Kiderült: a ponty Magyarország kedvenc hala
A halfajok közti népszerűségi verseny egyértelmű nyertese a ponty – ezt kedvelik leginkább a magyarok. A halfogyasztási szokásainkról készített felmérés szerint a honiak 66%-a hipermarketben vásárol halat, a legfontosabb szempont pedig nem az ár, hanem a megbízható forrás és a frissesség. A vásárlók nagy többsége fagyasztott halárut vásárol friss helyett.
Az ismert halfajok közül a legtöbben a pontyot kóstolták már (89,9%), ezt követik a tengeri halak (88,6%), majd a keszegfélék (72,0%), a kárász (70,5%), illetve a busa (67,9%). A felmérés arra is rávilágított, hogy a halfajok közti népszerűségi versenyt egyértelműen a ponty vezeti, a törpeharcsát, a keszeget és a süllőt kevésbé ismerjük. „Nem született meglepő eredmény a kedvenc halételekkel kapcsolatban: a halászlé a favorit, ezt követi a sült hal paprikás lisztben vagy rántva, de a grillezett hal és a halsaláta is egyre gyakrabban kerül a családok tányérjára” – mondta el a felmérést végző TrendInspiráció Műhely ügyvezető igazgatója, Dr. Törőcsik Mária.
Az is kiderült, hogy a magyar halvásárlók 66%-a hiper- vagy szupermarketben veszi azt meg, de minden harmadik ember fogyasztja a saját maga, ismerőse vagy családtagja által fogott halat is. A megkérdezettek 24%-a piacon is vásárol, míg 22% úgy nyilatkozott, hogy horgásztól, halásztól jut hozzá az ízletes alapanyaghoz. „Érdekesség, hogy a hipermarketekben főleg a 18-39 éves, legalább átlagos jövedelemmel rendelkező férfiak vásárolják a halat, míg a piac látogatói közt többségben vannak a fővárosi harmincasok és ötvenesek” – árulta el Dr. Törőcsik Mária, aki hozzátette: a többség fagyasztott halárut vásárol friss helyett.
A vásárlók legfontosabb szempontja halvásárlásnál, hogy az áru megbízható forrásból származzon, emellett nagy jelentősége van a frissességnek is. Kevesebb magyart érdekel, hogy a kosarába kerülő hal magyar-e vagy tengeri. „A hal nálunk inkább hagyományos, mintsem modern ételnek számít. Magyarországon fejenként mindössze 4 kilogramm az éves halfogyasztás, ezzel jócskán lemaradunk Európa többi országától, így nem kérdés, miért fontos ösztönözni, hogy minél több halat együnk.”
A legtöbb európai országban azért nő a halfogyasztás, mert egyre népszerűbb az egészséges életmód és egyre ismertebb az a tény, hogy a halban lévő értékes tápanyagok kiemelt módon járulnak hozzá a gyermekek szellemi és fizikai fejlődéséhez. Magyarországon a halfogyasztás népszerűsítéséhez a nemzeti és uniós társfinanszírozásból megvalósuló Halászati Operatív Program is hozzájárul.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >