Kevesebb élelmiszer-hulladékkal a Tesco több mint 89 ezer tonnával csökkentette károsanyag-kibocsátását
Ha nem változtatunk életmódunkon, 2030-ra az élelmiszer tehető majd felelőssé a legnagyobb arányú károsanyag-kibocsátásért. Évente 931 millió tonna élelmiszer-hulladék keletkezik a háztartásokban, a kereskedőknél és egyéb élelmiszeripari folyamatok során. Nem meglepő tehát, hogy világszinten az üvegházhatású gázok 8 százalékának termelődését a szemétben landoló ételek okozzák. A Tesco elkötelezetten küzd a termőföldtől az asztalig vezető út során keletkező élelmiszer-pazarlás ellen, ezért 2017-ben a közép-európai kiskereskedelmi vállalatok közül elsőként adta ki jelentését a működése során keletkező élelmiszer-felesleg mennyiségéről. Az áruházlánc Magyarországon azóta 68 százalékkal csökkentette élelmiszer-hulladékát, ezáltal pedig 89 590 tonnával járult hozzá a károsanyag-kibocsátás mérsékléséhez.
„Az éghajlatváltozás és a koronavírus-járvány együttes hatása még égetőbbé teszi az élelmiszer-pazarlás elleni fellépést. Legfrissebb adataink alapján a 2016/17-es pénzügyi év óta 68 százalékkal csökkentettük a működésünk során keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét. Ezzel mintegy 28 000 tonna élelmiszert mentettünk meg a kidobástól az élelmiszer-felesleg visszaszorítása, valamint adományozása terén végzett, évek óta tartó munkánkkal, amelyet munkatársainknak köszönhetően a járvány alatt is folyamatosan végeztünk. Országszerte a Tesco áruházak több mint 90%-a ajánlja fel napi szinten a megmaradt élelmiszert a rászorulóknak. Így az emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszerfelesleg 83 százalékát fordíthattuk jótékony célra, ezzel is közelebb kerülve célkitűzésünkhöz, miszerint a Tescónál egyetlen falat fogyasztható élelmiszer sem veszhet kárba”
– mondta Pálinkás Zsolt, a Tesco-Global Zrt. vezérigazgatója.
Az élelmiszeripar felelős a károsanyag-kibocsátás mintegy negyedéért, az élelmiszer-pazarlásból származó kibocsátás pedig magasabb, mint bármelyik országban, kivéve az Egyesült Államokat és Kínát. Az ENSZ előrejelzése szerint a következő 30 évben a Föld lakossága a jelenlegi 7,7 milliárdról 9,7 milliárd főre nő, ez pedig egyre nagyobb nyomást jelent bolygónk véges erőforrásaira.
Tavaly a Tesco 10 évvel a határidő előtt teljesítette az ENSZ 12.3-as Fenntartható Fejlődési Célját (SDG), amely az élelmiszer-hulladék 2030-ra történő megfelezéséről szól. A legfrissebb kimutatások szerint pedig az áruházlánc idén a bázisévhez képest már 69 százalékkal csökkentette az élelmiszerfelesleget közép-európai működésében. Az eredményben nagy szerepe van a frissáru-készletezési és -előrejelzési rendszer fejlesztésének, a termékválaszték racionalizálásának, valamint egyéb jó gyakorlatoknak, köztük a lejárathoz közeli termékek árcsökkentésének.
A Tesco tevékenysége túlmutat saját működésén, ezért az áruházlánc minden élelmiszeripari- és kereskedelmi vállalatot arra bíztat, hogy példáját követve kezdje el mérni és publikálni az élelmiszer-hulladék csökkentésével kapcsolatos saját adatait, hogy célzott lépéseket tehessen a pazarlás visszaszorítására.
„A probléma túlságon nagy horderejű ahhoz, hogy egyetlen vállalat képes legyen megoldani azt. Ezért is igyekszünk éves élelmiszer-hulladék jelentéseinkkel nagyobb átláthatóságot teremteni az élelmiszeriparban. Örülünk neki, hogy tíz közép-európai beszállítónk – köztük a magyar Master Good Kft. – csatlakozik hozzánk, és idén szeptemberben nyilvánosságra hozza adatait. Hiszen közös érdekünk, hogy ezzel vásárlóinkat is ösztönözzük az élelmiszer-pazarlás mérséklésére”
– tette hozzá Pálinkás Zsolt.
Kapcsolódó cikkeink
AI és fenntarthatóság lehetnek a középvállalatok kitörési pontjai a bizonytalanság idején
A Grant Thornton International Business Report (IBR) legfrissebb adatai szerint…
Tovább olvasom >MLSZKSZ: Új lendületet kap az intermodális és fenntartható közlekedés
Július 31-én megjelent az Energiaügyi Miniszter 18/2025. (VII. 31.) számú…
Tovább olvasom >Megvannak a Fenntarthatóság szimbóluma idei díjazottjai
A Trade magazin hatodszor hirdette meg a Fenntarthatóság szimbóluma pályázatot. A…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kezdő vállalkozóknak indít díjmentes képzést a Kamara
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) a területi kamarák közreműködésével…
Tovább olvasom >Sallai Rolanddal mutatja be saját márkás kínálatát a SPAR
A SPAR Magyarország országos kampányt indít Sallai Rolanddal, a magyar…
Tovább olvasom >Újabb fénykorát éli a magyarok által kedvel Szobi
A Szobi márkanév, valamint az ahhoz kapcsolódó termékek magyarok millióinak…
Tovább olvasom >