Magazin: Kézenfekvő

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 06. 24. 12:00

A finger food kifejezéssel bő egy évtizede ismerkedik a hazai szakma, holott magát a néhány harapással eltüntethető, kisadagos fogást régóta kínálja vendéglátásunk. Kézzel készített változatainak lassú eltűnésével párhuzamosan az élelmiszeripar kezdte mind nagyobb választékban szállítani – gyorsan elkészíthető convenience termékek formájában.A finger food mostanra nálunk is ismertté vált fogalma nem egy új ételfajtát jelent, hanem a meglévők egy részének a 21. század fogyasztási trendjeihez igazodó átcsoportosítását. Azaz egy új ételkategóriát! Szűkebb értelemben a forgalmazók egy termékfajtát, a szakácsok újszerű snacket értenek finger food alatt, de ahogy nevéből is kiolvasható, egy tágabb fogalomról beszélünk – kézből (is) ehető ételekről van szó.

Termékelőnyök

Mossóczy Csaba, a McCain Foods sales managere például így kategorizálja: kisebb adagban fogyasztott, kézzel megfogható, legtöbbször mártogatva evett étvágygerjesztő ínyencfalat. Németh Mirtill, az Ardo Hungary Kft. ügyvezető igazgatója is hasonló jelzőkkel illeti ezeket a termékeket, kiegészítve azzal, hogy ő egyértelműen a snackkategóriába sorolja őket.
Mindezzel egyetértve mi még hozzátennénk – ha ezeket az evőeszköz nélkül is fogyasztható falatokat valakinek véletlenül villával, evőpálcával vagy éppen fogpiszkálók, mini-nyársak „közreműködésével” tálalják, az még lehet ugyanez a termékkör.

– A finger foodok látványosak – emeli ki dr. Hagymási Zoltán, a Nádudvari Élelmiszer Kft. marketing-szaktanácsadója –, sőt, a játékosság és könnyedség is jellemző rájuk. A szakember szerint a finger foodok fogyasztása egyrészről egy életérzést ad, másrészt a fogyasztó mind rohanóbb életmódjához jól illeszkedő, parti jellegű, magasabb minőségű gyorsétkezés lehetőségét. Bár a legmagasabb szintű gasztronómia alapját a friss áruk használata jelenti, a mélyhűtött termékek térnyerése a vendéglátás fejlődésének természetes velejárója. Ennek fő oka talán az, hogy a fa-gyasztott alapanyagok minősége a feldolgozási technológiák fejlődésével egyre közelebb kerül a friss árukéhoz, eltarthatóságuk hosszabb, felhasználásuk pedig nem kevésbé gyors és egyszerű. Jó néhány vendéglátóhely-típusnál használatuk jóval rentábilisabb.
Mindemellett a vendéglátósnak nem kell hosszas konyhai előkészítéssel foglalkoznia, mindig csak a rendelésnek megfelelő mennyiséget kell elkészítenie, és még akkor is szolgálhat finger foodokkal, amikor a szakács már hazament.

Szélesedő kínálat

A finger foodok egyik legfontosabb tulajdonsága a rendkívül könnyű, egyszerű elkészítés és fogyasztás – vallja Mossóczy Csaba. A McCain vásárlói a vendéglátásban a magasabban pozicionált gyorséttermek, sörözők, cafék és tex-mex éttermek, elvárásaik magasak, tehát a cégnek konstans jó minőséget kell biztosítania számukra. A McCain itthon jelenleg a legszélesebb – évente bővülő és megújuló – finger food választékot kínálja, főbb termékcsoportjai a hagymakarikák, csirkeszárnyak, sajtos és zöldséges falatkák. Évente 4-5 új terméket vezetnek be, a sales manager a termékfejlesztés jelenlegi fő irányaként a zöldséges éas exotikus ízek alkalmazását nevezte meg – tervezik például vega hamburger bevezetését is. Kétezernél is több vendéglátóhellyel van közvetlen kapcsolatuk, de ennél több helyen árulják termékeiket, hiszen az éttermi beszerzők a nagykereskedőknél vásárolják azokat – a finger foodok közül elsődlegesen a hagymakarikát.

Ugyancsak a hagymakarikákkal lépett először a piacra a főként gyorsfagyasztott zöldségeket és gyümölcsöket forgalmazó Ardo Hungary Kft., tavaly pedig komoly választékbővítésre került sor: kínálatukban megjelentek a panírozott zöldségek, a zöldségburger és -rúd, valamint olyan specialitások, mint a sajtos spenótburger, a karfiolos sajt-burger és a brokkolinuggets. Vendéglátós partnereik felé a portfólió bővülése hitelesíti is az értékesítés érveit: a termékpalettát színesíteni kell. Németh Mirtill úgy látja, a termék elfogadottsága a szakmában nő, nem utolsósorban azért, mert a vegetáriánus étkezés olcsóbb, ráadásul jobban is illik a modern egészségtrendekhez.

A Nádudvari Élelmiszer Kft. most indul el ezen az úton. Piackutatásokra alapozva az új termékcsoportjukat – a Panírozott Nádudvari mirelit sajtokat és zöldségeket – már a finger food koncepció keretében alkották – számol be a fejlesztésről dr. Hagymási Zoltán. A cég célcsoportjának tagjai egyaránt jelen vannak mind a kiskereskedelmi, mind a HoReCa-üzletágban, így a 450 grammos családi kiszerelés mellett a 2500 grammos gasztro is a szortiment részét képezi. Egészségtudatos vásárlóik részére kifejlesztették az olaj nélkül süthető változatokat is, de a fogyasztók felé külön hangsúlyozzák azt is, hogy praktikus, minőségi magyar terméket kínálnak. A termék bevezetésekor a klasszikus print és online médiumokban folytatott kampányukat termékkóstolókkal és vásárlói nyereményjátékokkal is erősítették. A McCain a HoReCa-nak szóló, célzott hirdetéseket alkalmaz és promóciókkal, próbasütésekkel támogatja termékeit – utóbbiakból havonta százat is lebonyolítanak. Ilyen például a finger foodok súlyának digitális mérleggel való ellenőrzése sütés előtt és után – a kísérlettel azt kívánják bizonyítani, milyen csekély a termék súlyvesztesége sütéskor.

Biztató jövő

A megkérdezett szakemberek egyöntetűen állítják: a finger food a hazai vendéglátásban mind elfogadottabbá válik. Dr. Hagymási Zoltán szerint ez az élelmiszeripar egyik legdinamikusabban fejlődő üzletága, és rendkívül bizakodó a termék jövőjét illetően. Németh Mirtill a HoReCa-szektorban látja a leggyorsabb előrelépés lehetőségét a termék praktikussága és menüsorokba való jó beilleszthetősége miatt, amit a kis konyhával rendelkező, kész vagy félkész ételeket készítő üzletek tudnak a legjobban kihasználni.

A gyorséttermek mellett Mossóczy Csaba is elsősorban a limitált konyhai eszközökkel rendelkező éttermeket, sörözőket látja a finger foodok legnagyobb felvevő bázisának. Meggyőződése, hogy e termékek sikerének alapja egyrészt profitnövelő képességük, merthogy ösztönzik a vendégek italfogyasztását, másrészt multifunkcionalitá-suk: fogyaszthatóak snackként vagy főételként, sokféle fogyasztói ízlést és ételkategóriát lefednek.

Kapcsolódó cikkeink