A magasabb minőségű termékek iránti igény drágította a zöldségeket
Fórián Zoltán, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője a Világgazgaságnak beszélt arról, hogy miért drágult idén a zöldségek ára – olvasható az origo-n.
A magasabb minőségű termékek iránti kereslet felfutása okozza a tavalyinál magasabb zöldségárakat, nem a terméshiány – olvasható a Világgazdaság pénteki számában.
A lapnak Fórián Zoltán, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője elmondta: a friss zöldségek júliusi fogyasztói árai átlagosan 31,6 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, míg a felvásárlási áruk 16,7 százalékkal nőtt.
Hozzátette, hogy sem a tavalyi, sem az idei várható termés nem tér el lényegesen az átlagtól, vagyis a kínálati oldal nem okoz ilyen ingadozást,
a jelentős különbséget leginkább a kereskedelmi üzletpolitikák okozzák.
Az élelmiszer-kereslet növekedésében és szerkezetének változásában a fizetőképesség tartós emelkedése érezhető. Mivel a megnövekedett vásárlóerő együtt jár a minőség és a hozzáadott érték iránti igénnyel, szélesedik a kereskedők mozgástere is árak alakításában.
Fokozottan igaz ez az olyan termékköröknél, amelyek az egészséges életmódot támogatják, ilyenek a zöldségek is – fejtette ki Fórián Zoltán.
A szakértő szerint ez a magasabb ár relatív, mert a termelők költségei nőnek: meg kell felelniük a szabályoknak, a felvásárlók igényeinek, fejleszteni, beruházni, később robotizálni kell ahhoz, hogy a munkaerő drágulását ki tudják termelni. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >KSH: októberben 3,2 százalékkal nőttek átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapjához képest
2024. októberben a fogyasztói árak átlagosan 3,2 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >Nagy Márton: továbbra is alacsony szinten az infláció
Az infláció az előzetes kormányzati jelzéseknek megfelelően kedvező, alacsony szinten…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >