Kiderült, hogy mit és miért sportol a magyar
A magyar felnőttek – ha tehetnék – szívesebben sportolnának gyakrabban és hosszabb ideig, de az ideálisnak gondolt mennyiség is csupán a WHO ajánlásában megfogalmazott minimummal mérhető össze. A rendszeres testmozgást végző honfitársaink jellemzően egyedül, az utcán vagy az otthonukban sportolnak, a mozgást pedig elsősorban egészségmegőrzési, állóképesség-javítási és stresszlevezetési céllal űzik – állapítja meg a Rexona reprezentatív országos kutatása, amely a magyarok sportolási, testmozgási szokásait vizsgálta.
Ha a közlekedési célú kerékpározást is beleszámítjuk, a magyarok többsége viszonylag rendszeresen mozog, ám jellemzően így is úgy vélik, hogy gyakrabban és főleg hosszabb ideig kellene testmozgással foglalkozniuk. Erre főként a saját egészségük miatt volna szükség, hiszen azok, akik gyakrabban sportolnak, a testmozgást elsősorban preventív tevékenységként végzik, de fontos előnyének tartják még az állóképesség-javítást és a stresszlevezetést is – ez is kiderül abból az országos kutatásból2, amely a Rexona megbízásából készült el. (A kutatás további, nemrégiben közölt eredményei itt érhetőek el.)
Jellemző a magyar felnőttekre az önkritikus attitűd is: a nem sportolók nagy többsége gondolja úgy, hogy az átlagnál kevesebbet sportol, de – érdekes módon – a jelenleg is sportoló / testmozgó válaszadók kétötöde is hasonló véleményen van.
A fentiek fényében nem csoda, hogy a végzett testmozgás mennyiségével a magyar felnőtt internetezők csupán 38 százaléka elégedett, vagyis a többség többet vagy sokkal többet mozogna, ha volna rá ideje, motivációja.
Testmozgás esetében a heti 2-5 alkalom az, amit ideálisnak gondolnak az emberek, alkalmankénti 20-60 perc közötti hosszal. Bár a kérdés az ideális gyakoriságról és hosszról szólt, a válaszok valójában csupán az Egészségügyi Világszervezet, a WHO minimum-ajánlásának felelnek meg. E szerint a 18 és 65 év közötti egészséges felnőttek esetében javasolt legalább napi 30 perc mérsékelt intenzitású testmozgás hetente 5 napon vagy legalább napi 20 perc intenzív testmozgás heti 3 napon.
A kutatás arra is rákérdezett, hogy a válaszadók milyen gyakran és milyen hosszan sportolnának, ha tehetnék. Azok, akik jelenleg is sportolnak, a napi gyakoriságú testmozgást preferálnák jobban, a többiek beérnék a heti többszöri alkalommal. Az előbbi csoport lényegében nem változtatna a testmozgás egy alkalomra jutó hosszán (átlagosan 53 percet tartanának ideálisnak), míg a jelenleg mozgásszegény életet élők átlagosan 41 percet töltenének mozgással alkalmanként.
Érdekesség, hogy bár a megkérdezettek ötödének közösségi élményt is jelent a sport, a válaszadók a legutóbbi alkalommal mégis jellemzően egyedül végeztek testmozgást. Ennek színhelye leggyakrabban az utca (kerékpározás és futás) vagy az otthonuk (gyógytorna, egyéb torna) volt.
„Az, hogy a gyakrabban sportolók még több alkalommal szeretnének mozogni, azt mutatja, hogy aki rátalált a neki való mozgásformára, örömét leli benne és szeretné ezt minél gyakrabban átélni. Éppen ezért indítottuk el „Téged mi mozgat” kampányunkat Hosszú Katinka főszereplésével, amellyel arra biztatjuk a magyarokat, hogy bátran próbáljanak ki minél több sportot, hogy megtalálhassák azt, ami igazán nekik való és örömet okoz, hiszen a mozgás a testi-lelki egészségünk elengedhetetlen része” – mondta el Kómár Kornélia, a Rexona márkamenedzsere.
Kapcsolódó cikkeink
Omnichannel Scale 2024 – Miként maradhatnak versenyképesek a magyar kereskedők?
Mindannyian érezzük, hogy valami nagyon megváltozott a kereskedelemben. A digitális…
Tovább olvasom >A hazai szállítmányozásban is bővül az e-mobilitás egy kutatás szerint
Az árufuvarozás zöldítése megkerülhetetlen, és ötéves távlatban növekedni fog az…
Tovább olvasom >Ezért választják még sokan a boltokat az online vásárlás helyett
Vásárlás előtt a vevők még mindig szeretik személyesen megvizsgálni a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Ismét elstartol a fenntartható életmód alapjaira nevelő Etesd az Eszed iskolai kihívás!
A Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az Okos Doboz hiánypótló…
Tovább olvasom >Csökkent a Ryanair nyeresége az első üzleti félévben: bevételnövekedés mellett mérsékelt eredmény
A Ryanair, Európa egyik legnagyobb fapados légitársasága, jelentős nyereségcsökkenést könyvelt…
Tovább olvasom >Megérkezett a Starbucks ünnepi italkínálata: új ízek és nosztalgikus kedvencek a téli hónapokra
A hideg hónapok beköszöntével a Starbucks ismét elhozza az ünnepi…
Tovább olvasom >