A magasabb minőségű termékek iránti igény drágította a zöldségeket
Fórián Zoltán, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője a Világgazgaságnak beszélt arról, hogy miért drágult idén a zöldségek ára – olvasható az origo-n.
A magasabb minőségű termékek iránti kereslet felfutása okozza a tavalyinál magasabb zöldségárakat, nem a terméshiány – olvasható a Világgazdaság pénteki számában.
A lapnak Fórián Zoltán, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője elmondta: a friss zöldségek júliusi fogyasztói árai átlagosan 31,6 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, míg a felvásárlási áruk 16,7 százalékkal nőtt.
Hozzátette, hogy sem a tavalyi, sem az idei várható termés nem tér el lényegesen az átlagtól, vagyis a kínálati oldal nem okoz ilyen ingadozást,
a jelentős különbséget leginkább a kereskedelmi üzletpolitikák okozzák.
Az élelmiszer-kereslet növekedésében és szerkezetének változásában a fizetőképesség tartós emelkedése érezhető. Mivel a megnövekedett vásárlóerő együtt jár a minőség és a hozzáadott érték iránti igénnyel, szélesedik a kereskedők mozgástere is árak alakításában.
Fokozottan igaz ez az olyan termékköröknél, amelyek az egészséges életmódot támogatják, ilyenek a zöldségek is – fejtette ki Fórián Zoltán.
A szakértő szerint ez a magasabb ár relatív, mert a termelők költségei nőnek: meg kell felelniük a szabályoknak, a felvásárlók igényeinek, fejleszteni, beruházni, később robotizálni kell ahhoz, hogy a munkaerő drágulását ki tudják termelni. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
OKSZ: Átlátszó szőnyeg alá söpri az inflációt az árrésstop
A lakosság háromnegyede szerint emelkednek az élelmiszerárak Magyarországon, és ebben…
Tovább olvasom >Bőséges termés, drága kenyér – Horvátországban a jó búzaév ellenére is nőnek az árak
Bár kivételesen jó búzaterméssel zárul a 2025-ös aratási szezon Horvátországban,…
Tovább olvasom >Tudatos táplálkozás – az okos döntések számítanak, nem a szigorú szabályok
Továbbra sem érzik a fogyasztók, hogy enyhülne rajtuk a magas…
Tovább olvasom >További cikkeink
Eurostat: 2%-kal bővült az európai jégkrémgyártás 2024-ben
Az Eurostat friss adatai szerint 2024-ben az Európai Unióban 2%-kal,…
Tovább olvasom >Matcha Latte zabitalt vezet be kínálatába az Oatly az Egyesült Királyságban
Az idei nyarat új, matcha latte ízű zabitallal dobja fel…
Tovább olvasom >MBH-elemzés: A vártnál jobb GDP adatokat közölt a KSH
2025 második negyedévében a KSH által közzétett GDP adatok az…
Tovább olvasom >