Kevesebb kis bolt, erősődő diszkont és hazai láncok

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 02. 25. 00:00

Közel 1 200 kis élelmiszerbolt szűnt meg múlt évben. Hazánkban tavaly év végén összesen 21 959 általános élelmiszerbolt működött, az egy évvel korábbi 23 086-hoz képest.A
jelek szerint a kis, 50 négyzetméter alatti üzletek bírják legnehezebben a
versenyt. Amíg ugyanis ebből a bolttípusból 2004 végén még 15 310-et regisztált
a Nielsen, tavalyelőtt már csak 14 415-öt, múlt évben pedig 13 237-et. A
csökkenés üteme két évig 6-6 százalék volt ebben a szegmensben, tavaly azonban
már 8 százalék.

 Ugyanakkor egyre nő a valamely kereskedelmi lánchoz
tartozó, nagy eladóterű, modern boltok szegmense. Például a hipermarketek (2 500 négyzetméternél nagyobb
eladótérrel) száma öt év alatt több mint duplájára nőtt, és tavaly év végén 109
működött belőlük. A növekedés mértéke egyik évről a másikra 20 százalék.

A
464 egységből álló diszkont hálózat 7 százalékkal haladja meg az előző évit,
míg a múlt év végén regisztrált 374 szupermarket 6 százalék pluszt jelez az
előző évhez képest.

Mivel
szupermarket és diszkont általában a lakóhelyek közelében működik, kényelmesen
elérhető, és így hálózataik sűrűsége következtében egyre több vásárló tartozik
piaci vonzáskörzetükbe.

A
hipermarket az üzletszám látványos növekedésével párhuzamosan kis mértékben
növelte egy évvel korábbi piaci részesedését, mivel tavaly a korábbiaknál
kisebb eladóterű hipermarketek nyíltak.

Az
élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából 28,5 százalék jutott tavaly a
hipermarketre, a Nielsen által felmért kategóriáknál. A mutató kevesebb mint fél
százalékponttal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.

A
legnagyobb eladóterű csatorna fontosságát mutatja azonban, hogy az
élelmiszer-kiskereskedelem bevételéből majdnem minden
harmadik forint az Auchan, Cora, Interspar vagy Tesco pénztárába kerül. Rajtuk
kívül a CBA is működtet egy hipermarketet.

Az
élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából két bolttípus növelte piaci részesedését
múlt évben. A diszkont 16-ról 18 százalékra, a hazai tulajdonban lévő lánc
pedig 29-ről 30-ra. Ez az erős pozíció a lakóhely közeli elhelyezkedés mellett többek
között annak is köszönhető, hogy az életképes önálló boltok tulajdonosai
belátásból vagy gazdasági kényszerből csatlakoznak valamelyik magyar tulajdonú
társuláshoz. Hiszen a közös beszerzés és az egységes, hatékony marketing
jelentős előnyöket nyújt.

Szalóky
Tóth Judit felhívta a figyelmet arra, hogy a diszkont terjeszkedésének 2005-ben
tapasztalt nagy irama tavaly alábbhagyott. A tavalyelőtt nyílt 48 új üzlet
utáni évben már "csak" 32-vel bővült
a Lidl, Penny Market, Plus és Profi
együttes hálózata.

A fejlődés motorja továbbra is a
Lidl, amely 2004. évi piacra lépése óta 68 egységből álló hálózatot alakított
ki, és folytatja az expanziót. Ugyanakkor a legnagyobb hálózatot működtető Plus
tavaly 5-tel növelte üzletei számát, 168-ra. A Penny 8-cal és a Profi 2-vel
bővített, így előbbi 155, utóbbi pedig 73 egységnél tart.

A
boltszám az ország északnyugati régiójában csökkent az átlagot leginkább
meghaladó mértékben, 8 százalékkal. A fővárost és Pest megyét magában foglaló központi régió
mutatója mínusz 7 százalék. Északkeleten és délnyugaton 4-4 százalékkal
kevesebb lett az élelmiszerüzlet, míg a délkeleten eltűnt 30 üzlet mindössze 1
százalékot képvisel.

Az
élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja a centrális régióban a legnagyobb,
hiszen ott él a lakosság 29 százaléka, de az összes bolt mindössze 21 százaléka
működik ott. A tavalyi tendencia idén valószínűleg folytatódik, és a
koncentráció tovább fokozódik a centrumban.

Leginkább
elaprózott a bolthálózat északkeleten, mivel a lakosság 24 százaléka jut a
régióra, viszont az összes üzlet 28 százaléka található az északkeleti
megyékben.

Szintén
fragmentált a hálózat délnyugaton, aminek oka az elaprózott
település-szerkezet, a sok kis dél-dunántúli falu. Északnyugaton és délkeleten
a lakosság és a boltok számaránya egyensúlyban van.

##

Táblázat.
Az általános élelmiszerüzletek száma, az eladótér nagysága szerinti csoportosításban,
Magyarországon. 

Boltméret

1999

2001

2004

2005

2006

2500 nm +

      
24

      
45

      
77

       92

     109

401-2500 nm

    
657

    
671

    
753

     814

     868

201-400 nm

    
919

    
903

    
879

     851

     852

51-200 nm

 
5 777

 
6 276

 
6 936

  6 914

  6 894

– 50 nm

17 859

17 575

15 310

14
415

13 237

Összesen

25 236

25 470

23 995

23
086

21 959

Forrás: Nielsen piackutató
vállalat

Táblázat.
A Nielsen által felmért élelmiszerek kiskereskedelmi forgalmának megoszlása,
bolttípusok szerint. Százalékban.

Bolttípus

2005

2006

Hipermarket

28

29

Szupermarket

10

10

Diszkont

16

18

Hazai
tulajdonban lévő lánc

29

30

Önálló
kis bolt

17

14

Forrás:
Nielsen piackutató vállalat

Kapcsolódó cikkeink