Két számjegyű bővülés az irodaszerpiacon
A gazdasági válság nem hagyott mély nyomokat az irodaszerpiacon, ahol szinte az összes vállalkozás két számjegyű növekedésről számol be. A piac szereplői között nincs komolyabb változás, jelentősebb új szereplő sem lépett be. Ugyanakkor több, rugalmasságát és kreativitását kihasználó kisebb cég is sikerrel nyomult be egy-egy piaci résbe.
Becslések szerint a magyar irodaszerpiac éves szinten 100-120 milliárd forintos nagyságrendű. A nyár második felében, az iskolakezdés közeledtével nemcsak az irodabútor- és papíráru-szaküzletekben fut fel erőteljesen a forgalom, hanem a nagy alapterületű, modern eladási csatornákban is.
Konszolidáció zajlik
Az Office Depot 2012 végén váltott tulajdonost, az új gazda a Central Fund lett. A tavalyi év az Office Depot nemzetközi szervezetéről való leválás jegyében telt el – tájékoztat Miholek István ügyvezető igazgató. A váltás következtében megszűnt a korábbi évekre jellemző forgalmi visszaesés, a cég működési eredménye 50 százalékot javult, a tavalyi forgalom 4,2 milliárd forint lett. A nemzetközi szervezetről való leválás azt is jelentette, hogy egy teljesen új ERP-rendszert vezettek be a cégnél. Ami nem változott, azok a slágertermékek: az irodabútorok szegmensében az irodaszékek vezetnek, a műszaki cikkek között a tabletek a kapósak, a papír-írószer kategóriában a fénymásoló papírok. Az iskolaszezonban természetesen a tanuláshoz szükséges termékek viszik a prímet.
A webes felületen is folytatódik a megújulás, a fejlesztés még jelenleg is folyik, és előreláthatóan az év közepére lesz kész az új felület. Az online értékesítés aránya egyre növekszik, az árbevétel 12 százalékát adja. A cégnél az a terv, hogy az elkövetkező három évben ez a részesedés 20-25 százalékra nőjön.
Miholek István tapasztalata szerint az irodaszerek piacán konszolidáció zajlik: sok cég lemorzsolódott (kisebbek és nagyobbak is), de a versenyhivatal is nagyon odafigyel a piaci résztvevők közötti verseny tisztaságára. Természetesen azok a cégek, amelyek a piacon megmaradtak és továbbra is ott szeretnének maradni, harcolnak a pozíciójukért. Az Office Depot nyertese lehet a piac újrafelosztásának. Mivel a piac nem nő, ezért a piaci részesedés növeléséhez a konkurenciától kell vevőket elhódítani – véli az ügyvezető igazgató.
Fontosabbak lettek a szakboltok
Az ICO is növekedésről számolt be, bár konkrét számokat nem árultak el. A részvénytársaság belföldi forgalmának több mint egyharmada az iskolaszezonban jön össze, de vannak üzletágak, ahol ennek az aránya több mint 75 százalék – tájékoztat Pasztorek Gábor belkereskedelmi igazgató.
A cégnél több mint egy évtizede fejlesztik folyamatosan a Süni termékeket, a termékkör célcsoportja az óvodások és a kisiskolás gyermekek. Idén a több éve létező Student Art márkát is megerősítik, amelyet az idősebb korosztálynak kínálnak, kamaszoknak, és akár egyetemistáknak. A cégnél hagyományt kívánnak teremteni a 2 mm hegyvastagságú mechanikus ceruzával, a Nike új kollekciója mellett a Puma hátizsákokat is értékesítik, és további 50 új terméket mutatnak be az iskolaszezonban.
Az igazgató meglátása szerint a magyar piac nagyon árérzékeny, ugyanakkor az elmúlt években megerősödött azoknak a vásárlóknak a szerepe, akik jó minőségű terméket vásárolnak a gyerekeknek. A közép- és felsőkategóriás termékek sikere az eladási helyen múlik. A drágább termékek leginkább a szakboltokban értékesíthetőek, ahol megfelelő segítséget kapnak a vásárlók. Ennek megfelelően megerősödött az elmúlt években a szakboltok szerepe, a vásárlók közül egyre többen a kisebb boltokat preferálják a hipermarketekkel szemben. Ez az ICO esetében nem azt jelentette, hogy a hipermarketekben realizált forgalom csökkent, hanem azt, hogy a szakboltok forgalma nagyobb mértékben nőtt.
Az elkövetkező években Pasztorek Gábor ennek a tendenciának az erősödésére számít.
Focival minden eladható
A várakozásaikat is felülmúlta az a több mint 30 százalékos forgalomnövekedés, amit a 2013-as évben elértek – tájékoztatja lapunkat Aleksandar Nikolić, az Ars Una Studio Kft. kereskedelmi igazgatója. A cég fő profilja az iskolaszerek, amelyet a forgalom is tükröz, hiszen az iskolakezdési szezonban összbevételük 70 százalékát érik el. Az iskolaszezonos termékeken kívül képeslapok, különféle díszzacskók, italoszacskók, bögrék, gyertyák, karácsonyi ajándék papíráru-kiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkoznak.
Az iskolai termékek közül megunhatatlan slágerterméknek számítanak a Barca és Real termékek, vagyis minden, ami focis. Ezért nem meglepő, hogy a designbővülés egy része a sportból jött. A foci-vb kapcsán a Brasil-, a Manchester United-, és az FTC- designokat is bevezették, valamint a Lamborghini márkát. Egy-egy márkán belül teljes termékportfóliót forgalmaznak, így a táska mellett tornazsák, tolltartó, füzetbox, füzet, bögre stb. is megtalálhatóak. Az új márkák mellett idén új termékek is megjelentek: golyós- és zseléstollak, BPA-mentes kulacsok, bögrék, műbőr oldaltáskák, extra 3D formalakkozással ellátott füzetek.
Aleksandar Nikolić elmondása szerint a piac biztosan növekszik, függetlenül az évek óta tartó válságtól. A vásárlók mindig értékelik a jó minőséget, és ezért hajlandóak is fizetni. Az újonnan bevezetett márkák sikerében bízva idén is két számjegyű növekedéssel számolnak. A cégnél nagy hangsúlyt fektetnek a minőségre, és ezt vevőik is elismerik. A termékeik jó minőségében bízva az idei évtől az összes 2014-es kompakt táskára és tinédzser hátizsákra már 2 év teljes körű garanciát biztosítanak.
Partnerek ajánlások alapján
A 2011-ben alakult KlauDan Office Kft.-nek nincs boltja, partnerei körét is kizárólag csak ajánlások alapján bővíti – tájékoztat Vereb Attila ügyvezető igazgató. Weboldalas rendelés működik, a partnerek utalással fizetnek, a szállításért külön nem kell fizetni. Cégük még kicsi, piaci részesedésük sem óriási, de jók a kilátásaik.
A kis cégnek tavaly több mint 100 százalékkal nőtt a partnerei száma és a forgalma is. Alapvetően cégellátással foglalkoznak, de a dossziétól kezdve egészen a konyhai kiegészítőkig bezárólag minden megtalálható a kínálatukban – minden, ami egy irodában kellhet. Vereb Attila szerint az ügyfelek első körben azt nézik, minek mi az ára, ezután következik a szín, márka vagy típus, amelyet megszoktak, megszerettek, bevált.
Az irodaszerköltség az egyik leginkább kontrollált költségcsoport. A termékek jól összehasonlíthatóak, így Vereb Attila szerint az ár mindig a döntő tényező. Minden cég igyekszik a legolcsóbbat keresni, és szívesen versenyezteti a beszállítókat. Ezért ez egy nehéz piac, kicsi árréssel. Ebben a versenyben a nagy forgalmazók igyekeznek saját márkás, olcsó termékekkel részesedést szerezni. Ezek a termékek egyre nagyobb százalékban fogynak, mivel a minőségük is megfelel. A Klaudan Office Kft. növekedési szakaszban van, ezért idén is 100 százalék feletti bővülést vár a cégvezető.
Zölden
Növekedésről számol be az Active Office Kft. is, ők éves szinten 60 százalékos bővüléssel zárták a 2013-s évet. Mózes Károly ügyvezető igazgató nem emel ki az újdonságok közül konkrét terméket, csupán annyit árult el, hogy irodatechnikában jelentek meg újdonságok.
Az biztos, hogy a vásárlóknál a minőség egyre nagyobb jelentőséget kap, az ár-érték arányban jó termékek mindenképp előtérbe kerülnek. A cég weboldalán külön kategóriába sorolja a zöld termékeket, ezek iránt inkább a nagy, multinacionális cégek érdeklődnek, akik egyébként is Green Policyval dolgoznak. A zöld termékek árbevételük 5 százalékát teszik ki.
Vass E
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >