Kicsi az online, de gyors – Friss e-kereskedelmi trendek a Nielsentől
Az egyre fokozódó technológiai fejlődés elősegíti az online vásárlás elterjedését. A megfelelő szintű internetpenetráció, a monitorok előtt és a mobiltelefonnal a kézben eltöltött idő növekedése, a bankkártyás fizetés térnyerése, valamint a weboldalak nagyobb megbízhatósága mind egy lépéssel közelebb visz az internetes vásárláshoz. Az FMCG-ipar még gyerekcipőben jár online, a fogyasztói aggályok még jellemzőek az élelmiszerek webshopon történő vásárlását illetően.
A Nielsen átfogó Shopper Trends-kutatása alapján 2018 végén a vásárlók 18%-a állította, hogy vásárolt már élelmiszert online (ez 2 százalékpontos növekedés az előző évhez képest), és további egytizedük tervezi kipróbálni a jövőben.
Mit gondolnak a fogyasztók?
A Nielsen Shopper Trends tanulmánya alapján a legfőbb online vásárlási szempont a hazai vásárlók számára a jó ár-érték arány (ami „offline” vásárlás során is fontos, de nem a legfontosabb). Ezt követi a kiszállított termékek megfelelő állapota, beleértve a megrendelt terméklistával való egyezést is. Fontos megjegyezni, hogy a fiatalok és a férfiak aránya magasabb az online vásárlók körében, mint a hagyományos vásárlók között.
Visszatérve az online-ra való nyitottság témájára: a 71 százaléknyi elzárkózó válaszadó közel kétharmada azért nem tervezi az online vásárlást, mert kifejezetten keresi az üzletbeli vásárlás élményét. Jelentős ellenérvként merülnek még fel az extra költségek, valamint a termékminőséggel kapcsolatos aggályok (ezek az elzárkózók harmada számára jelentenek problémát). Ha a legfőbb visszatartó erő nehezen is kezelhető, a költségekkel és a minőséggel kapcsolatos kifogások is kulcsfontosságúak és a kereskedő által leküzdhetőek lehetnek.
Ma már a 10 legnagyobb FMCG-üzletláncból hat szereplő is rendelkezik webshoppal. A fejlődés szekeréhez csatlakozva a Nielsen is lépéseket tett, és idén nyáron elindította a piaci szereplők számára elérhető online kiskereskedelmi indexét. A webes eladások eddig is szerepeltek a piac számára riportált számainkban, de a fokozódó igényre válaszolva és a piaci szereplők megfelelő száma következtében most már külön csatornaként szerepel a riportjainkban az online index.
Globálisan már hasít az e-kereskedelem
Négyszer gyorsabban bővül az online kiskereskedelem forgalma a hagyományos, offline kereskedelemhez képest globálisan, állapítja meg a Nielsen; a jövőben pedig várhatóan évente közel egyötödével fog növekedni.
A Nielsen-adatok alapján globálisan az online vásárlók több mint negyede vásárolt FMCG-terméket az elmúlt évben. A fejlődő piacok is nyitottak: az afrikai és közel-keleti fogyasztók egyharmada, míg a latin-amerikaiak több mint egynegyede tartja elképzelhetőnek a közeljövőben az webes vásárlást.
Magyarországon a webshopos FMCG-eladások sokkal gyorsabban növekednek, mint az egyébként szép bővülést mutató – Európában rendre dobogós – teljes piac (offline és online együtt); utóbbi 7%-os növekedésével szemben a 15 százalékot is meghaladó mértékben bővül az online piacunk. Globális viszonylatban ugyanakkor még mindig kicsinek mondható a hazai online FMCG-piac: a teljes (friss áru nélkül értendő) FMCG-eladás alig több mint fél százalékát tette ki 2019 első felében.
Míg a teljes piacon az élelmiszer-vegyi áru eladások aránya értékben 80-20%, addig az online térben ez a megoszlás 70-30%-os. A top 10 online vásárolt élelmiszer-kategória több mint a felét teszi ki a teljes online élelmiszer-forgalomnak. Ezek között nagyrészt két számjegyű növekedés mutatható ki éves összevetésben. A legnagyobb forgalmú online élelmiszer-kategóriák egyébként az ásványvíz, a feldolgozott hús és szénsavas üdítő.
A vegyi áruk piacának webes forgalma az élelmiszerekét meghaladó mértékben, 19 százalékkal növekszik. A top 5 kategória (mosószer, pelenka, wc-papír, mosogatószer és öblítő) az internetes vegyiáru-forgalom közel felét jelentette értékben, így a piac valamelyest heterogénebb, mint az élelmiszereké. A 10 legnagyobb forgalmú kategóriából itt 9 is két számjegyű növekedést ért el a vizsgált időszakban.
Fontos kiemelni, hogy az online térben a prémium termékek iránti kereslet is magasabb az átlagnál, mutat rá a Nielsen „Changing Consumer Prosperity” című riportja. A fogyasztó egyre szélesebb kínálatból válogathat és az online globálisan válik a vásárlás egyre népszerűbb csatornájává, különösen azok körében, akik prémium termékekre vadásznak, hiszen ezek a platformok exkluzív termékkínálatukkal és kihagyhatatlan ajánlataikkal új vásárlókat vonzanak és új vásárlási alkalmakat teremtenek. //
Kapcsolódó cikkeink
Karácsonyi roham: duplájára nő a csomagforgalom az ünnepek alatt
Az év végi ünnepi időszakban az online rendelésekkel kapcsolatos csomagforgalom…
Tovább olvasom >Az online vásárlók többségének elege van a kiszámíthatatlanul érkező csomagokból
A DODO megbízásából készített friss Ipsos-kutatás alapján minden második megrendelővel…
Tovább olvasom >1500 milliárd forintos piac új szereplőkkel: civilek az e-kereskedelemben
Egy egyszerű és biztonságos applikáció letöltésével online vásárlásai során bárki…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >