Kihajózni a válságból – innovációkkal

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 10. 27. 08:00

Lágyan ringó habokról bámulva Magyarország egyik legszebb panorámáját, egészen kellemes vetülete van a válságnak. Persze azért sokat javít a közérzetünkön az is, ha a megoldásokról is szó esik. Az STI Petőfi Nyomda Kft. szeptemberi szakmai szimpóziumán mindez adott volt: míg a sétahajó Budapestről Visegrádra ért, a konferencia résztvevői nem csak a problémákról, de a megoldásokról is mindent megtudhattak.Kihajózunk a válságból!” Ez volt a mottója az STI Petőfi Nyomda Kft. Zsófia Rendezvényhajón tartott partnertalálkozójának. Mint dr. Tom Giessler ügyvezető igazgató bevezetőjéből kiderült, nem pusztán üres frázisról van szó:
– Mindnyájan szenvedünk a szoros költségvetéstől – hangsúlyozta. – Szűkre szabott marketingbüdzsénket inkább így használjuk fel, ahelyett, hogy a Budatranspackon kiállítanánk. Úgy gondoltuk, hogy így sokkal közelebb kerülhetünk fontos partnereinkhez, sokkal közvetlenebb és oldottabb formában cserélhetünk tapasztalatot, oszthatjuk meg ötleteinket, merthogy a válság senkit nem kímél.
A vállalatok igyekeznek takarékoskodni a megrendeléseken, de az ágazat szereplőinek amúgy sem könnyű a helyzete.
– Az országban sokkal több vállalkozás működik, mint amennyit ez a piac el tud tartani – figyelmeztetett Fábián Endre ügyvezető igazgató, aki a kifejezetten iparági problémák mellett természetesen az egész gazdaságot érintő tendenciákra is felhívta a figyelmet: kevesebb és drágább bankkölcsönök, pénzszűke, kockázatosabb szállítói hitelek, fizetésképtelen vállalatok, bizonytalanság stb. Ezek hatása alól természetesen a csomagoló- és nyomdaipar sem vonhatja ki magát.
Ugyanakkor a válságnak (mely ugyan Fábián Endre szerint még jövőre is kemény lesz, de talán már idén tetőzik) pozitív hatásai is lehetnek: a felszámolási eljárások számának drasztikus emelkedésével piaci tisztulás várható. Azok a vállalkozások fognak életben maradni, amelyek tőkeerősek és időben reagálnak a megváltozott piaci körülményekre. Erre épp az STI Petőfi lehet a legjobb példa, hiszen míg a feldolgozóipar forgalma átlagosan 15-30 százalékkal esett vissza, a cégcsoportnál fellendülés tapasztalható.
Bármennyire is megkerülhetetlen a gazdasági recesszió, nem ez az egyetlen hatás, amely befolyásolja a piac alakulását. Az egyre több színszám, a promóciós termékek arányának növekedése, vagy épp a szorosabb verseny (például a „szabadpolcos” gyógyszerek vagy az ázsiai szereplők megjelenésével) mind-mind olyan tényezők, amelyekre figyelni kell – mutatott rá előadásában Kolozsvári György értékesítési igazgató. Felhívta a figyelmet arra az érdekes tényre is, hogy a csökkenő hozzáadott értékkel megnő az anyaghányad, ami a költségszerkezet átalakulásához vezet.
Az STI Petőfi elődje 1975 óta foglalkozik öntapadó címkék gyártásával, ami jelenleg a cégcsoport árbevételének mintegy tíz százalékát hozza (tavaly 1,4 milliárd forintot). Mint Balizs Attila, öntapadócímke-értékesítési csoportvezető elmondta, az STI Petőfi Nyomda az ofszettechnológiát alkalmazza, hiszen sokkal jobb minőséget jelent, mint a flexonyomtatás. Természetesen ezen a területen is vannak még innovációs lehetőségek. Az UV-ofszet eljárással elérhető dörzs- és karcálló felületektől a tűéles képet varázsoló FM-rácson vagy épp a Braille-íráson át a rejtett jelekig hosszan lehetne sorolni a különleges megoldásokat.
Az innovációk azonban nemcsak a címkenyomtatásban, hanem a termékfejlesztésben is megjelennek. Tóth Zoltán termékfejlesztési csoportvezető arra világított rá, hogy a virtuális formatervezés a CAD-3D modellezés segítségével hogyan rövidíti le a piacra kerülés idejét. Szemléletes példának egy bonyolult feladatot választott: egy kincsesláda formájú, élethűre nyomtatott mintájú, rekeszes papírdoboz megtervezését.
Hogy nem csak monitoron megvalósítható a projekt, azt minden résztvevő megtapasztalhatta, hiszen a rendezvény végén mindenki megkapta a kincsesládát – természetesen nem üresen.
Z. D.

Kapcsolódó cikkeink