K&H: Így foghatjuk vissza a túlfogyasztást
Már egy hónapja 2024-et írunk – már ami a Föld erőforrásainak felhasználását illeti. Augusztus 2-án volt ugyanis a globális túlfogyasztás napja. Ez jól rámutat arra, hogy az újrahasznosítás önmagában nem oldja meg az erőforrások túlzott felhasználását és a keletkező hulladék csökkentését. A megoldást sokkal inkább az angol elnevezésekből csak 5R-nek hívott, a vásárlás teljes folyamatát lefedő megközelítés jelenti. Ezekhez ráadásul rendkívül érdekes és innovatív megoldások is születnek, így bárki tehet egy kicsit többet a környezetért. A start it @K&H inkubátorprogram mutat néhány ötletet, hogyan.
Már egy hónapja 2024 erőforrásait használjuk, hiszen idén augusztus 2. volt a túlfogyasztás napja, vagyis ez volt az a nap, ameddig elhasználtuk a Föld egy éves készletét.
Magyarországon ennél is aggasztóbb a helyzet, ugyanis a fejlett országokhoz hasonlóan mi is hamarabb, már május 30-án kimerítettük az éves keretet. Ahhoz, hogy ezen javítani tudjunk, nem elég újrahasznosításban gondolkodni, a fogyasztás minden lépését magába foglaló, az angol refuse, reduce, reuse, recycle, rot szavak miatt 5R-nek hívott szemléletre van szükség.
De mit is jelent ez?
- elutasítani a felesleges vásárlást: kerüld az impulzusvásárlást, és mindig gondold át, hogy valóban szükséged van-e az adott termékre, vagy inkább a vásárlás élményét akarod átélni
- csökkenteni az erőforrások felhasználását: tudatosan, azaz minél kevesebbet, közelebbről, tartósabb és környezetbarátabb anyagokból készülve, minél kevesebb csomagolással válassz
- újrafelhasználni a már meglévő tárgyainkat: új vásárlás helyett gondolkodj a régi megjavításában, hogy minél tovább eredeti funkciójában tudd használni az, amit már egyszer megvettél
- újrahasznosítani a hulladékot: a szelektált hulladékgyűjtés mellett próbáld felhasználni a keletkezett hulladékot
-
komposztálni a szerves anyagokat: az étel- és növénymaradványok komposztálásával visszajuttathatod a természetbe a fontos tápanyagokat
„Minderre a startupok innovatív, sok esetben szórakoztató, közösségépítő megoldásokat fejlesztenek. Így bárki tehet a környezetért, akkor is, ha az otthoni gazdálkodás távol áll tőle és inkább a technológia vagy a koncertélmények hozzák lázba”
– emelte ki Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.
A start it @K&H inkubátor csapatai már számos innovatív megoldással rukkoltak elő a túlfogyasztás csökkentésére. Ilyen például többek között a Redivivum Technology, amely mesterséges intelligencia segítségével automatizálja a használt ruhák válogatását. A Beeco platformja a városlakóknak segít abban, hogy hol és hogyan tudnak rész venni a fenntarthatóbb jövőt segítő kezdeményezésekben. A ONE CUP repohár automatákat gyárt és kölcsönöz a mozik, éttermek, fesztiválok számára. A Munch pedig arra nyújt lehetőséget, hogy kedvezményesen megvásároljuk az éttermek, pékségek, boltok el nem adott, de még fogyasztható ételeit.
“A K&H-nál – amellett, hogy az inkubátorprogrammal támogatjuk és segítjük a fejlődésben ezeket a csapatokat – már második éve a szeptember a fenntarthatóság hónapja számunkra, amikor is minél több formában felhívjuk a figyelmet a téma fontosságára. Tavaly épületeinkben lekapcsoltuk a díszfényeket, így az energiamegtakarítás mellett a fényszennyezést is csökkenteni tudtuk. Ezen kívül a digitális fizetések után saját bevételeinkből, tranzakciónként 10 forintot különítettünk el a K&H hűsítő ligetek kezdeményezésünkre, amikor is 100 oktatási intézménybe 555 fát és 1110 cserjét ültetettünk el a 10 millió Fa alapítvány szakmai segítségével”
– tette hozzá a szakértő.
A start it @K&H továbbra is segíti a fenntartható megoldásokat fejlesztő csapatok szintlépését: szeptember 10-ig ismét lehet jelentkezni az inkubációs programba.
Kapcsolódó cikkeink
Kétéves összevetésben 180 százalékkal nőtt az okostelefonos fizetésekhez köthető forgalom
Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok…
Tovább olvasom >Kétéves összevetésben 180 százalékkal nőtt az okostelefonos fizetésekhez köthető forgalom
Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok…
Tovább olvasom >K&H: a fiatalok tízből hatszor okoseszközzel fizetnek
A K&H-nál 130 ezer fölé nőtt a fiatalok által nyitott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >