Kevés magyar keresi a fenntartható csomagolási megoldásokat
Nincsenek teljesen tisztában a magyarok a körforgásos gazdaság fogalmával, és nem látják, hol lehet ebben a csomagolóanyagok szerepe. Vásárláskor még mindig az ár a legfontosabb, a fenntartható csomagolás szinte egyáltalán nem szempont a termékek kiválasztásakor. A Rondo Hullámkartongyártó Kft. új kutatásából az is kiderül, hogy mindennek ellenére a magyarok örülnek neki, ha környezetbarát csomagolóanyagban érkezik a vásárolt áru – nem mindenki tudja azonban pontosan, hogy mi is számít zöld csomagolásnak.
A Rondo Hullámkartongyártó Kft. legfrissebb kutatása szerint a körforgásos gazdaság a többség számára a csomagolóanyagok újrahasznosítását jelenti, ami azt mutatja, hogy a legtöbben nincsenek tisztában a fogalommal: 66% mondta azt, hogy a körforgásos gazdaság a termékek visszagyűjtését és azonos célra való felhasználását jelenti, ők nem gondoltak arra, hogy a használt áruk új funkciót is kaphatnak. A csomagolóanyagok szerepéről a körforgásos gazdaságban a megkérdezettek 59%-a mondta azt, hogy a megfelelően visszagyűjtött csomagolóanyagok újrahasznosíthatók és újból csomagolás készülhet belőlük, és csak 32% szerint lehetséges, hogy a megfelelően visszagyűjtött csomagolóanyagokból más termékek készülhetnek.
A fentiekből látszik, hogy sokan úgy gondolják, a csomagolóanyagok jellemzően nem fenntarthatóak
Mégis csak kevesek számára szempont, hogy a megvásárolt termék csomagolása a lehető legkevesebb hulladékot termelje: a magyar fogyasztók árérzékenysége hagyományosan magas, ennek megfelelően az ár a legfontosabb tényező egy termék kiválasztásakor is. A csomagolás szerepe elhanyagolható, mindössze a megkérdezettek 7%-ának kiemelten fontos, és további 12%tartja fontosnak, de a vásárlók egyébként nem is igazán látják a lehetőséget arra, hogy fenntartható csomagolású termékeket válasszanak. A fogyasztók érzékelése szerint az élelmiszer-szektorban a legelterjedtebb a fenntartható csomagolás, a válaszadók közel kétharmada találkozott ilyen megoldással. A többi termékcsoportban (ruházat, illatszer és drogéria, tisztítószer és vegyi áru, dekorációs termékek és egyéb) átlagosan 25-30%találkozott már fenntartható csomagolással. A felkínált termékcsoportokból átlagosan kettőt jelöltek a válaszadók, ami azt jelzi, hogy a fenntartható csomagolások elterjedtsége továbbra is alacsony a megítélésük szerint.
Online vásárláskor némileg változik a válaszadók attitűdje
Ebben az esetben a vásárlók fontosabbnak tekintik a környezetbarát csomagolóanyagok használatát, mint általában. Ennek elsősorban a szállítás miatt szükséges plusz csomagolóanyagok használata az oka. Ugyanakkor itt sem feltétlenül ez az elsődleges szempont: a válaszadók 47%-a mondta azt, hogy nem a környezetbarát csomagolás és szállítás alapján dönt a termék kiválasztásakor, de örül neki, ha a szolgáltató odafigyel erre. A megkérdezettek 12%-a nagyon fontosnak, 26%-a fontosnak, 15%-a pedig egyáltalán nem fontosnak tartotta ezt a szempontot.
Hogy milyen csomagolóanyag lehet fenntartható, arról felemás információi vannak a fogyasztóknak
66% tarja fenntarthatónak a hullámkartonból, illetve a papírból készült csomagoló anyagokat, emellett az üveg az, amit még viszonylag sok válaszadó (46%) fenntarthatónak tart. Ez nagyjából meg is felel a valóságnak, hiszen a hullámkarton akár 100%-ban lebomló, az üveg pedig – a megfelelő hulladékkezelés mellett – akár végtelen alkalommal újrahasznosítható. Rosszabb a megítélése a fémnek (31%) és a műanyagnak (17%), érdekes módon azonban 6% az egyébként rendkívül környezetkárosító hungarocellt jelölte meg a legfenntarthatóbb csomagolásnak.
„Fenntarthatósági szempontból továbbra is a hullámkarton a legkedvezőbb csomagolóanyag, ráadásul számos más előnnyel is jár a használata” – mondta el Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. „Sokoldalúan felhasználható, nagyon könnyű, mégis olyan védelmet kínál, hogy akár üveget is biztonsággal lehet szállítani benne. Ráadásul, mivel hulladékpapírból is készülhet, fontos szerepe van a körforgásos gazdaságban is: a már előállított nyersanyagból nem lesz szemét, a csomagolóanyag előállításához nem kell újabb alapanyagot kitermelni, és a használata után a kartonpapírból megint csak nem lesz hulladék.”
Kapcsolódó cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >A Trade magazin idén is megkérdezi az Olvasói véleményét a karácsonyi tv-reklámokról! Szavazzon Ön is!
A közönségszavazás 2024. december 12. és 19. között zajlik. 🎁…
Tovább olvasom >