Kevesebb lehet az importsonka – de bírja-e a hazai ipar?

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 03. 05. 08:00

„Van egy jó, meg egy rossz hírem” – mondhatná a gazdasági és pénzügyi válság a húsvétra készülődő hazai húsiparnak. A jó hír, hogy ha ilyen gyenge marad a forint, az élelmiszerbiztonságra amúgy is jobban figyelő kereskedelem az import helyett még inkább a megbízható, hazai partnerekre támaszkodhat. A rossz pedig az, hogy ez a támaszték ingatag: a húsvéti termékkör legyártása komoly előfinanszírozást igényel, viszont a húsipar egy része napi likviditási problémákkal küzd.Nemcsak a fogyasztók, hanem a kereskedők lelkében is hagytak nyomot az élelmiszerbotrányok és a szigorodó hatósági ellenőrzések. A gyártók tapasztalatai szerint kevesebb volt a kereskedelemben a kétes minőségű importsonka (vagy, ahogy mondani szokták, annak látszó tárgy), és több fogyott a minőségi termékekből.

Tovább polarizálódik a kereslet
Az idei szezon kilátásai ezzel együtt bizonytalanok. Nem tudni például, milyen lesz a forint-euró árfolyam tavaszra. A mostani gyenge forint nem kedvez az importnak. Bár ezzel együtt minden bizonnyal idén is nagy tételben és nyomott árakon tesznek látogatást a külhoni húsvéti húsáruk a magyar kereskedelemben.
A csökkenő import „helyzetbe hozhatja” a magyar gyártókat, de Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere hozzáfűzi:
– A jelenlegi elhúzódó gazdasági válság és pénzügyi krízis a húsipari feldolgozó cégek egy részének napi tevékenységére is jelentős mértékben kihat. Különösen nehéz helyzetet teremthet a húsvéti szezonra történő felkészülés. Ennek oka, hogy a húsvéti termékek a legdrágább alapanyagokból (sonka, lapocka, tarja) készülnek, hosszú, nem ritkán hathetes gyártási idővel. Egy húsipari vállalat részéről a húsvéti szezonra történő felkészülés rendkívüli nagy előfinanszírozást igényel, hiszen akár több száz tonna termék legyártáshoz szükséges alapanyagot kell időben előállítani vagy megvásárolni. Bár a PICK-Szegednek ilyen jellegű problémái nem lesznek, más gyártók általános likviditáshiánya akár kínálatcsökkenést is okozhat a húsvéti termékek körében.
A gazdasági válság hatásai természetesen vásárlói oldalról is érzékelhetők. A vásárlóerő csökkenése erre a kategóriára is rányomja a bélyegét, polarizálva a fogyasztók táborát. Várhatóan jelentősen nő az olyan családok száma, amelyek nem engedhetik meg maguknak a jobb minőséget. Ezért valószínűleg óriási lesz a legolcsóbb termékek iránti kereslet.
Beszédes adat, hogy a Nielsen mérése szerint a kereskedelmi márka aránya évről évre nő. Tavaly, március és április hónapokban a főtt sonkák szegmensében már csaknem elérte a 30 százalékot.
Ugyanakkor továbbra is lesznek olyan vásárlók, akik a minőséget fogják választani, legalább az ünnepek idejére.
A húsvét ünnepi szertartásaihoz az is hozzátartozik, hogy mi kerül az asztalra. Ezért ebben az időszakban a hagyományos magyaros sonkatermékek a keresettebbek.
– Mivel magas minőségű és drága termékről van szó, a fogyasztó elsősorban szemmel vásárol – hangsúlyozza Szántó Zoltán. – A legfontosabb vásárlási preferencia ezért ebben az esetben az esztétikus és szép külső megjelenés. A füstölt árunak, jellegéből adódóan, megfelelően füstölt színűnek és illatúnak, továbbá a termékre jellemző megmunkálásúnak kell lennie. Ha termék minősége a vásárló elvárásaink megfelel, akkor a döntést ezután sorrendben az ár, a márka és a csomagolás alapján fogja meghozni.

A diszkonttal együtt erősödhet az önkiszolgáló kiszerelés
– A csemegepultos és előrecsomagolt termékek értékesítésének aránya kiegyenlített, a piac alig-alig érzékelhetően tolódik az előrecsomagolt termékek felé. A Kométa 99 értékesítésében is hasonló a helyzet. Erre természetesen hatással van az értékesítési csatornák súlyának változása is – mondja Bódi Krisztina, a Kométa 99 Zrt. marketingvezetője.
A két kiszerelési típus valóban csak néhány tizednyi arányváltozást mutat a Nielsen adatai szerint is a főtt sonkák szegmensében. (A kimért őrzi minimális előnyét az eladott mennyiségből 2007 és 2008 első félévének összevetésében, értékben viszont pont fordított a helyzet.) Az előre csomagolt sonkák hiába tűnhetnek biztonságosabbnak a vásárlók szemében, ha a piackutató adatai szerint a kimért az elmúlt két évben meg tudta tartani a kilogrammra vetített mintegy 600 forintos árelőnyét.
– Ugyanakkor ma már a húsipari termékek esetében nincs akkora jelentősége, hogy csemegepultos vagy önkiszolgáló, hiszen pont a minőség megőrzése és a technológiai folyamatok miatt legtöbbjük csomagolt formában kerül a boltokba – mondja Sebestyén Erzsébet, a Debreceni Hús Zrt., Szole-Meat Kft. és Csabahús Kft. kereskedelmi igazgatója.
Sebestyén Erzsébet szerint, ha a fogyasztók preferenciáiban kevés is a változás, a kereskedelemben megfigyelhető egyfajta polarizálódás: egyre inkább elválik egymástól a hiper- és szupermarketek, illetve a diszkontok értékesítési technikája. Az értékesítési csatornák arányaiban is van átrendeződés: a diszkontok értékesítése növekedik. Ez a termékeknél is visszatükröződik, s mivel a diszkontokban nincs csemegepult, valószínűleg az önkiszolgáló kiszerelésű szezonális termékek fognak egyre jobban fogyni a jövőben.

Nagy siker lett a Pick Békebeli családja
A PICK-Szeged az idei év húsvéti szezonjában változatlanul a már jól ismert két márkacsalád, a Délhús és a PICK-Békebeli termékeit kínálja a vásárlóknak.
A minőség és a tradicionális ízek táborának erősödésére jó példa a Békebeli márkacsalád sikere. Tavaly a termékcsalád forgalma több mint két és félszeresére növekedett a 2007-es évhez képest.
A húsvéti szezon két alappillére a Békebeli kötözött sonka és Békebeli tarja. Sikereik nyomán a tavalyi évben a termékcsaládot tovább bővíttették Békebeli füstölt lapockával, amely idén húsvétkor is megvásárolható lesz.
A Délhús márkán belül a Délhús Füstölt Bajai Lapocka félbevágott kiszerelése és a Délhús Frikandó sonka kívánkozik kiemelésre, utóbbi egy combból formázott füstölt sonka. Az e termékek iránti kereslet éppen egyediségüknek és kiváló minőségüknek köszönhetően évről évre növekszik. Természetesen 2009-ben is a húsvéti szortiment részeként megvásárolható lesz a Délhús füstölt és füstölt-főtt tarja és a Délhús füstölt és füstölt-főtt kötözött sonka. A szortimentben ezeken kívül megtalálható a füstölt hátsó csülök és a Délhús kicsontozott parasztsonka.
– A termékek márkásítása, az egységes, esztétikus megjelenés és a könnyebb beazonosíthatóság érdekében a Délhús termékek felülnyomott zsugortasakba, illetve a Pick Békebeli termékek öntapadós címkével ellátva kerülnek csomagolásra – mondja Szántó Zoltán. – A termékek megkülönböztetése kiemelten fontos, mivel a húsvéti szezonban halmozottan találkozhatnak a vevők jelölés nélküli, beazonosíthatatlan eredetű, „noname” termékekkel.
A kiszerelések tekintetében nincs változás. A cég – terméktől függően – továbbra is a bevált 0,6–1,3 kilogramm közötti önkiszolgáló fogyasztói kiszerelésekben kínálja termékeit. A 45 napos minőségmegőrzési idő lehetővé teszi, hogy a kereskedők időben leadhassák megrendeléseiket, és felkészülhessenek a húsvétra.
– A vevők bizalmát továbbra is a termékek egyenletes minőségével és hálózatspecifikus marketingaktivitással kívánjuk megnyerni – árulja el Szántó Zoltán. – Ez utóbbi főként a kihelyezésekre és az akciós újságokban történő megjelenésre fókuszál. Termékeinkre a Délhús nyuszis öntapadós címkével hívjuk fel a figyelmet.

Új köntösben a Kométa-portfólió
A Kométa 99 sonkái gondosan válogatott alapanyagokból, nagy odafigyeléssel, szakértelemmel készülnek, hangsúlyozza Bódi Krisztina:
– Csak a munkafolyamatok állandó ellenőrzése mellett tudjuk garantálni fogyasztóinknak a Kométától méltán elvárható minőséget. Nem tudunk, és nem is szeretnénk kifejezetten csak olcsó termékekkel jelen lenni a piacon. Sonka-portfóliónk inkább a prémium szegmensben jelentős.
A tavalyi év a csomagolás szempontjából kiemelkedő volt a Kométa 99 történetében. Fogyasztói kutatások és hosszas tervezés után új köntösbe bújtatták termékeiket. A csomagolás színe egységesen zöld lett, fő kommunikációs elemként pedig a Kométa név szerepel rajta. A logó és a szlogen is megváltozott: „Az íz a közös szenvedélyünk!”
Mindezek mellett bevezették a Rustico sonkát a prémium szegmensben, amelytől a Kométa-imázs további erősödését várják.
– Mivel a hűtőláncot nem lehet megszakítani, így sajnos az eladáshelyi kommunikáció lehetőségei szűkebbek, behatároltabbak, mint más FMCG-termékek esetében – jelzi Bódi Krisztina. – Másodlagos kihelyezés esetén szinte csak gondolavéges kihelyezésről beszélhetünk. Ennek ellenére törekszünk arra, hogy megmutassuk magunkat: reklámanyagokon, kóstoltatókon és természetesen termékeink kihelyezésével, amely a megújult csomagolás jóvoltából önmagában is látványos kommunikációt biztosít.

Előre szeletelt sonka és tarja a Debreceni Hústól
A Debreceni Hús Csoportot, amelyhez a névadó cégen kívül a Szole-Meat és a Csabahús is tartozik, tavaly nyáron vásárolta meg a szlovák Penta befektetési társaság, amelynek távlati célja egy közép-európai húsipari holding létrehozása. A magyar cégek kereskedelmi igazgatója, Sebestyén Erzsébet elmondta: a húsvéti portfóliójukban igyekeznek minden igényre megfelelő terméket kínálni:
– Azoknak az egészségtudatosabb fogyasztóknak, akik nem szeretnének szalonnát látni a húsvéti sonkájukon, bőr- és szalonnamentes kötözött sonkákat csinálunk. Ezenkívül nagy kiszerelésű, előre szeletelt termékekkel próbálkozunk. Szeletelt kötözött sonkát és füstölt-főtt tarját nagy kiszerelésű csomagolásban készítünk, hogy megkönnyítsük a háziasszonyok munkáját. Csupán ráfordítja a sonkát a tálra, és a locsolóvendég már neki is állhat a fogyasztásának.
A cég nem látja értelmét, hogy a húsvéti szezont márkaépítésre is használja. Hiszen, mint az igazgató asszony nyilatkozta, túlságosan nagy a reklámzaj, s elveszne az üzenete. De, tette hozzá, minőségi termékeik körében a márkaépítési folyamat 2009-ben sem áll le.
Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink