K&H: nem most lesz innovációs boom a családi vállalatoknál
Nem kedvez a jelenlegi gazdasági helyzet a családi vállalatok innovációs törekvéseinek, innovációs indexük 2 pontot csökkenve jelenleg 27 ponton áll – derül ki a K&H kutatásának első féléves eredményéből. A vállalatok főként a szoftverek és gépek vásárlását fogják vissza a következő egy évben, innovációs stratégiája pedig a családi cégek töredékének van. A fejlődés azonban elengedhetetlen, az elmúlt évtizedek európai gazdasági növekedésének mintegy kétharmada az innovációnak tulajdonítható. A jó példákra nagy szükség van, a K&H ezért idén is elindította a K&H családi vállalatok kiválósági díjat, amelyre az innováció mellett a sikeres generációváltás, a hosszú távú stratégia és a társadalmi, környezetvédelmi felelősségvállalás kategóriában várják az inspiráló céges gyakorlatokat.
Mérséklődött a családi vállalatok fejlesztési kedve: a cégek eddig megvalósult és a jövőben tervezett innovációs tevékenységét és aktivitását félévente vizsgáló K&H innovációs indexük 2 pontos csökkenést követően jelenleg 27 ponton áll. A változás annak tudható, hogy kevesebb fejlesztést terveznek, valamint az innovációs stratégia egyelőre még nem az erősségük.
Visszafogott tervek
A kutatás alapján az innovációt szolgáló szoftverek és gépek vásárlását is visszafogják most a cégek, 21 százalék helyett 13 százalék tervezi új funkciót vagy feladatot ellátó szoftver vásárlását a következő egy évben, de az olyan gépek vásárlásán is kevesebben gondolkoznak (23% vs. 18%) az előző félévhez képest, amelyekkel új terméket lehet előállítani.
„A visszafogottabb tervek hátterében az állhat, hogy a közelmúlt gazdasági helyzete nem kedvezett a családi cégek innovációs törekvéseinek. Tízből hatan jelezték, hogy negatívan befolyásolta azt, és a közeljövővel kapcsolatban is hasonlóan borúsan vélekednek (54%)”
– emelte ki Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.
A nehezebb gazdasági körülmények szerencsére nem befolyásolják érdemben a termékfejlesztést. A cégek közel negyede (23%) tervez új termékkel vagy szolgáltatással előállni, ráadásul ebben a munkavállalókra is egyre jobban számítanak: 78 százalékról 95 százalékra ugrott azoknak a cégeknek az aránya, akiknél a saját dolgozók is részt vesznek ebben a folyamatban.
Van stratégia, de elvétve
Míg az üzleti és marketing stratégia már megszokott, addig az innovációs stratégiáról ez egyelőre még nem mondható el. Mindössze a családi cégek 5 százaléka rendelkezik írott innovációs stratégiával vagy a vállalati stratégián belül erre vonatkozó résszel, mégis a cégek fele (49%) az átlagosnál innovatívabbnak tartja magát.
„Egy tavalyi uniós kutatás alapján (SRIP 2022) az elmúlt évtizedek európai gazdasági növekedésének mintegy kétharmada az innovációnak tulajdonítható. Magyarország a 2022-es jelentés alapján egy helyet javítva a 21. helyen áll, ezzel továbbra is a „Feltörekvő innovátor”-ok csoportjába tartozik. A családi cégeknek nemzetgazdasági súlyukból fakadóan jelentős szerepük van abban, hogy előrébb kerülhessünk ezen a listán. Ehhez jó gyakorlatokra, követendő példákra van szükség. Éppen ezért a K&H családi vállalatok kiválósági díjra innováció kategóriában is jelentkezhetnek a cégek az elmúlt években megvalósult vagy a közeljövőben tervezett fejlesztések bemutatásával”
– tette hozzá a szakértő.
A K&H családi vállalatok kiválósági díjra 2023. július 31-ig várják a példaértékű vállalati gyakorlatokat a sikeres generációváltás, innováció, hosszú távú stratégia, valamint társadalmi, környezetvédelmi felelősségvállalás kategóriában. További információk, pályázati kiírás és nevezési lap ide kattintva érhető el.
Kapcsolódó cikkeink
Kedvező feltételekkel jön az új zöldhitel
Új, lakáscélú zöldhitellel jelenik meg a piacon a K&H áprilistól…
Tovább olvasom >A mobiltelefont már nemcsak fizetésre használja a Z-gen
Folyamatosan növekszik az okostelefonos fizetések száma és összege a K&H-nál.…
Tovább olvasom >Fenntarthatósági kérdésekre kell válaszolnia a magyar cégeknek
Már csak pár hónapja van a magyar cégeknek arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >