Két számjegyű növekedések a gépi mosogatószernél

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 05. 21. 08:00

Ahogyan terjednek a mosogatógépek, úgy változik a kézi és gépi mosogatószerek iránti kereslet is. Amíg a piacot domináló kézi szegmens kiskereskedelmi forgalma csökkent vagy stagnált, addig a gépi két számjegyű növekedést ért el. Többek között ezt tárta fel a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe 2007-re vonatkozóan.Kézi mosogatószerre a boltok mennyiségi eladásaiból 88, értékben 70 százalék jutott tavaly. Az egyik mutató 2, a másik 4 százalékpontos csökkenést jelez az előző évhez képest. Ugyanennyi növekedést mutat a gépi mosogatószer múlt évi 12, illetve 30 százalékos részaránya.
Összességében a mosogatószerek piacmérete megközelítette a 9 milliárd forintot a múlt évben. Ezen belül a kézi szegmens eladása stagnált, a gépié viszont 22 százalékkal emelkedett.
Mennyiségben a kézi kiskereskedelmi forgalmánál 3 százalék csökkenést regisztrált a Nielsen, a gépinél viszont 17 százalék növekedést.
A kereskedelmi márkák november–decemberi – értékben mért – 14 százalékos részaránya az eladásokból átlagosnak tekinthető. Ugyanekkora a hazai vegyiáru-forgalomból a saját márkák részesedése is.
Az átlagárak csak kismértékben emelkedtek. Egy kiszerelési egység kézi mosogatószerből átlagosan 220 forintba került november–decemberben; 3 százalékkal többe, mint egy évvel korábban.
Ugyanakkor gépi mosogatószerből egy kiszerelési egység átlagos fogyasztói ára 1061 forint volt, ami plusz 2 százalékot jelent.
Az értékesítés tovább koncentrálódott. A gépi mosogatószereknél a hipermarket részaránya értékben már 57, a kézi szegmensnél 29 százaléknál tart.

Mosogatószerek fogyasztói átlagárának alakulása az utóbbi időben.
Forint/kiszerelési egység
Szegmens 2005.  2006. 2007.
XI–XII. XI–XII. XI–XII.
Gépi 1074 1038 1061
Kézi 208 213 220
Forrás: Nielsen

Kapcsolódó cikkeink