Kevesebbet nassoltunk az idén, mint tavaly

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 02. 14. 08:00

2008. október és 2009. szeptember között kevesebbet nassoltunk, mint az egy évvel korábbi azonos időszakban. Mind a csokoládé, mind az édes és sós kekszek, mind a sós rágcsálnivalók és a családi kiszerelésű jégkrémek esetében csökkent a 12 hónap alatt megvásárolt mennyiség – derül ki a GfK Hungária háztartások privát fogyasztását monitorozó ConsumerScan adataiból. Leginkább a jégkrémek (-15%) és az édes, sós kekszek (-11%) esetében figyelhető meg csökkenés. A sós ropogtatnivalók (-8%) és a csokoládék (-6%) piaca kevésbé esett vissza. Forgalmat tekintve szintén csökkentek az egyes piacok, egyedül a csokoládépiac tudott stabil maradni értékben. Ebben az esetben is a jégkrémek és az édes és sós kekszek forgalma csökkent a leginkább.
A vásárló háztartások száma stabilnak mondható mind a csokoládé, mind az édes és sós kekszek kategóriáiban. A jégkrém és a sós rágcsálnivalók piacán is enyhe csökkenés tapasztalható, míg az előbbi esetben 1 százalékos, addig az utóbbi esetben 2 százalékos a visszaesés. A csokoládé és az édes és sós kekszek kifejezetten népszerűek a háztartások körében. Tízből kilenc háztartás legalább egyszer vásárolta ezeket a kategóriákat a vizsgált 12 hónapban. Sós rágcsálnivalót átlagosan tízből hét háztartás vásárolt, jégkrémet pedig négy.
A vásárlási szokásokat vizsgálva elmondható, hogy mind a gyakoriság, mind az egy vásárlásra jutó mennyiség csökkent az összes kategóriában, ám mértéküket tekintve eltérések figyelhetőek meg. A vásárlási gyakoriság leginkább a jégkrémek esetében csökkent (-11%), legkevésbé a csokoládékategória (-3%) esett vissza. Legtöbbször csokoládét vásároltunk, a vizsgált 12 hónap alatt átlagosan 28 alkalommal vettük a kategóriát. Második helyen az édes és sós kekszek állnak 24 alkalommal, őket pedig a sós ropogtatnivalók követik 23 alkalommal. Jégkrémet mindösszesen 6 alkalommal vásároltak a magyar háztartások a vizsgált időszakban, ám erre a kategóriára erős szezonalitás jellemző. Egy vásárlásra jutó mennyiséget tekintve leginkább a kekszek csökkentek 6 százalékkal, ezt követik a jégkrémek és csokoládék 4 százalékkal, és végül a sós rágcsálnivalók 2 százalékkal.
Demográfiai ismérvek alapján felülreprezentált csoportokat nem lehet kimutatni a csokoládé- és kekszkategória esetén, mivel a kategóriákat a legtöbb háztartás vásárolja. Azonban a sós ropogtatnivalók és a jégkrém esetében az átlagosnál nagyobb számban találhatóak meg a 40–59 éves háziasszonnyal rendelkező, illetve a viszonylag magas és a magas jövedelmű háztartások.
Virág Sándor

Kategóriák alakulása mennyiség és érték tekintetében 2008. október – 2009. szeptember vs. 2007. október – 2008. szeptember, százalékban
Mennyiség Érték
Csokoládé -6,1 -0,3
Sós és édes keksz -11,4 -4,4
Sós ropogtatnivalók -7,8 -3,0
Családi kiszerelésű jégkrémek -14,8 -6,5
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan

Háztartások megoszlása a háziasszony életkora szerint 2008. október és 2009. szeptember között, százalékban
Átlag Sós Családi kiszerelésű
ropogtatnivalók jégkrémek
29 éves, vagy fiatalabb 10 6 5
30–39 év között 18 15 13
40–49 év között 18 16 14
50–59 év között 20 24 24
60 éves, vagy idősebb 34 39 44
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan

Kapcsolódó cikkeink