Magazin: Kicsi a bors, de drágul

Szerző: Szalai László Dátum: 2022. 05. 20. 06:54

A fűszervilág igen színes, ám ez most baj: beszerzésük, szállításuk és csomagolásuk költségei miatt a fűszerpiac világpiaci kitettsége igen magas. Az árak emelkedése megállíthatatlannak tűnik, és ez az új termékek bevezetését bizonytalanná, a promóciós munka eredményességét kiszámíthatatlanná teszi. Pedig a kereslettel nincs baj: a konyhai és a kerti sütögetés reneszánszát éli.

Szerző: Szalai László

Mostanában már nem a COVID, hanem annak következményei, valamint a szomszédunkban kitört háború miatt aggódhatnak a fűszerpiac szereplői.

Habár az elhúzódó járványhelyzet már olyan mértékű felhalmozást nem generált, mint 2020 tavaszán, azért a sok helyütt megmaradt home office és a korlátozott közösségi, gasztronómiai lehetőségek miatt a fogyasztók tavaly is sok időt töltöttek otthon, sokat sütöttek-főztek. Ezért aztán a tavalyi grillszezon erős volt. Miután a horeca szektor is lassan magára talált, kereslet tekintetében végképp nem lehetett oka panaszra a piac szereplőinek.

– 2022-re további erősödés jósolható a horeca szektornak, ha a korábbi trendek folytatódnak. Az idei évet azonban a háború okozta áremelések még nem előre látható mértékben befolyásolhatják, így szintén nem lehet a korábbi tapasztalatok alapján tervezni – hívja fel a figyelmet Szűts Ágnes, a Kotányi Hungária Kft. marketing managere. – Mindenesetre az már tavaly is látszott, hogy a grillszezon nagy potenciált tartogat, hiszen bizonytalan időkben legalább az otthon, de mégis a szabadban elkészített ételek nagy népszerűségnek örvendenek. A fűszerpiac kiskereskedelmi értékesítési számaiban már tavaly is minicsúcsokat tapasztaltunk nyáron, amelyet a grill- és salátafűszerek katalizáltak.

Tarthatatlan árak

A külső tényezők piacnehezítő szerepe az idei év elejére nemhogy elmúlt, de inkább fokozódott.

Csicselyné Biró Henriett-Thymos Hungária

Csicselyné Biró Henrietta
kereskedelmi igazgató
Thymos Hungária

– Az elmúlt évben egyre több felmerülő problémával és váratlan fordulatokkal találtuk szembe magunkat – mondja Csicselyné Biró Henrietta, a Thymos Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója. – A tengeri szállítmányozás teljesen felborult, a konténerekért gyakran licitálni kellett a korábbi ár többszöröséért, és sofőröket sem volt könnyű találni, valamint a sajnálatosan kialakult jelen helyzetnek köszönhetően a megemelkedett üzemanyagárak is növelik a logisztikai költséget.

Ehhez egy jelentős alapanyagellátási probléma is társult, aminek következménye drasztikus áremelkedés lett. Ezt tetézte a csomagolóanyagok drágulása.

– Mindezek ellenére cégünk az alapanyagok betárolásának és a saját csomagolóanyag-gyárának köszönhetően szinte végig teljesíteni tudta a vállalásait, és több céggel is bővült a partnereink száma – jelzi Csicselyné Biró Henrietta. – Természetesen a világpiaci változások következtében mi is kénytelenek voltunk a szükséges árváltozásokat végrehajtani, de legalább volt mit és volt mibe becsomagolni!

Hegedűs Zoltán-Kalocsai Fűszerpaprika

Hegedűs Zoltán
kereskedelmi igazgató
Kalocsai Fűszerpaprika

Az árak emelkedése most is zajlik, ami konfliktusokat okoz a gyártók és viszonteladók között, konstatálja Hegedűs Zoltán, a Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. kereskedelmi igazgatója.

– A korábban megszokott éves ártartások kivitelezhetetlenekké váltak, szinte naponta változnak az árak az alap- és csomagolóanyagok, illetve az áram-, a gáz- és az üzemanyagárak emelkedése következtében – állapítja meg. – A költségek gyors ütemű változását nagy késéssel követi a kiskereskedelem, ami a jelenleg jelzett inflációt lényegesen kevesebbnek mutatja a valóságosnál. A folyamatos költségváltozások okozta áremelések az új termékek bevezetését, illetve a saját márkás termékek gyártását nehezítik leginkább, ahol az alacsony megtérüléssel kalkulált árak gyorsan veszteségessé válhatnak, egy magasabbra pozicionált ajánlati árral pedig eleve kiüti magát a cég a szállítók sorából.

A szomszédunkban dúló háború már a 2023-as évre is rányomja bélyegét, teszi hozzá. Ukrajna számos élelmiszeripari alap- és csomagolóanyag forrása, melyek jelen körülmények közötti további előállítása, ezáltal pedig az onnét történő majdani beszerzés is igen kérdéses.

 

Minőség és természetesség

A Kotányi Hungária Kft. minden évben jelentkezik újdonságokkal. Vezérelvük a magas minőség és a természetesség.

– Tavaly vezettük be füstölt só és bors termékeinket, amelyek segítségével akár szezonon kívül is megidézhető a grillhangulat. A termékek teljesen természetes módon készülnek, a füstölt bors például egyedi ízét a hét napon át tartó bükkfán való füstölésből nyeri – árulja el Szűts Ágnes.

Fejlesztéseik a könnyű, gyors és egészséges ételek elkészítéséhez is segítséget nyújtanak. Tavaly vezették be a Quick&Easy termékcsaládot, amely könnyű, de mégis rafinált saláták és tésztaételek elkészítéséhez nyújt segítséget. Idén tovább bővítik a kínálatot három, könnyen elkészíthető húsos fogással.

– Termékek megismertetését a közösségi médiában továbbra is jól ismert séfek, és gasztroinfluencerek segítségével támogatjuk, akik kreatív recepteken keresztül mutatják meg a Kotányi-­termékek felhasználási lehetőségeit – informálja lapunkat a Kotányi Hungária­ marketingmenedzsere. – Tavasszal továbbá gasztrotematikájú tévéműsorok környezetében jelenik meg a Kotányi márka. Elindítottunk több print hirdetéssorozatot is, ahol affinis környezetben fűszerlexikonon, illetve recepteken keresztül mutatjuk be a Kotányi fűszerek sokszínű felhasználhatóságát. A 2022-es év legnagyobb dobása azonban a teljes Kotányi-arculat felfrissítése a boltokban. Az új designnal ellátott termékek fokozatosan jelennek meg majd a boltok polcain. A fogyasztók számára kommunikációs kampánnyal és nyereményjátékkal tervezzük bemutatni a megújulást.

Gazdaságosabb szemléletű vevők

Az előző rendhagyó szezonokban kialakult vásárlási szokásokból jellemzően továbbra is megmaradt a gyakran használt fűszerek és fűszerkeverékek esetében, hogy a nagyobb, gazdaságos, visszazárható csomagolásokat szívesebben vásárolják meg, tapasztalják a Thymos­nál. A tavaszi és nyári szezonokban egyre keresettebbek a Thymos Big Pack kiszerelésű 100 g-os fűszersói és monofűszerei. Úgy gondolják, ez a trend még jellemzőbb lesz erre az évre.

– Még mindig fontos a gyorsaság és a kényelem: fűszerkeverékeink forgalma idén már 30%-kal többet emelkedett a monofűszerekéhez képest – árulja el Csicselyné Biró Henrietta. – Folyékony fűszerpácaink tavalyi kiemelkedő forgalma pedig azt mutatja, hogy egyre többen már nemcsak grillszezonban, hanem egész évben vásárolják 4-féle, tartósítószer és nátrium-glutamát-mentes fűszerpácunkat, kétféle kiszerelésben.

Jelen piaci körülmények között a fűszereknél is erősödhet a gazdaságosság szempontja

A cég egyik különleges újdonsága a hotdog- és hamburgerkészítéshez elengedhetetlen Pirított hagyma, amely 50 g-os, állótasakos, visszazárható csomagolást kapott. Ez a praktikus csomagolás szinte minden fejlesztésüknél megvalósul, hiszen a fogyasztói szokások változásainak figyelembevétele fontos szempont a cégnél.

A magyar termékek iránti növekvő keresletre reagálva a cég teremékválasztékában az idei évtől megtalálható már a 100% magyar fűszerpaprika-őrlemény 100 g, 50 g és 30 g kiszerelésben. Emellett, mivel az árérzékeny vásárlók aránya fokozatosan nő, a cég elsőáras Marco Polo termékcsaládját is bővítette: a monofűszerek és fűszerkeverékek mellé 4-féle ízesítésű, 90 g-os folyékony fűszerpácokkal.

– A nyári időszakban a grillszezont meghatározó termékek promócióin, hirdetésein van a fókusz, és egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a partnereink online felületein és a social médiában alkalmazott hirdetési lehetőségek. Továbbra is szervezünk vásárlásokat ösztönző promóciókat, részt veszünk a partnerek által szervezett virtuális vásárokon, de céljaink között szerepel a bolti másodlagos kihelyezések számának növelése is – foglalja össze aktivitásaikat a kereskedelmi igazgató.

Óvatosan promócióznak

Hegedűs Zoltán a Kalocsai Fűszerpaprika képviseletében úgy látja, hogy a piac leginnovatívabb területe a csomagolás:

– A forgalmazók érdeklődnek a „zöld” csomagolóanyagok iránt, viszont ezeknek a hagyományos megoldásoknál háromszor-négyszer magasabb költségeit – egyelőre – nem óhajtják kifizetni.

A cég idei marketingjében a partnerszerződésekben rögzített, kötelező megjelenésekre koncentrál, amiben nyomtatott és elektronikus újságos, illetve áruházi, displayes megjelenés is szerepel. A termékbemutatókat a COVID-időszak alatt online bemutatókká alakították át, ami úgy tűnik, hogy szintén maradni fog erre az évre. Ugyanakkor, mivel sokan tartózkodtak a részvételtől, biztosan cél a személyes találkozók visszaállítása.

– Egyéni promóciókra szerintem jelenleg még az igazán erős márkák is korlátozottan szánják csak el magukat – jegyzi meg Hegedűs Zoltán–, mivel már most látható, hogy szinte minden új gyártás a korábbinál magasabb áron realizálódik majd. Így egy nagy darabszámot mozgató akció után visszatérni a korábbi listaárra valószínűleg csak rosszabb megtérüléssel lehet. Arra pedig nemigen van mód, hogy akció után azonnal árat is emelhessen a gyártó. A tavasz meghozta az áruházi grillszezon kezdetét, ahol a korábbiakhoz képest 20-30% közötti árelmozdulás is tapasztalható ugyanazon termékek árait vizsgálva – ami legalább háromszorosa a 7-10%-os KSH inflációs adatnak!

Egyre népszerűbbek az asztali és grillszószok

A több otthon töltött idő az öntetek egyenletes fejlődését is biztosította.

Plánk Anita, Unilever

Plánk Anita
ideation lead
Unilever Magyarország

– A teljes dresszing kategória növekedésének egyik fő motorja az egyre népszerűbb grill- és asztali szószok, mivel a jól bevált alap (ketchup-­mustár-majonéz) ízeken felül szeretünk új, különleges dolgokat is kipróbálni – mondja Plánk Anita, az Unilever Magyarország ideation leadje. – A családi összejöveteleknek is kiemelkedő szerepe van: ez mozgatja leginkább a szezonokat, különlegesebb alkalmak esetén (ünnepek, közös grillezés stb.) akár prémiumabb dresszingek is kerülhetnek az asztalra. De olyan trendek is mozgatják a kategória növekedését, mint az elmúlt években kifejezetten egyre inkább erősödő egészségtudatosság és a környezetvédelem.

Az Unilever idei újdonságait mindezek szellemében dobja piacra. Egyik legizgalmasabb innovációjuk a Hellmann’s vegán „baconnaise”, ami egy vegán majonéz füstös baconízzel – bacon nélkül, ami a 2020-ban bevezetett vegán termékvonalnak immár harmadik tagja. Ezenfelül izgalmas ízekkel bővítik a Hellmann’s grillszószportfóliójukat is.

– Jelenlegi termékeinket mindig igyekszünk jobbá tenni, melynek szellemében idén a Hellmann’s grillszószok már újrahasznosított műanyagból készült flakonba kerülnek – mondja Plánk Anita.

Marketingtámogatás tekintetében idén folytatják a Globus márka immár 4. éve folyó széles körű kommunikációját, amely a TV-támogatás mellett erős trade és digitális lábbal egészül ki. Nyáron – mint mindig – fókuszban a grillszószok állnak majd.

A szószok, öntetek használói a bevált ízeken felül szeretnek új, különlegesebb ízvariációkat is kipróbálni

Kényelem, tudatosság, különleges ízélmény

Az üveges szószok esetében a fogyasztók igényei közül kiemelendő a kényelem, a tudatosság és a különleges ízélmény. Inkább a klasszikus, már ismert ízeket kedvelik, azonban ezekből szívesen kipróbálnak különböző megoldásokat, fogalmazza meg tapasztalatait Novák Anett, a Nestlé Hungária Kft. brand managere, aki hozzáteszi:

– A 2020 tavaszán megújult Maggi üveges szósz termékcsaládban a legnépszerűbb hazai ízek kaptak helyet: Klasszikus bolognai, Zöldfűszeres bolognai, Édes-savanyú és Mexikói. A megújult, nagyobb kiszerelésű szószok fogadtatása pozitív volt a fogyasztók körében. Így az idei év elején még egy Arrabiata ízzel bővítettük portfóliónkat a pikánsabb ízjegyek kedvelőinek.

A fogyasztók számára a kényelmes használatot és adagolást segítik a cseppmentes kupakok. A Thomy üveges grillszószok csomagolása emellett a környezetvédelmi törekvéseket és újrahasznosítást is támogatja.

Novák Anett, Nestlé

Novák Anett
brand manager
Nestlé Hungária

– A tavalyi év sikere után a grillszezon támogatására két nagy partnerünkkel karöltve folytatjuk a prémium minőségű Thomy márka megismertetését – jegyzi meg Novák Anett. – A Thomy szószok izgalmas ízeikkel a legegyszerűbb étkezést is megszínesítik, a termékek között a tradicionális és egzotikus ízek szerelmesei is megtalálják kedvencüket. A grillezős esték elhagyhatatlan ki­egészítői a Thomy barbecue-szószok. Az Auchan-áruházakban a fogyasztók a klasszikus és közkedvelt ízvilágú grillszószokkal találkozhatnak. Az idei év újdonságaként a SPAR-áruházakban a májustól szeptemberig tartó grillszezon idején lesz megtalálható a Thomy majonézalapú szósztermékcsaládunk 3-féle ízben: Csípős szósz jalapeno paprikával, Édes curry szósz, Fokhagymás szósz. Szintén a SPAR-­áruházak polcain lesznek elérhetőek a Thomy üveges kiszerelésű grillszószok, melyek újabb szintre emelik a nyári sütögetés élményét. Ezek tökéletes kiegészítői a nyári családi és baráti összejöveteleknek. Természetesen a grillezés szerelmeseinek továbbra is lehetőségük marad a 3 ízvariánsból álló Maggi grillfűszercsaládunk kipróbálására, legyen szó egy szaftos húsról vagy bármilyen grillzöldségről.

(Nem csak) az ázsiai konyha szerelmeseinek

Az ázsiai konyha trendek népszerűségének növekedésével a szójaszószok és szójaszósz alapú termékek eladásai is töretlenül nőnek. Ebben a szegmensben versenyez a Kikkoman márka. Kovács Barbara, a forgalmazó Maresi Foodbroker Kft. junior brand managere kiemeli:

Kovács Barbara, Maresi

Kovács Barbara
junior brand manager
Maresi Foodbroker

– A Kikkoman szójaszósz egyértelműen magas minőséget képvisel a szójaszószok között. A gyártó történelme 300 évre nyúlik vissza, és nevéhez nagyban fűződik a szójaszósz világszintű népszerűsítése. Ennek a tradicionális japán szójaszósznak az összetevőlistája a lehető legrövidebb, mindössze 4 alapanyagból áll: szója, víz, búza és só. Ehhez egy enzimet adnak, hogy a természetes erjedési folyamat elinduljon, előállításukhoz semmilyen adalékanyagot, színezéket nem alkalmaznak.

Jelenleg a szójaszószt a fogyasztók az ázsiai konyha ételeivel kötik össze. A Maresi Foodbroker Kft. a jövőben arra fókuszál, hogy ez megváltozzon, és szélesebb körű legyen a felhasználása, tudjuk meg Kovács Barbarától. A szójaszósz ugyanis tökéletes megoldás a só kiváltására, kisebb mennyiségben bármilyen ételbe ideális, magas umamitartalma miatt pedig nagyszerűen hangsúlyozza, erősíti az ételek aromáit.

– Nagyon jól passzol mindenféle húshoz, zöldséghez, emiatt idén a grillszezonra fókuszálva tervezünk fogyasztói promóciót – jelenti be a junior brand manager. – Ugyanis a szójaszósz és a szójaszósz alapú szószok, mint például a teriyaki tökéletesek pácoláshoz vagy az elkészült grill ételek utólagos ízesítéséhez. A mézes vagy sült fokhagymás teriyaki BBQ-szószaink pedig mártogatósnak is ideálisak, könnyen feldobható velük bármilyen étel.

A Kikkoman portfóliójában ugyanakkor a klasszikus szójaszószok mellett több olyan termék is megtalálható, amelyek az egészségtudatos vásárlóknak szólnak: csökkentett sótartalmú szójaszósz, a gluténérzékeny fogyasztóknak pedig egy olyan variáns, amelyet búza elhagyásával készítenek.

A Kikkoman életében kivételes márkaépítő esemény volt a 2021. november 13-ai rekordállítási kísérlet, amelynek során a Kikkoman és a szintén Maresi Foodbroker Kft. által forgalmazott Shan’Shi márka közös szervezésében elkészítették Magyarország legnagyobb ázsiai pirított tésztáját. Az eseményt 9 influenszerrel, országos citylight kampánnyal, rádiós és online hirdetéssel promótálták. A rekord étel 180 kg és 1200 adag volt, kizárólag Kikkoman és Shan’Shi termékek felhasználásával készült, és hivatalosan is bekerült a Magyar Rekordok Könyvébe.

– Ezt a nem mindennapi brandépítő alkalmat azért értékeljük különösen eredményesnek, mert a résztvevő fogyasztók mind pozitív élménnyel távoztak, ami garantált volt, míg egy fogyasztói nyereményjáték során csak kevesen örülhetnek a végén – fűzi hozzá Kovács Barbara. – Idén azonban sokkal inkább a bolti megjelenések megerősítésére fókuszálunk, és a direkt eladásokat hozó fogyasztói promóciókra. //

 

 

Csökkenés jellemzi a fűszerpiacot

2021. február és 2022. január között több mint 3 ezer tonna fűszert vásároltak a hazai fogyasztók a kiskereskedelemben. Azonban az ezt megelőző, azonos időszakkal összevetve mennyiségben 4%-ot csökkent az eladás mértéke. A kategóriára 20 és fél milliárd forintot költöttünk, ami 1%-kal alacsonyabb, mint a megelőző 12 hónapban.

NielsenIQ logo

Séra Katalin_NielsenIQ

Vendégszerző:
Séra Katalin
senior elemző
NielsenIQ

Az értékbeli forgalom hasonlóan oszlott meg a csatornák között, mint az előző év azonos időszakában. A vásárlók a nagyobb alapterületű boltokat részesítik előnyben a különböző fűszerek vásárlásakor. A forgalom csaknem kétötöde (39%-a) a 401–2500 négyzetméter területű boltokban realizálódik. Ezenkívül még a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek hasítanak ki jelentős részt az eladásokból, 26% a részesedésük.

Kifejezetten erős a gyártói márkás fűszerek szerepe: 2021. február és 2022. január között 69%-ot vittek el a kategória forintban mért forgalmából. A saját márkás fűszerek esetében a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe mind értékben, mind mennyiségben csökkenést regisztrált az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A fűszerek típusai közül a bors teszi ki a legnagyobb piacrészt, a kategória értékbeli forgalmának 19%-át adja. A kategórián belül még a fűszerkeverékek és a paprika rendelkezik top részesedéssel, 18-18%-ot kihasítva a piacból. A chili dinamikusan fejlődik, értékben 11%-kal növekedett az előző év azonos időszakához képest, de így is mindössze 2% az értékbeli részesedése.

A kiszerelés szerinti bontásban elöl áll a 26–50 és a 11–20 grammos csomagolás, előbbi 31, utóbbi 28%-ot jelent értékben a piacból. 15-15%-ot tesznek ki az értékbeli eladásból még a 0–10 grammos és a 51–100 grammos kiszerelések. //

Kapcsolódó cikkeink