 2023-ban, mint az előző évben.

Csökkenő értékesítés és növekvő költségek

Kevés borászatnak sikerült jobban a 2023-as éve, mint az azt megelőző.

Nemcsak hazánkban, hanem nemzetközi szinten is csökken a borfogyasztás. Ez, összekapcsolódva az elmúlt két év elszabadult inflációjával, különösen megnehezítette a borászatok számára a megnövekedett költségek árakba való beépítését. „Különösen nehézzé vált a borászok számára az áremelések tárgyalása ebben az inflációs időszakban,” magyarázta Braunmüller Lajos, az Agrárszektor főszerkesztője a Pénzcentrumnak.

Regionális teljesítmények

Megvizsgáltuk a legfontosabb borászatok adózott eredményeit és nettó árbevételeit különböző régiókban, jelentős különbségeket észlelve:

  • Észak-Pannon Régió: Itt a vörösborok egyre népszerűbbek, a borászatoknak pedig az a legnagyobb kihívása, hogy előrejelezzék a fogyasztói preferenciákat egy évtizeddel későbbre. A Nyakas Pince adózott eredménye 353 millió forintról 309 millió forintra csökkent, noha az értékesítési árbevételük 1,33 milliárdról 1,423 milliárd forintra nőtt.
  • Balaton Régió: Hazánk legdrágább szőlőtermő területén az ingatlanárak is magasak. A Laposa Birtok jelentős visszaesést könyvelt el, 269 millió helyett tavaly csak 187 millió forintos eredménnyel zárt. A Varga Pincészet adózott eredménye drámaian csökkent: 468 millióról 186 millió forintra, annak ellenére, hogy az értékesítési árbevétele 6,4 milliárdról 7,2 milliárdra nőtt.
  • Duna Régió: Ismert alacsony minőségű, tömeggyártású borairól, a régió vegyes hírnévvel bír. A Frittmann Borászatnál viszont növekedés figyelhető meg: 2022-ben 200 millió, 2023-ban 302 millió forint volt az adózott eredményük.
  • Felső-Magyarország Régió: A helyi borokra koncentrálva a régió borászatai piaci igényekhez igazítják termékpalettájukat. A St. Andrea Szőlőbirtok enyhe visszaesést mutatott, az adózott eredmény 158 millióról 155 millió forintra csökkent, noha az árbevételük nőtt.
  • Pannon Régió: Itt a hangsúly egyaránt a vörös és fehér borokon van. A Dúzsi Családi Pincészet veszteséggel zárt, jelentős visszaesés mutatkozik az előző évi 21 millió forint nyereségről 36 millió forintos veszteségre.
  • Tokaji Régió: A Tokajnak újra kell pozícionálnia magát a globálisan csökkenő édes borok iránti kereslet és a minőségi száraz borok felé történő elmozdulás közepette. A Royal Tokaj Pincészet javította adózott eredményét 77 millióról 97 millió forintra, annak ellenére, hogy az értékesítése csökkent.

A magyar boripar általános tendenciája a globális trendekkel összhangban van, a fogyasztás rendszeres csökkenése még a jól beállított borászatokat is érinti. Az iparág túltermeléssel és nagy, eladatlan készletekkel küzd, amelyek árak csökkenését eredményezik Európa-szerte. Ahogy Braunmüller Lajos is kiemelte, a boripart tovább bonyolítják azok a borászatok, amelyek más nyereséges üzleti tevékenységeikből finanszírozva képesek tartós veszteségeket eltűrni, ez pedig tovább bonyolítja a piaci dinamikákat.

Címkék: , ,

Kapcsolódó cikkeink