Kevesebb vásárlási tranzakció, de növekvő kosárértékek a Hazai Láncokban
A Koronavírus járvány második hulláma sajnos nem csak, hogy elérte Magyarországot is, de az intenzitása bőven a tavaszi szint fölött van. Az elmúlt hónapokban ugyan – a március és április időszakkal ellentétben – az ország – még? – nem vonult karanténba, de mégis érdekes lehet megnézni, hogy az akkor tapasztalt – a fogyasztói szokásokban bekövetkezett – változások mennyire bizonyultak tartósnak, és köszönnek vissza a kiskereskedelmi számokban a járványidőszak második hullámában.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/11/Ke%CC%81pernyo%CC%8Bfoto%CC%81-2020-11-10-23.17.42.png)
Tóth Péter – RetailZoom Magyarország Ügyfélkapcsolati vezető
A Hazai Láncok eladási adatait megvizsgálva azt látjuk, hogy a szeptemberi értékbeni forgalom 13%-kal múlja felül a 2019 szeptemberit, tehát a márciusban tapasztalt extrém mértékű bevásárlások látványosan elmaradtak. A hónapon belüli trendek viszont eléggé ellentmondásosak voltak, az első két hét növekedési üteme 21% és 23%-os volt (ami nagyjából az áprilisi trendeknek felel meg), ám a hónap második fele már csökkenésbe ment át.
A forgalmi növekedés mellett azonban a kosárszámok továbbra is csökkenésben vannak (-9%), a kosarakba tett termékek száma pedig emelkedőben (+10%), azaz továbbra is igaz, hogy a vásárlók ritkábban járnak vásárolni, de nagyobb összegű egyszeri vásárlásokat bonyolítanak (+23%), az impulz kosarak pedig továbbra is rendkívül alacsony szinten vannak (-27%). A nagy számban és tartósan home office-ra berendezkedett háztartások tehát továbbra is koncentrált vásárlásokat bonyolítanak, ennek eredményeképpen a 10,000 Ft-ot meghaladó vásárlások száma a tavalyi évhez képest 38%-kal nőtt a szeptemberi időszakban, de a készletépítő bevásárlások – egyelőre legalábbis még – nem jellemzőek a Hazai Láncokra. Ezúttal elmaradt tehát a vásárlói roham a március/áprilisi időszakban hatalmas mennyiségben vásárolt kategóriák esetében is (hús, tészták, liszt, wc-papír, tisztálkodási szerek, stb.)
A vásárlási tranzakciók, bár összességében csökkentek, nem minden termékkategóriára jellemzők a szeptemberi hónapban, a Húskészítmények kategória termékei pl. 19%-kal több kosárba kerültek bele, mint 2019-ben, és a Sör kategória is kétszámjeggyel tudta növelni a “kosárszámát”.
Ezek a trendek azonban várhatóan élesedni fognak, további erősödés várható a kosárértékekben is, az október első két hetének adatait látva, a nagy kosarak értékei már a 18,000 Ft-os határt súrolják.
Kapcsolódó cikkeink
Tovább nőtt a nemzeti dohányboltok súlya az FMCG-forgalomban
A Nemzeti Dohánybolt Panel 2023. április–2024. márciusi dohánytermékek nélküli FMCG-forgalma…
Tovább olvasom >Infláció – Így alkalmazkodtak a vásárlók a folytonos változásokhoz
A vásárlók már nem tudnak és nem is akarnak többet…
Tovább olvasom >RetailZoom: A dohányboltok ismét felülmúlják a piacot
A Business Days második napján Andreas Christou, a RetailZoom ügyvezető…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >Rekordbírsággal majdnem 400 millió forintra büntette a GVH a Bookingot
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a…
Tovább olvasom >