Kevesebb gép-, és több főtt-füstölt sonka fogyott 2009 első 11 hónapjában
Kevesebb gépsonka és több főtt-füstölt (nem házi készítésű) sonka fogyott tavaly január és november között, mint egy évvel korábban – derül ki a GfK Hungária háztartások privát fogyasztását monitorozó ConsumerScan adatbázisából. A gépsonkák csökkenése mögött az alacsonyabb vásárlási intenzitás állt, míg a főtt-füstölt sonkák esetén a növekedést az egy vásárlásra jutó átlagos mennyiség növekedése okozta.2009. január–november időszakában az egy évvel korábbi azonos időszakhoz viszonyítva a gépsonkából közel 6 százalékkal kevesebb, míg a nem házi készítésű főtt-füstölt sonkákból közel 2 százalékkal több fogyott. Forgalmat tekintve a gépsonkák esetében a csökkenés közel 5 százalékos volt, míg a főtt-füstölt sonkák esetében a forgalom közel 3 százalékkal nőtt.
Gépsonkát a vizsgált időszakban a háztartások 66 százaléka vásárolt, ami 1 százalékponttal alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A nem házi készítésű füstölt-főtt sonkák esetében pont ellentétes trend figyelhető meg. A kategóriát a háztartások 60 százaléka vásárolta tavaly, ami 1 százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban.
A gépsonkák piacának visszaesése a csökkenő vásárlási gyakoriságnak és a szintén csökkenő egy átlagos vásárlásra jutó mennyiségnek köszönhető. A kategóriából átlagosan 26 dekagrammot vásárolt egy háztartás egy vásárlási alkalommal a tavalyi év január–novemberi időszakban. Ez a mennyiség 2 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Egy átlagos háztartás a vizsgált időszakban átlagosan 13 alkalommal vásárolt a kategóriából, ez közel 3 százalékkal ritkább, mint egy évvel korábban.
A főtt-füstölt (nem házi készítésű) sonkák növekedése mögött elsősorban a 8 százalékkal magasabb egy vásárlásra jutó átlagos mennyiség áll. Ez a mennyiség 62 dekagramm volt a vizsgált időszakban, míg egy évvel korábban közel 58 dekagramm. Ennek a növekedésnek a hatását fogta vissza a 6 százalékkal ritkább vásárlási gyakoriság. Összességében az egy vásárló háztartásra jutó átlagos mennyiség a vizsgált időszakban 1 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban.
A háztartások számát tekintve a napi fogyasztási cikkeket vásárló háztartásokhoz képest a gépsonkavásárló háztartások között az átlagosnál nagyobb számban találhatóak meg a 3-4 fős, 40–49 éves háziasszonnyal rendelkező, illetve budapesti háztartások. A nem házi készítésű főtt-füstölt sonkák esetében a 2 fős, 50 év feletti háziasszonnyal rendelkező, budapesti, illetve északkelet-magyarországi háztartások a felülreprezentáltak.
Háztartások számának megoszlása háztartásméret szerint, 2009. január–november, százalékban
FMCG Gépsonka Főtt-füstölt sonka (nem házi készítésű)
1 fő 31 28 30
2 fős 31 31 35
3-4 fő 31 34 29
Több mint 5 fő 7 7 6
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Háztartások számának megoszlása a háziasszony életkora szerint, 2009. január–november, százalékban
FMCG Gépsonka Főtt-füstölt sonka (nem házi készítésű)
29 év alatt 5 5 4
30–39 éves 15 15 14
40–49 éves 16 17 14
50–59 éves 22 23 23
60 év fölött 42 40 45
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >