Kevesebb optimizmus, több önbizalom
A PricewaterhouseCoopers (PwC) 2014 utolsó negyedévében 1322 interjút készített a világ 77 országában, aminek eredményeit január 20-án mutatta be a svájci Davosban. A 18. Globális Vezérigazgató Felmérés legfontosabb megállapítása, hogy az előző évhez képest az üzleti élet meghatározó vállalatainak vezetői kevésbé optimistán vélekednek arról, hogy a következő 12 hónapban várható-e a világgazdasági helyzet javulása, ám cégük növekedési kilátásait illetően továbbra is bizakodóak.
A vezérigazgatók körében 2015-ben az előző évhez képest 44 százalékról 37 százalékra csökkent azok aránya, akik a világgazdaság növekedésében bíznak. 17 százalékuk a gazdaság csökkenésére, a maradék a gazdasági helyzet változatlanságára számít.
Az eredmények jelentős regionális eltéréseket mutatnak: az ázsiai vezetők a legoptimistábbak, 45 százalékuk vár fejlődést, őket követik a Közel-Kelet (44%) és Észak-Amerika (37%) vállalatvezetői. Ezzel szemben a közép- és kelet-európai vezérigazgatók csupán 16 százaléka számít gazdasági fellendülésre.
A világgazdaság hanyatlására vonatkozó előrejelzések ellenére az igazgatók továbbra is derűlátóak saját cégük növekedésével kapcsolatban: idén 39 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy „nagyon bizakodó” az elkövetkező 12 hónapra vonatkozó bevételnövekedési kilátásokat illetően.
A kutatás eredményeire reagálva Dennis M. Nally, a PwC International vezérigazgatója a következőket mondta: „Míg egyes fejlett piacok, például az Egyesült Államok, újjáéledni látszanak, mások, mint például az eurózóna, továbbra is problémákkal küzdenek.”
A következő egy évben létszámbővítést tervező cégvezetők aránya
2015 |
2014 |
2013 |
|
Szállítmányozás, logisztika | 49% | 40% | 43% |
Kis- és nagykereskedelmi forgalmazás | 46% | 51% | 49% |
Vendéglátás, szabadidő | 45% | 51% | 33% |
Fogyasztási cikkek | 40% | 46% | 40% |
Erdészet, papír- és csomagolóipar |
27% | 45% | 32% |
India a legoptimistább
Az egyes országok vállalatvezetőit optimizmusuk alapján rangsorolva India áll a lista elején: vezérigazgatóinak 62 százaléka bizakodó a rövid távú növekedési kilátásokkal kapcsolatban. Ezt követi Mexikó (50%), az Egyesült Államok (46%), és a lista legvégén Oroszország áll, csupán 16 százalékkal.
A vezérigazgatók cégük növekedési kilátásait illetően saját országukon kívül az Egyesült Államokat tartják a legfontosabbnak az elkövetkező 12 hónapra nézve, megelőzve ezzel öt év után először Kínát.
A cégvezetők számos stratégiai tervvel készülnek megerősíteni vállalkozásuk piaci helyzetét. A válaszadók 71 százaléka tervez költségcsökkentést, 51 százaléka stratégiai szövetség vagy vegyesvállalat létrehozását, 31 százaléka valamilyen tevékenység vagy folyamat kiszervezését, és 29 százaléka országon belüli fúzió vagy felvásárlás végrehajtását.
Legfőbb aggályok
A vezérigazgatók körében továbbra is a túlszabályozás miatti aggályok a legerősebbek (78%).
Szintén aggodalmat keltenek a következő tényezők: az alapvető fontosságú szakemberek rendelkezésre állása (73%); az államháztartás hiánya és a hitelterhek (72%); a geopolitikai bizonytalanság (72%); a növekvő adóterhek (70%); a számítógépes fenyegetések, ideértve az adatbiztonság hiányát (61%). Ide tartoznak még a fogyasztói magatartások és kiadási szokások változása (60%), valamint a technológiai változás üteme (58%).
A vezérigazgatók 67 százaléka szerint a kormányok legfőbb prioritása a versenyképes és hatékony adórendszer fenntartása kellene, hogy legyen, azonban mindössze 20 százalékuk véli úgy, hogy országuk sikerrel alakít ki ilyen rendszert. Hasonlóan fontos a vezetők 60 százalékának a szakképzett munkaerő-állomány elérhetősége, mely azonban csak 21 százalékuk szerint valósul meg országukban.
A globális hangulatot tükrözik a magyarok
„A nemzetközi felmérést márciusban követik a 170 hazai vezérigazgató részvételével készült magyar kutatás eredményei, amelyek hozhatnak meglepetéseket. A felmérés már lezárult, jelenleg az adatfeldolgozás van folyamatban” – nyilatkozta Nick Kós, a PwC Magyarország vezérigazgatója, aki azért elárulta: – „Annyi már látható az előzetes adatokból, hogy a magyar vezérigazgatók hangulatának alakulása a világtrendet követi; a globális növekedésbe vetett bizalom a hazai vezetők körében is csökken, míg a saját cégük bevételeire vonatkozó várakozások kicsivel ugyan, de optimistábbak.”
Kapcsolódó cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >PwC: drámai lépéseket követel a klímavédelmi célok elérése
A PwC friss Net Zero Economy Index jelentése szerint világszerte…
Tovább olvasom >A kiskereskedők közül a Lidl, az FMCG szektorban a Coca-Cola lett az Év Legvonzóbb Munkahelye
A PwC Magyarország nyolcadik alkalommal mérte fel a munkaerőpiaci preferenciákat,…
Tovább olvasom >További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >