Kevesebb kis bolt, erősődő diszkont és hazai láncok
Közel 1 200 kis élelmiszerbolt szűnt meg múlt évben. Hazánkban tavaly év végén összesen 21 959 általános élelmiszerbolt működött, az egy évvel korábbi 23 086-hoz képest.A
jelek szerint a kis, 50 négyzetméter alatti üzletek bírják legnehezebben a
versenyt. Amíg ugyanis ebből a bolttípusból 2004 végén még 15 310-et regisztált
a Nielsen, tavalyelőtt már csak 14 415-öt, múlt évben pedig 13 237-et. A
csökkenés üteme két évig 6-6 százalék volt ebben a szegmensben, tavaly azonban
már 8 százalék.
Ugyanakkor egyre nő a valamely kereskedelmi lánchoz
tartozó, nagy eladóterű, modern boltok szegmense. Például a hipermarketek (2 500 négyzetméternél nagyobb
eladótérrel) száma öt év alatt több mint duplájára nőtt, és tavaly év végén 109
működött belőlük. A növekedés mértéke egyik évről a másikra 20 százalék.
A
464 egységből álló diszkont hálózat 7 százalékkal haladja meg az előző évit,
míg a múlt év végén regisztrált 374 szupermarket 6 százalék pluszt jelez az
előző évhez képest.
Mivel
szupermarket és diszkont általában a lakóhelyek közelében működik, kényelmesen
elérhető, és így hálózataik sűrűsége következtében egyre több vásárló tartozik
piaci vonzáskörzetükbe.
A
hipermarket az üzletszám látványos növekedésével párhuzamosan kis mértékben
növelte egy évvel korábbi piaci részesedését, mivel tavaly a korábbiaknál
kisebb eladóterű hipermarketek nyíltak.
Az
élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából 28,5 százalék jutott tavaly a
hipermarketre, a Nielsen által felmért kategóriáknál. A mutató kevesebb mint fél
százalékponttal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.
A
legnagyobb eladóterű csatorna fontosságát mutatja azonban, hogy az
élelmiszer-kiskereskedelem bevételéből majdnem minden
harmadik forint az Auchan, Cora, Interspar vagy Tesco pénztárába kerül. Rajtuk
kívül a CBA is működtet egy hipermarketet.
Az
élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából két bolttípus növelte piaci részesedését
múlt évben. A diszkont 16-ról 18 százalékra, a hazai tulajdonban lévő lánc
pedig 29-ről 30-ra. Ez az erős pozíció a lakóhely közeli elhelyezkedés mellett többek
között annak is köszönhető, hogy az életképes önálló boltok tulajdonosai
belátásból vagy gazdasági kényszerből csatlakoznak valamelyik magyar tulajdonú
társuláshoz. Hiszen a közös beszerzés és az egységes, hatékony marketing
jelentős előnyöket nyújt.
Szalóky
Tóth Judit felhívta a figyelmet arra, hogy a diszkont terjeszkedésének 2005-ben
tapasztalt nagy irama tavaly alábbhagyott. A tavalyelőtt nyílt 48 új üzlet
utáni évben már "csak" 32-vel bővült
a Lidl, Penny Market, Plus és Profi
együttes hálózata.
A fejlődés motorja továbbra is a
Lidl, amely 2004. évi piacra lépése óta 68 egységből álló hálózatot alakított
ki, és folytatja az expanziót. Ugyanakkor a legnagyobb hálózatot működtető Plus
tavaly 5-tel növelte üzletei számát, 168-ra. A Penny 8-cal és a Profi 2-vel
bővített, így előbbi 155, utóbbi pedig 73 egységnél tart.
A
boltszám az ország északnyugati régiójában csökkent az átlagot leginkább
meghaladó mértékben, 8 százalékkal. A fővárost és Pest megyét magában foglaló központi régió
mutatója mínusz 7 százalék. Északkeleten és délnyugaton 4-4 százalékkal
kevesebb lett az élelmiszerüzlet, míg a délkeleten eltűnt 30 üzlet mindössze 1
százalékot képvisel.
Az
élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja a centrális régióban a legnagyobb,
hiszen ott él a lakosság 29 százaléka, de az összes bolt mindössze 21 százaléka
működik ott. A tavalyi tendencia idén valószínűleg folytatódik, és a
koncentráció tovább fokozódik a centrumban.
Leginkább
elaprózott a bolthálózat északkeleten, mivel a lakosság 24 százaléka jut a
régióra, viszont az összes üzlet 28 százaléka található az északkeleti
megyékben.
Szintén
fragmentált a hálózat délnyugaton, aminek oka az elaprózott
település-szerkezet, a sok kis dél-dunántúli falu. Északnyugaton és délkeleten
a lakosság és a boltok számaránya egyensúlyban van.
##
Táblázat.
Az általános élelmiszerüzletek száma, az eladótér nagysága szerinti csoportosításban,
Magyarországon.
Boltméret |
1999 |
2001 |
2004 |
2005 |
2006 |
2500 nm + |
|
|
|
92 |
109 |
401-2500 nm |
|
|
|
814 |
868 |
201-400 nm |
|
|
|
851 |
852 |
51-200 nm |
|
|
|
6 914 |
6 894 |
– 50 nm |
17 859 |
17 575 |
15 310 |
14 |
13 237 |
Összesen |
25 236 |
25 470 |
23 995 |
23 |
21 959 |
Forrás: Nielsen piackutató
vállalat
Táblázat.
A Nielsen által felmért élelmiszerek kiskereskedelmi forgalmának megoszlása,
bolttípusok szerint. Százalékban.
Bolttípus |
2005 |
2006 |
Hipermarket |
28 |
29 |
Szupermarket |
10 |
10 |
Diszkont |
16 |
18 |
Hazai |
29 |
30 |
Önálló |
17 |
14 |
Forrás:
Nielsen piackutató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fidelity Outlook 2025: Új utakon a részvények
Így 2025 felé közeledve kijelenthetjük, hogy a makro- és monetáris…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Felkészülten keresik a legjobb akciókat a vásárlók – EY karácsonyi felmérés
A vásárlók többsége kifejezetten keresi és várja az ünnepi leárazásokat…
Tovább olvasom >