Kevésbé aggódnak a magyarok a klímaválságon, mint a globális átlag
A magyarok egyre jobban érzik saját bőrükön a klímaváltozás negatív hatásait, a jelenkor legfontosabb problémájának azonban a megélhetési válságot tartják, és csak ezt követi egy esetleges ökológiai katasztrófa bekövetkezte – derült ki az Epson globális fenntarthatósági kutatásából. Bár a hazai megkérdezettek a nemzetközi átlaghoz képest pesszimistábban látják a bolygónk jövőjét, a cselekvés szintjén inkább a vállalatoktól várják a megoldást.
A klímaváltozás hatásai világszerte egyre élénkebben mutatkoznak meg, beleértve Magyarországot is, ahol az éves átlaghőmérséklet 1907 és 2017 között 1,15°C-kal emelkedett. Ez az érték meghaladta a globális átlaghőmérséklet-változást is, ami ugyanebben a periódusban +0,9°C volt. A kutatók arra figyelmeztetnek, hogy a hőmérséklet emelkedő tendenciája valószínűleg folytatódni fog, főleg az ország keleti és déli részein. És bár az éves csapadékmennyiség nem mutat jelentős változást, a Kárpát-medencét magas árvíz-, és közepes aszálykockázat is fenyegeti.
Klímaválság a magyarok szemén keresztül
De vajon mennyire vagyunk tisztában klímaváltozás tényével, és hogyan viszonyulunk a minket körülvevő környezeti jelenségekhez? Többek között erre kereste a választ az Epson globális fenntarthatósági kutatása, amelyben 39 országból összesen 30 ezer embert kérdeztek meg a fenti témáról, köztük magyarokat is.[1] A Klímavalóság Barométer 2023 névre keresztelt felmérés szerint a hazai megkérdezettek nagyon is érzékelik a klímaváltozás negatív hatásait, hiszen a megkérdezettek közel fele (49%) ezt jelölte meg a világot érintő legnagyobb problémák egyikeként. A többség (61%) azonban jobban aggódik az árak emelkedése miatt, és a globális átlaghoz képest is kisebb problémának tartja a klímaváltozást (a G20-as országok válaszadói 54%-ban jelölték meg ezt a választ.)
A nemzetközi kitöltők közel fele gondolja úgy, hogy még életében elkerülhető egy esetleges klímakatasztrófa bekövetkezte, beleértve a Z-generációsokat is, akik gyakorlatilag belenőttek az erről szóló párbeszédbe az első, 1995-ös Párizsi Klímacsúcs óta. A magyarok ennél kevésbé optimisták; a megkérdezettek 41%-a tartja elkerülhetőnek egy végzetes klímaesemény bekövetkeztét a következő emberöltőn belül, 28%-uk pedig pesszimistán viszonyul a témához, legyen szó akár a felnőtt, akár a fiatalabb korosztályról. Ami az következő évet illeti, a hazai kitöltők közel harmada tekint előre reménykedve, 16%-uk viszont aggodalomról, félelemről és pesszimizmusról számolt be a klímaváltozás kapcsán.
Ki fogja megmenteni a Földet?
Ezek alapján úgy tűnik, hogy „gondolati szinten” erős Magyarországon a környezettudatosság, a tettek szintjén azonban jóval árnyaltabb a kép, ahogy arra az Epson tavalyi reprezentatív felmérése is rámutatott. Eszerint a válaszadók saját állítása szerint mindössze 16%-uk küzd a környezetért, azaz kilencnél többféle módon is tesznek érte. A megkérdezettek további 49%-a négy-nyolc féle dologra figyel oda, míg 35%-uk gyakorlatilag csupán 1-2, vagy még annyi környezettudatos tevekénységet sem végez. Úgy tűnik, hogy bár sokan felismerik saját felelősségüket a környezetvédelemért vívott küzdelemben, a legtöbben a nagyvállalatoktól várják a problémák érdemi megoldását.
A zöldtechnológia megoldást hozhat
A hazai válaszadók a technológiát tartják a legfontosabb fegyvernek az éghajlatváltozás elleni küzdelemben. Arra a kérdésre, hogy szerintük mi a legfontosabb dolog, amit egy vállalat tehet a probléma kezelése érdekében, 44%-uk a környezetvédelmi technológiákba való befektetést említette. Ezt követte a termékek újrahasznosításának és újrafelhasználásának javítása (35%), valamint a szén- és műanyagterhelés kompenzálása (31%).
A kutatáshoz kapcsolódva Drienyovszki Anna, az Epson marketing vezetője elmondta:
„Mivel a klímaváltozás káros hatásai felgyorsultak, minden eddiginél fontosabb, hogy megértsük az emberek attitűdjét a téma iránt. Az Epson teljes mértékben elkötelezett az ENSZ fenntartható fejlődési céljainak megvalósítása mellett, és számos környezetkímélő megoldást nyújt a fogyasztóknak és cégeknek egyaránt, amelyekkel csökkenthetik az ökológiai lábnyomukat.”
Az újgenerációs tintasugaras nyomtatókkal például akár 83 százalékkal is mérsékelni lehet a nyomtatásra fordított energiát, az EcoTank termékcsalád pedig már festékpatron, így extra hulladék nélküli nyomtatást biztosít.
Kapcsolódó cikkeink
Tíz pontos klímavédelmi útmutató: azonnali cselekvésre van szükség
A klímaváltozás már nem csak egy távoli fenyegetés, hanem a…
Tovább olvasom >Kék Bolygó: alkalmazkodni kell a klímaváltozás kihívásaihoz
Ha változik a környezet, akkor egy dologban biztosak lehetünk: a…
Tovább olvasom >Rekordforró nyár: az elmúlt 123 év legmelegebb hónapjain vagyunk túl
Az idei nyár ismét történelmet írt, hiszen az elmúlt 123…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >