Kézzel vagy géppel?
Aki azt gondolta, hogy a higiénikus környezet iránti vágy csupán múló fellángolás volt, amit a koronavírus-járvány idézett elő, igencsak tévedett. A minél magasabb szintű tisztaságra való törekvés mindennapjaink részévé vált, és hosszú évekig meghatározza majd fogyasztási szokásainkat. A mosogatószerek esetében is erőteljesen jelen van ez a trend, kiegészülve a mindinkább előtérbe kerülő környezetvédelmi szempontoknak való megfeleléssel.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A mosogatószerek piacán a kézi mosogatószerek kategóriája a NielsenIQ adatai szerint nagyjából 15%-os növekedést ért el 2022-ben az előző év azonos időszakához viszonyítva, ami főként a 20% körüli értéknövekedésnek köszönhető. Az eladási mennyiségeket tekintve 6%-os csökkenés figyelhető meg.
– Ha a kézi mosogatószer kategóriát eladási csatornák szempontjából vizsgáljuk, a pozitív eredmények nagyrészt a drogériák és a hipermarketek értéknövekedéséből adódtak 2022-ben. A drogériák több mint 20, a hipermarketek csaknem 16%-ot erősödtek a kategóriában 2021 azonos időszakához képest. Az egyéb csatornák, mint például a szupermarketek és a diszkonterek is erőteljesen tudtak fejlődni, de eladási mennyiségük csökkenéséből fakadóan kevésbé, mint az előbb említett két csatorna – ismerteti Boldizsár Liza, a Henkel Magyarország Kft. brand managere.
2022-ben a gépi mosogatószer piaca is szép fejlődést mutatott, 16,2%-kal nőtt, ami szintén értékbeli növekedésből származik. A mosogatógép-tabletták, a gélek, valamint a gépi mosogatási adalékanyagok (géptisztítók, öblítők, illatosítók) szegmense egyaránt osztozott az eredményességben.
A kereskedelmi csatornák motorja itt a diszkonterek voltak: 24%-ot nőttek a tavalyi évben értékben, ami leginkább a gyártói márkák promóciós tevékenységéből adódott, emellett pedig súlyuk is 1,5%-kal nőtt 2021-hez képest. Ezenkívül dinamikus növekedést láthatunk a drogériákban (+20,6%) is. A tavalyi év értékbeni növekedéséhez legnagyobb mértékben a gyártói márkák járultak hozzá az újdonságok és a prémium trend erősödése révén.
Alacsony hőfokon, magas eredménnyel
A Henkel Magyarország Kft. kézi mosogatószerei közül Balsam szegmensben az Aloe Vera, Power szegmensben a Lemon variánsok teljesítettek a legjobban, gépi mosogatószerek esetében pedig a prémium kategóriák mutatták a legnagyobb fejlődést 2022-ben, mind a mosogatógép-tabletták, mind a gélek körében.
– Várhatóan 2023 a „megtakarítás” éve lesz környezeti és pénzügyi szempontból egyaránt. Így előnyös tulajdonságnak számít, ha a fogyasztó a mosogatással is meg tud spórolni energiát, vizet és ezáltal pénzt is. Ezzel kapcsolatos a Somat újítása. A 2023-ban megújult Somat termékeink ECO programon, alacsony hőfokon is ugyanolyan, minőségi tisztaságot nyújtanak a koszos edények számára, ezáltal akár 20% energiát spórolhat a fogyasztó az ECO programra való váltással – avat be Biró-Kőszegvári Réka, a Henkel Magyarország Kft. brand managere.
A vállalat mind televízióban, mind digitális térben kommunikálni fogja a Somat megújulást. Emellett termékminták osztásával is ösztönözni kívánják a mosogatógépet használó fogyasztóikat, hogy próbálják ki a megújult Somat termékeket.
Népszerűek a nagy kiszerelések
A gépi mosogatószerek kategóriájában megfigyelhető értékbeni növekedésnek több oka is van, ezek egyike a prémiumizáció. A vásárlói igények egyértelműen eltolódnak a magas teljesítményű, hatékony prémium kapszulák irányába, amely a legdinamikusabban növekvő szegmens, közel 60%-os piacrésszel a kategórián belül.
– Évről évre növekszik a prémium termékek népszerűsége, és ez a 2022-es évben még inkább tetten érhető volt. Nagy mértékben nőtt a multifunkciós, prémium mosogatógép-kapszulák részaránya, és jelentősen visszaesett az alaptudásúak forgalma. Megfigyelhető az is, hogy a nagy kiszerelésű verziókat részesítik előnyben a vásárlók, ami kedvezőbb kapszulaárral és kevesebb vásárlási alkalommal jár. A mosogatógép-használat erősödését mutatja a gépi adalékokon belül a csillogásért felelős öblítők (+18,2%) és a regeneráló só (+9,7%), illetve a tisztítók (+ 10,1%) kimagasló növekedése is, melyek használatával javítható a gép teljesítménye és meghosszabbítható az élettartama – elemzi a piacot a NielsenIQ kimutatása alapján Pongrácz-Polgár Dóra, a Reckitt Hygiene & Home Hungary Kft. brand marketing managere.
Középpontban a víztakarékosság
A gépi mosogatószerek piacát továbbra is a Finish márka vezeti 35,5%-os piacrésszel.
– A piaci trendeknek megfelelően a prémium kapszulákra helyezzük a hangsúlyt, az innovációs fejlesztések zöme is ebben a szegmensben jelenik meg. 2023 elhozza a Finish életében is az egyik legújabb innovációt: áprilistól elérhető a boltok polcain a valaha volt legjobb teljesítményű kapszulánk, a Finish Ultimate Plus. Továbbá a legtöbb Finish termék már újrahasznosítható csomagolást kap. Mint a vízmegtakarítás mellett elkötelezett márka, a Finish folyamatosan azon is dolgozik, hogy csökkentse a termékei és csomagolása környezeti lábnyomát – tájékoztat Pongrácz-Polgár Dóra.
A „Ne mosogass kézzel! Spórolj vizet a Finish-sel” kampányt az idei évben is folytatják. Fő üzenete, a gépi mosogatás vízfelhasználás-hatékonyságát helyezi szembe a kézi mosogatás pazarló vízfogyasztásával. Ehhez a kiemelkedően fontos ügyhöz a tavalyi évben három hazai olimpikon is csatlakozott, akik minél kevesebb víz fogyasztására ösztönöztek, és a vízpazarlásra hívták fel a fogyasztók figyelmét.
Speciális választék, egyedi igényekre
Az FCB Hungary Zrt. a német, környezetbarát Frosch termékek magyarországi forgalmazója, jelenleg 17-féle mosogatási termékkel van jelen a magyar piacon. A portfólióban megtalálhatók a kézi, folyékony mosogatószerek és a gépi mosogatótabletták különféle kiszerelésekben.
– 2022-ben a gyártó Werner & Mertz is tapasztalta az általános gazdasági, nyersanyag-beszerzési és logisztikai nehézségeket, ám a termékek gyártása és a magyar piac ellátottsága egyelőre egyszer sem volt veszélyben – vázolja Sélley Gábor, az FCB Hungary Zrt. kereskedelmi vezetője.
A Frosch mosogatószerek között az egyik legnépszerűbb a Baby mosogató, amely nemcsak az újszülöttek edényeinek, cumisvegeinek, de a játékok és akár az etetőszék tisztítására is alkalmas, mert higiénikusan, de visszamaradó anyagok nélkül varázsolja tisztává a felületeket.
– Ezen felül egy másik speciális termékfajtánk, a Zero választék bevezetése is megtörtént 2022-ben. Ezt a termékcsaládot kifejezetten bőrallergiában szenvedőknek fejlesztette ki a gyártó. A Zero változatok nem tartalmaznak illatanyagokat és allergéneket, bőrgyógyászok tesztelték – tudjuk meg Sélley Gábortól.
Erősödő „öko trend”
A fogyasztók számára fontos a gyors, megbízható eredmény, amiért hajlandóak többet is fizetni. Emellett egyre erősödik a kategóriában az „öko trend”, dinamikusan nő a környezetbarát megoldások iránti kereslet, és a polcokon is egyre több ilyen típusú terméket lehet megtalálni.
– A kategóriában a tudatosság egyre elterjedtebb szemléletté válik. A fogyasztók figyelme a természetes összetevők felé fordult. A vásárlást befolyásoló elsődleges szempontok között szerepel továbbra is az illat, valamint a bőr- és környezetbarát formulák és csomagolás, az állatkísérlet-mentesség, illetve a vegán jellemző. Emellett lényeges szempont a hatékonyság és az ár-érték arány is, a vásárlók keresik a kedvező akciókat – fejti ki István Katalin, a Herbow International Zrt. marketingvezetője.
Környezettudatosság mint alapérték
A Herbow márka számos újdonsággal lépett piacra 2022-ben is. A tavalyi évben legsikeresebb mosogatószerük a Herbow baby illatallergén-mentes mosódió-kivonatot tartalmazó habmosogató-felülettisztító volt, amely környezet- és bőrbarát: növényi eredetű, vegán, biológiailag gyorsan lebomló, nem tartalmaz allergizáló illatkomponenseket. Kézi mosogatószerként, remekül használható a konyhai eszközök, evőeszközök, tányérok, poharak tisztítására egyaránt. Bőrbarát, gyengéd formulájának köszönhetően ideális a kisbabák, kisgyerekek által használt tárgyak és a táplálkozáshoz használt eszközök tisztítására.
Rendkívül gazdaságos, akár 375 adagra is elég, 1,2 liter hagyományos mosogatószer mennyiségének felel meg.
2023-ban a Souldrops és a Herbow közös forgalmazásba kezdtek. A két márka egymást kölcsönösen erősítve, kiegészítve egy még erősebb jelenlétet fog eredményezni a piacon. A környezetvédelem és a környezettudatosság mindkét márka legfontosabb alapértéke, így a szinergiahatásoknak köszönhetően a két cég közösen még hatékonyabban fog tenni ezen célok eléréséért. A Souldrops mosogatógélek is környezetkímélő növényi eredetű összetevőkből állnak, melyek nem okoznak irritációt a bőrön, és a környezetet is védik.
Árérzékeny a szivacs és a kendő kategória
A 2022-es évben észlelt emelkedő inflációnak vásárlóerő-apasztó hatása volt, ami a NielsenIQ kutatások alapján a szivacsok esetén 3,4%-os, a törlőkendők esetén pedig 6,8%-os volumen-visszaesést jelentett.
– A piac egyre inkább a saját márkás termékek irányába tolódott el, de a Vileda, a márkák közül továbbra is messze piacvezető. A kendők és szivacsok kategóriája egy különösen árérzékeny kategória. A vásárlók az emelkedő infláció hatására keresik az olcsóbb megoldásokat, így megnőtt a diszkont áruházak jelentősége a piacon. Ezzel együtt a saját márkás és a promóciós termékek súlya is – állapítja meg Litkei Alexandra, a Vileda – Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. junior marketing managere.
Tartósság és hatékonyság
A Vileda az Ultra Fresh termékcsaláddal igyekszik felvenni a harcot a baktériumokkal szemben. Mivel a kendők és szivacsok ezüst-klorid ionokkal vannak átitatva, azok megelőzik a baktériumok szaporodását, ezáltal az eszközök kellemetlen szagát is.
– Nem szabad elfeledkeznünk a fenntarthatóságról sem, ezért hoztuk létre a Love it clean koncepciónkat, ami szem előtt tartja, hogy ne csak az otthonaink legyenek tiszták, de a környezetünk is. Kiemelkedően fontosnak tartjuk, hogy tartós termékeket hozzunk létre, növeljük az újrahasznosított anyagok arányát, és a hulladékok minél gyorsabban lebomlóak legyenek. A 100% Recycled mikroszálas törlőkendőnk is ennek a koncepciónknak egyik fő terméke, aminek alapanyagát PET-palackok újrahasznosításából nyertük. Emellett természetesen a mikroszálas anyagok minden pozitív tulajdonságával is rendelkezik – hangsúlyozza Litkei Alexandra.
Meglátása szerint továbbra is az on-pack promóciós termékek a legnépszerűbbek, ahol a fogyasztó ugyanazért az árért ajándékhoz is jut. Kínálatukban ilyen például a Glitzi 2+1, Ultrafresh 2+1 kiszerelésű mosogatószivacs vagy a speciális felületű Color Pur Active 3+1 darabos mosogatószivacs.
Erősödik az online
A növekvő élelmiszerárak miatt kevesebbet járunk el éttermekbe, és többet főzünk otthon. Így értelemszerűen többet is mosogatunk. Emellett igyekszünk tovább használni a szivacsokat és törlőkendőket is, hogy kitoljuk az újabbak beszerzésének szükségességét.
– Az import exkluzív takarítóeszközök gyártásában az árfolyamváltozások a tavalyi évben rendkívül megnehezítették az árazást és a tervezést. Ennek ellenére, volumenben 5% növekedést tudtunk elérni, míg értékben valamivel az infláció fölött sikerült teljesítenünk.
Az online értékesítések további növekedését tapasztaltuk a saját termékeink esetében, ugyanis a kényelmi vásárlás részeként egyre növekszik a takarítóeszközök eladása is. A fejlődésben sokat jelentett a cross-sell széles körű elterjedése a webáruházak üzemeltetőinél – mutat rá Botos Andrej.
A Bonus Kft. marketing managere gyártói márkáknál változatlanul a zöld törekvések érvényesülését tapasztalja a kínálatban, és ennek az iránynak a további erősödésére számít.
Környezetkímélő innovációk
A Bonus Kft.-nél a szivacsok, kendők és dörzsik kategóriájában hosszú évek óta nem történt változás a dobogós termékek körében. A felmosók esetében viszont a prémium MicroMOP már volumenben is megelőzte az eddigi legnépszerűbb klasszikus pamut felmosófejet.
– A húsvéti időszakra a tavaszi nagytakarítás jegyében egy különleges, 3 színből álló MicroMOP Soft felmosószettet mutattunk be limitált kiadásban, melyet elővételben 1 hét alatt eladtunk. Idéntől a teljes szivacsportfóliónkat környezetkímélővé fejlesztettük. A szivacsok dörzsi rétege 100%-ban újrahasznosított PET-palackokból készül, míg a habosított rész 30%-ban természetes összetevőt, ricinusmagolajat tartalmaz. Idén a szivacshabnál ezt az értéket szeretnénk 50%-ra fejleszteni. Webshopunk elindításával pedig még nagyobb hangsúlyt fektetünk online jelenlétünkre és márkaépítésünkre – vetíti előre Botos Andrej. //
Kapcsolódó cikkeink
Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >Van új a zuhany alatt, és azon túl is!
A tusfürdők piaca folyamatosan növekszik, ahogy a vásárlói elvárások egyre…
Tovább olvasom >A fenntarthatósági-környezeti elvárásokat értékelik legtöbbre a fiatalok
A fenntarthatóságot és a környezeti értékek védelmét várják el a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >