Kétéves csúcson a GKI konjunktúra index
Az áprilisi jelentős esés után májusban és júniusban is megugrott a GKI-Erste konjunktúra-index (szezonális hatásoktól megtisztított) értéke, s ezzel folytatódott a trendjében 2012 őszétől tapasztalható emelkedés. A GKI (www.gki.hu) által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint, míg az optimistább hangulat kezdetben szinte kizárólag a fogyasztói várakozások javulásának volt a következménye, az elmúlt négy hónapban ez a hatás kifulladt. Ugyanakkor sok havi stagnálás után májustól lendületet kaptak az üzleti várakozások. (A júniusi felmérésre még a júniusi Varga-csomag bejelentése előtt került sor.)
Az üzleti szférán belül a kereskedelmi cégek kivételével júniusban minden ágazatban érezhetően javultak a várakozások. Az iparban leginkább a termelési kilátások megítélése lett kedvezőbb, de jobb lett a rendelésállományról, ezen belül az exportrendelésekről alkotott vélemény is. Az építőipari bizalmi index értéke a májusinál kisebb mértékben, de tovább emelkedett. Az előző három hónap termelési színvonalának megítélése számottevően, a rendelésállományé enyhén javult. A kereskedelmi várakozások viszont a májusi javulásnál kevésbé, de romlottak. Az eladási pozíció és a várható rendelések alakulásának megítélése egyaránt rosszabb, a készleteké viszont kedvezőbb lett. Júniusban a szolgáltatói bizalmi index emelkedett a legnagyobb mértékben, e szektorban a válaszolók különösen a várható forgalmat ítélték meg optimistábban.
Az iparban a foglalkoztatási szándék nem változott, a többi ágazatban kissé javult. A lakosság munkanélküliségtől való félelme viszont valamelyest erősödött. A kereskedelem kivételével május után júniusban is minden ágazatban többen voltak az árcsökkentést, mint emelést tervezők, de a különbség szűkült. Az áremelés tervezett mértéke azért a kereskedelemben is mérsékeltebb lett. A fogyasztók inflációs várakozása viszont egyértelműen erősödött. Minden ágazatban jelentősen javult a magyar gazdaság kilátásainak megítélése, s a derű- és borúlátók aránya már nem áll rettenetesen messze egymástól. A fogyasztók véleménye viszont júniusban e tekintetben is romlott.
A GKI fogyasztói bizalmi index júniusban a májusi emelkedésnél kisebb mértékben, de csökkent. A lakosság a saját pénzügyi helyzetének következő egy évét rosszabbnak, várható megtakarítási képességét és a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek következő egy évben megvalósítható vásárlási lehetőségét enyhén javulónak érezte.
Módszertani magyarázat:
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU módszertanának megfelelően – konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem az építőipar és a szolgáltató szektor, illetve a lakosság várakozásait veszi figyelembe. A GKI-Erste konjunktúraindex a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.
Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi, az építőipari és a szolgáltató vállalkozások üzletmenetére, forgalmi és foglalkoztatási várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítjuk. (A szolgáltató szféra cégei közül – hasonlóan az EU gyakorlatához – a pénzügyi és a közszolgáltatások területén működő vállalkozások egyelőre nem szerepelnek a vizsgált szektorok között.) Szezonálisan kiigazított adatokat közlünk, ami megfelelő matematikai módszerekkel kiszűri a szezonális hatások (például a téli és a nyári időjárás különbségei, a karácsony előtti nagyobb kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés) okozta eltéréseket.
A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi, az ország gazdasági és munkanélküliségi helyzetének várt alakulására, továbbá a megtakarítási kilátásokra vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítjuk.
A GKI-Erste konjunktúraindex és összetevői, 2008-2013
Év | Hónap | Üzleti bizalmi index | Fogyasztói bizalmi index | GKI-Erste konjunktúraindex |
2008. | I. | -9,6 | -47,8 | -19,5 |
II. | -7,6 | -47,6 | -18 | |
III. | -8,1 | -52,4 | -19,7 | |
IV. | -11,8 | -55,4 | -23,2 | |
V. | -7,7 | -52,3 | -19,3 | |
VI. | -9,1 | -46,1 | -18,7 | |
VII. | -8,2 | -42,9 | -17,2 | |
VIII. | -9 | -43,5 | -18 | |
IX. | -9,8 | -42,5 | -18,3 | |
X. | -15 | -54 | -25,2 | |
XI. | -25 | -56,7 | -33,2 | |
XII. | -28,1 | -60,8 | -36,6 | |
2009. | I. | -30,3 | -66,1 | -39,6 |
II. | -33,9 | -68,5 | -42,9 | |
III. | -37,4 | -70 | -45,8 | |
IV. | -36,3 | -72,3 | -45,7 | |
V. | -29 | -68,3 | -39,2 | |
VI. | -28,9 | -64,3 | -38,1 | |
VII. | -24,7 | -63,1 | -34,7 | |
VIII. | -22,2 | -59,8 | -32 | |
IX. | -22,1 | -56,9 | -31,2 | |
X. | -17,8 | -50,8 | -26,4 | |
XI. | -19,1 | -51,9 | -27,6 | |
XII. | -15,9 | -50,1 | -24,8 | |
2010. | I. | -14,1 | -49,1 | -23,2 |
II. | -13,7 | -47,5 | -22,5 | |
III. | -10,5 | -41,2 | -18,4 | |
IV. | -10,3 | -37 | -17,3 | |
V. | -8,9 | -28,7 | -14 | |
VI. | -9,5 | -23,4 | -13,1 | |
VII. | -7,1 | -29,3 | -12,8 | |
VIII. | -4,7 | -23,4 | -9,5 | |
IX. | -6,7 | -25 | -11,5 | |
X. | -5,2 | -20,6 | -9,2 | |
XI. | -3,1 | -20,8 | -7,7 | |
XII. | -1,8 | -24,1 | -7,6 | |
2011. | I. | 0,5 | -25,8 | -6,3 |
II. | 2,9 | -27,7 | -5,1 | |
III. | -1,3 | -37,3 | -10,7 | |
IV. | 0,6 | -36,8 | -9,1 | |
V. | -4,3 | -38,5 | -13,2 | |
VI. | -4,4 | -41 | -13,9 | |
VII. | -6,9 | -42 | -16 | |
VIII. | -11,3 | -40,7 | -18,9 | |
IX. | -11,7 | -47,2 | -20,9 | |
X. | -14,9 | -49,8 | -24 | |
XI. | -14 | -49,5 | -23,2 | |
XII. | -14,5 | -53,3 | -24,6 | |
2012. | I. | -16,3 | -56,6 | -26,8 |
II. | -12,4 | -51,2 | -22,5 | |
III. | -8,1 | -49,9 | -19 | |
IV. | -9 | -48,8 | -19,3 | |
V. | -14 | -55,9 | -24,9 | |
VI. | -14,6 | -52,6 | -24,5 | |
VII. | -13,3 | -51,4 | -23,2 | |
VIII. | -14,9 | -52,7 | -24,7 | |
IX. | -16,4 | -49,5 | -25 | |
X. | -14,6 | -53 | -24,6 | |
XI. | -12,4 | -50,7 | -22,4 | |
XII. | -11,3 | -49,3 | -21,2 | |
2013. | I. | -11,3 | -43,4 | -19,6 |
II. | -12,0 | -40,9 | -19,5 | |
III. | -11,9 | -37,3 | -18,5 | |
IV. | -15,6 | -38,9 | -21,7 | |
V. | -10,5 | -34,4 | -16,7 | |
VI. | -6,9 | -37,3 | -14,8 |
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >