K&H: nem most lesz innovációs boom a családi vállalatoknál
Nem kedvez a jelenlegi gazdasági helyzet a családi vállalatok innovációs törekvéseinek, innovációs indexük 2 pontot csökkenve jelenleg 27 ponton áll – derül ki a K&H kutatásának első féléves eredményéből. A vállalatok főként a szoftverek és gépek vásárlását fogják vissza a következő egy évben, innovációs stratégiája pedig a családi cégek töredékének van. A fejlődés azonban elengedhetetlen, az elmúlt évtizedek európai gazdasági növekedésének mintegy kétharmada az innovációnak tulajdonítható. A jó példákra nagy szükség van, a K&H ezért idén is elindította a K&H családi vállalatok kiválósági díjat, amelyre az innováció mellett a sikeres generációváltás, a hosszú távú stratégia és a társadalmi, környezetvédelmi felelősségvállalás kategóriában várják az inspiráló céges gyakorlatokat.
Mérséklődött a családi vállalatok fejlesztési kedve: a cégek eddig megvalósult és a jövőben tervezett innovációs tevékenységét és aktivitását félévente vizsgáló K&H innovációs indexük 2 pontos csökkenést követően jelenleg 27 ponton áll. A változás annak tudható, hogy kevesebb fejlesztést terveznek, valamint az innovációs stratégia egyelőre még nem az erősségük.
Visszafogott tervek
A kutatás alapján az innovációt szolgáló szoftverek és gépek vásárlását is visszafogják most a cégek, 21 százalék helyett 13 százalék tervezi új funkciót vagy feladatot ellátó szoftver vásárlását a következő egy évben, de az olyan gépek vásárlásán is kevesebben gondolkoznak (23% vs. 18%) az előző félévhez képest, amelyekkel új terméket lehet előállítani.
„A visszafogottabb tervek hátterében az állhat, hogy a közelmúlt gazdasági helyzete nem kedvezett a családi cégek innovációs törekvéseinek. Tízből hatan jelezték, hogy negatívan befolyásolta azt, és a közeljövővel kapcsolatban is hasonlóan borúsan vélekednek (54%)”
– emelte ki Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.
A nehezebb gazdasági körülmények szerencsére nem befolyásolják érdemben a termékfejlesztést. A cégek közel negyede (23%) tervez új termékkel vagy szolgáltatással előállni, ráadásul ebben a munkavállalókra is egyre jobban számítanak: 78 százalékról 95 százalékra ugrott azoknak a cégeknek az aránya, akiknél a saját dolgozók is részt vesznek ebben a folyamatban.
Van stratégia, de elvétve
Míg az üzleti és marketing stratégia már megszokott, addig az innovációs stratégiáról ez egyelőre még nem mondható el. Mindössze a családi cégek 5 százaléka rendelkezik írott innovációs stratégiával vagy a vállalati stratégián belül erre vonatkozó résszel, mégis a cégek fele (49%) az átlagosnál innovatívabbnak tartja magát.
„Egy tavalyi uniós kutatás alapján (SRIP 2022) az elmúlt évtizedek európai gazdasági növekedésének mintegy kétharmada az innovációnak tulajdonítható. Magyarország a 2022-es jelentés alapján egy helyet javítva a 21. helyen áll, ezzel továbbra is a „Feltörekvő innovátor”-ok csoportjába tartozik. A családi cégeknek nemzetgazdasági súlyukból fakadóan jelentős szerepük van abban, hogy előrébb kerülhessünk ezen a listán. Ehhez jó gyakorlatokra, követendő példákra van szükség. Éppen ezért a K&H családi vállalatok kiválósági díjra innováció kategóriában is jelentkezhetnek a cégek az elmúlt években megvalósult vagy a közeljövőben tervezett fejlesztések bemutatásával”
– tette hozzá a szakértő.
A K&H családi vállalatok kiválósági díjra 2023. július 31-ig várják a példaértékű vállalati gyakorlatokat a sikeres generációváltás, innováció, hosszú távú stratégia, valamint társadalmi, környezetvédelmi felelősségvállalás kategóriában. További információk, pályázati kiírás és nevezési lap ide kattintva érhető el.
Kapcsolódó cikkeink
Ezt várjuk a mesterséges intelligenciától: hatékonyabbak leszünk és többet szórakozunk
Az Ipsos 2024-es AI Monitor jelentése átfogó képet nyújt arról,…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Vállalkozásra szabott csarnokok segítik a KKV-k fejlődését és növekedését
A RaktárAD belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező logisztikai fejlesztő új fejezetet…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >