Kevesebbet tudnak félretenni a magyarok, sokan a „recessziós perselybe” gyűjtenek
Az előző évhez és az európai átlaghoz képest nem változtak jelentősen a magyarok megtakarítási szokásai, bár az áremelkedések miatt egyre kevésbé tudnak pénzt félretenni. Az Intrum 2022-es Európai Fogyasztói Fizetési Felmérése (ECPR) szerint továbbra is főleg vésztartalékba teszünk félre pénzt, ami viszont a többségnek legfeljebb egy hónapra lenne csak elegendő.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/02/pexels-maitree-rimthong-1602726-2.jpg)
Kevesebbet takarítunk meg
Bár az infláció miatt jelentősen nőnek a magyar és európai fogyasztók kiadásai, ez a megtakarításokra még nem volt jelentős hatással, derült ki az Intrum Európai Fogyasztói Fizetési Felméréséből. A kintlévőségkezelő cég 23 országra kiterjedő felméréséből kiderül, hogy az átlagos európai fogyasztó jövedelme viszonylag kis részét, kevesebb, mint 20 százalékát teszi félre. Ettől az aránytól a magyar fogyasztók nem maradnak el jelentősen, csakhogy az ő jövedelmük is alacsonyabb az európai átlagnál.
A kutatásból jól látszik, hogy Magyarországon egyre inkább leszakad pénzügyileg a társadalom mintegy harmada: 2022 második felében 31,4 százalék mondta azt, hogy a hónap végére egyáltalán nem marad félretett pénze – ez megegyezik a tavalyi adattal. A kelet-közép-európai régióban messze Magyarországon tudnak a legkevesebben megtakarítást gyűjteni: Lengyelországban 27, Romániában 24, Szlovákiában 20, Csehországban 14 százalék mondta azt, hogy nincs mit félretenni a hó végére. Ez nem a 2022-es gazdasági nehézségek hatása, hiszen tavaly is hasonlók voltak az arányok. Sőt, az európai országok átlagát nézve nem romlottak jelentősen a megtakarítási képességek.
A magyar válaszadók több mint harmada (35 százalék) elmondása szerint kevesebb, mint egy hónapnyi jövedelmének megfelelő megtakarítással rendelkezik. 29 százaléknak egy hónapra, 19 százaléknak pedig legfeljebb 3 hónapra lenne elegendő a megtakarítása.
„Kutatásunk alapján a magyar fogyasztók mintegy kétharmada továbbra is képes megtakarítani, még ha nem is annyit, mint amennyit szeretne”
– mondta Üveges Judit, az Intrum értékesítési igazgatója.
„A válaszokból az látszik, hogy enyhén csökkent a megtakarítások mértéke, ahogy a kiadások növekedtek. Igazán azonban azok miatt kell aggódni, akik eddig sem tudtak félretenni, hiszen az infláció és a rezsiemelkedés őket is érinti.”
Üveges Judit hozzátette azt is: a munkahelyek megőrzése rendkívül fontos kormányzati feladat a válság alatt, hiszen a háztartások többsége néhány hónapnál hosszabb jövedelemkiesést nem tudna átvészelni eladósodás nélkül.
Az Intrum célja, hogy utat mutasson az egészséges gazdaság felé. Üveges Judit hangsúlyozta: „Folyamatosan kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy tisztában legyünk az adósok és a gazdaság helyzetével – ezért is készítünk rendszeresen felméréseket és mindig ehhez mérten határozzuk meg a követeléskezelés folyamatát. A moratórium alatt vállalatunk igyekezett rugalmasabb megoldásokat kínálni az adósoknak – mint akár a hosszabb futamidő, de az adósságokat természetesen meg kell fizetni. Működésünk során az empátia és az etikusság alapelve vezérel bennünket és igyekszünk minden egyéni helyzet számára a lehető legjobb megoldást kínálni, hogy ezzel is támogassuk ügyfeleinket adósságaik és pénzügyeik kezelésében.”
Kapcsolódó cikkeink
Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >K&H: a szén-dioxid-kibocsátás magától nem csökken
Fenntarthatósági stratégia és konkrét karbonlábnyom-csökkentési tervek híján a magyar vállalatok…
Tovább olvasom >Így költöttek a magyar drukkerek a válogatott meccseinek helyszínein
A németországi futball Európa-bajnokság városai jelentős anyagi forrásokat fordítottak arra,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >Új termékigazgatót nevezett ki az Auchan
Július 1-től Varga László látja el az Auchan Magyarország termékigazgatói…
Tovább olvasom >