Kialakult a fogyasztók új, „okos” típusa
A fogyasztók egyre racionálisabban és hatékonyabban igyekeznek élelmiszert vásárolni szerte Európában, így Magyarországon is.
A pénzügyi válság hatásaival egy időben folyamatosan fejlődik a kiskereskedelem technológiája, amellyel nagy tömegű árut gyorsan juttat el sok fogyasztóhoz. És ugyanígy az információs eszközök kínálata, technológiája is gyorsan alakul át.Spórolás és ártudatosság
Mindezek következtében kialakult a fogyasztók új, „okos” típusa. Különös ismertetőjele, hogy a korábbi idők fogyasztóihoz képest sokkal tájékozottabb, és többet is vár el a kínálati oldaltól. Ez a többletelvárás azonban országonként eltér.
Például Magyarországon az európai átlagnál jóval többen igyekeznek úgy spórolni, hogy olcsóbb élelmiszerre váltanak. Ennek ellenére ártudatosság szempontjából a magyar vásárlók csak az európai középmezőnybe tartoznak. Ott vannak viszont az elsők között promócióérzékenység szempontjából.
Mennyit fordítanak élelmiszerre?
Nézzük például, hogyan alakul a költési struktúra. Hazánkban a negyedik negyedévben egy háztartás havi kiadásaiból átlag 25 százalékot fordítottak élelmiszerre és otthon elfogyasztott italra. Ez több, mint az európai 22 százalékos átlag. Viszont kevesebb, mint a második negyedévi 27 százalék, Magyarországon.
Régiónkban a csehek költötték büdzséjükből a legkisebb arányt élelmiszerre, 24 százalékot. De ők is az európai átlagot meghaladó mértékben. A magyarok mellett 25 százalékos mutatót regisztrált a Nielsen globális felmérése Szlovákiában és Ausztriában is. Szomszédaink közül a szerbek 35 százalékkal Európa-rekorderek, harmincegy vizsgált ország között. Magas a horvátoknál mért 31 százalék is.
Tízből nyolc magyar másként költ
A magyar fogyasztók 80 százaléka változtatott háztartása kiadásain október–december között, az egy évvel korábbi hasonló periódushoz viszonyítva, hogy spóroljon. Jóval többen, mint a 61 százalékos európai átlag. Régiónkban Ausztriában legalacsonyabb a változtatók részaránya – 39 százalék. Európában legkevesebben Németországban változtattak – 35 százalék. Legtöbben pedig Görögországban – 85 százalék.
Magyarországon a változtatók közül legtöbben – 70 százalék – olcsóbb élelmiszerre váltottak. Gázon és villanyáramon próbál takarékoskodni 64 százalék. Még a megkérdezettek több mint fele, 54 százaléka mondta, hogy kevesebbet költ új ruházati cikkekre. A többi tizennégy spórolási lehetőséget a magyarok 50 százalékánál kisebb része mondta
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >A Molson Coors lett Dwayne Johnson energiaitalának többségi tulajdonosa az USA-ban
Többségi részesedést szerzett a Molson Coors Beverage Co. a Dwayne…
Tovább olvasom >ProVeg: Németországban a Lidl kínálja a legkedvezőbb árú vegán kosarat
Az árparitás egy évvel ezelőtti bevezetését követően most a német…
Tovább olvasom >