K&H: visszafogott a vállalati hitelkereslet
A K&H Bank szerint az alacsony kamatkörnyezet ellenére visszafogott hitelkereslet és növekvő betétállomány jellemzi a vállalati szektort, az egyre inkább a beruházási döntések szempontjává váló vissza nem térítendő támogatások kiszorítják a hagyományos banki hitelfinanszírozást.
Elsősorban az ingatlanfinanszírozás területén élénkül a hitelkereslet, az év második felétől pedig a 2017-ben megnyíló uniós források támaszthatnak új hiteligényt az önkormányzati beruházások esetében, ennek hatása azonban ez év vége, illetve 2018 első negyedévénél korábban nem várható – ismerteti közleményében a hitelintézet.
Hodina Péter, a K&H vállalati ügyfélkapcsolatok igazgatóságának vezetője szerint a magyar vállalati hitelpiacon 2008 óta csökkenő tendencia figyelhető meg. Ez jól látszik a vállalkozások megváltozott forrásszerkezetében is: a saját tőke általi finanszírozás aránya a korábbi 47 százalékról 56 százalékra nőtt, kiszorítva a rövid és hosszú lejáratú (főleg) banki forrású finanszírozást.
Az új beruházások esetében a korábban tapasztalt 30-70 százalékos saját forrás-hitel aránnyal szemben a vállalkozások átlagosan 20-25 százalékban támaszkodnak saját forrásaikra, 35-40 százalékban támogatásra, és csak 40-45 százalékban bankhitelre, ezáltal jelentős az uniós és kormányzati támogatások bankhitelt kiszorító hatása.
Az alacsony kamatkörnyezet és a növekvő vállalati pénzeszközök arra ösztönzik a vállalkozásokat, hogy forgóeszközeiket minél kevésbé bankhitelből finanszírozzák, ennek hatására a rövid lejáratú banki hitelek kihasználtsága a korábbi 65 százalékról 50 százalék alá csökkent. Ezt a tendenciát középtávon a növekvő beruházási aktivitás által generált többlet működő tőke iránti igény változtathatja meg.
A közlemény kitér arra is, hogy a K&H piaci részesedése 2016 végére elérte a 10,4 százalékot, ami annak is köszönhető, hogy 2016-ban 127 milliárd forintnyi új hitelt folyósítottak vállalati ügyfeleinek, illetve, hogy továbbra is a K&H maradt a növekedési hitelprogram (nhp) egyik legaktívabb banki szereplője. A bank az nhp keretében eddig 357 milliárd forint értékben kötött szerződést, ami 13,6 százalékos piaci részesedést jelent.
Hodina Péter szerint középtávon az M&A (összeolvadási és felvásárlási piac) élénkülése is várható, egyre több családi tulajdonban lévő vállalkozás életében jön el ugyanis az a stratégiai döntés, hogy az alapító első generáció átadja sikeres vállalkozását a következő generációnak.
Magyarországon a mikrovállalkozások 95 százaléka, míg a közepes és nagyvállalatok 20 százaléka minősül családi vállalkozásnak – aamelyek az ország GDP-jének 50-60 százalékát termelik meg.
A legfrissebb felmérések szerint a hazai családi vállalkozások kevesebb mint fele gondolja úgy, hogy a cég a család tulajdonában és vezetése alatt marad az első generáció távozását követően is. Nemzetközi adatok szerint azonban az első generációról a másodikra mindössze a családok egyharmada, míg másod generációról a harmadik generációra a családok csak egyötöde tudja sikeresen vállalkozását átörökíteni. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
K&H: a nagy programok hajtják a zöldhiteleket
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati…
Tovább olvasom >K&H: a fiatalok pesszimistábbnak tűnnek, ha a fizetésükről van szó
A dolgozó fiatalok között tízből nyolcan számítanak arra, hogy a…
Tovább olvasom >Nagyot ugrott a saját autóval rendelkező fiatalok aránya
Egyre több fiatal autózik vagy van saját autója a legújabb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >