Két számjegyű bővülés az irodaszerpiacon
A gazdasági válság nem hagyott mély nyomokat az irodaszerpiacon, ahol szinte az összes vállalkozás két számjegyű növekedésről számol be. A piac szereplői között nincs komolyabb változás, jelentősebb új szereplő sem lépett be. Ugyanakkor több, rugalmasságát és kreativitását kihasználó kisebb cég is sikerrel nyomult be egy-egy piaci résbe.
Becslések szerint a magyar irodaszerpiac éves szinten 100-120 milliárd forintos nagyságrendű. A nyár második felében, az iskolakezdés közeledtével nemcsak az irodabútor- és papíráru-szaküzletekben fut fel erőteljesen a forgalom, hanem a nagy alapterületű, modern eladási csatornákban is.
Konszolidáció zajlik
Az Office Depot 2012 végén váltott tulajdonost, az új gazda a Central Fund lett. A tavalyi év az Office Depot nemzetközi szervezetéről való leválás jegyében telt el – tájékoztat Miholek István ügyvezető igazgató. A váltás következtében megszűnt a korábbi évekre jellemző forgalmi visszaesés, a cég működési eredménye 50 százalékot javult, a tavalyi forgalom 4,2 milliárd forint lett. A nemzetközi szervezetről való leválás azt is jelentette, hogy egy teljesen új ERP-rendszert vezettek be a cégnél. Ami nem változott, azok a slágertermékek: az irodabútorok szegmensében az irodaszékek vezetnek, a műszaki cikkek között a tabletek a kapósak, a papír-írószer kategóriában a fénymásoló papírok. Az iskolaszezonban természetesen a tanuláshoz szükséges termékek viszik a prímet.
A webes felületen is folytatódik a megújulás, a fejlesztés még jelenleg is folyik, és előreláthatóan az év közepére lesz kész az új felület. Az online értékesítés aránya egyre növekszik, az árbevétel 12 százalékát adja. A cégnél az a terv, hogy az elkövetkező három évben ez a részesedés 20-25 százalékra nőjön.
Miholek István tapasztalata szerint az irodaszerek piacán konszolidáció zajlik: sok cég lemorzsolódott (kisebbek és nagyobbak is), de a versenyhivatal is nagyon odafigyel a piaci résztvevők közötti verseny tisztaságára. Természetesen azok a cégek, amelyek a piacon megmaradtak és továbbra is ott szeretnének maradni, harcolnak a pozíciójukért. Az Office Depot nyertese lehet a piac újrafelosztásának. Mivel a piac nem nő, ezért a piaci részesedés növeléséhez a konkurenciától kell vevőket elhódítani – véli az ügyvezető igazgató.
Fontosabbak lettek a szakboltok
Az ICO is növekedésről számolt be, bár konkrét számokat nem árultak el. A részvénytársaság belföldi forgalmának több mint egyharmada az iskolaszezonban jön össze, de vannak üzletágak, ahol ennek az aránya több mint 75 százalék – tájékoztat Pasztorek Gábor belkereskedelmi igazgató.
A cégnél több mint egy évtizede fejlesztik folyamatosan a Süni termékeket, a termékkör célcsoportja az óvodások és a kisiskolás gyermekek. Idén a több éve létező Student Art márkát is megerősítik, amelyet az idősebb korosztálynak kínálnak, kamaszoknak, és akár egyetemistáknak. A cégnél hagyományt kívánnak teremteni a 2 mm hegyvastagságú mechanikus ceruzával, a Nike új kollekciója mellett a Puma hátizsákokat is értékesítik, és további 50 új terméket mutatnak be az iskolaszezonban.
Az igazgató meglátása szerint a magyar piac nagyon árérzékeny, ugyanakkor az elmúlt években megerősödött azoknak a vásárlóknak a szerepe, akik jó minőségű terméket vásárolnak a gyerekeknek. A közép- és felsőkategóriás termékek sikere az eladási helyen múlik. A drágább termékek leginkább a szakboltokban értékesíthetőek, ahol megfelelő segítséget kapnak a vásárlók. Ennek megfelelően megerősödött az elmúlt években a szakboltok szerepe, a vásárlók közül egyre többen a kisebb boltokat preferálják a hipermarketekkel szemben. Ez az ICO esetében nem azt jelentette, hogy a hipermarketekben realizált forgalom csökkent, hanem azt, hogy a szakboltok forgalma nagyobb mértékben nőtt.
Az elkövetkező években Pasztorek Gábor ennek a tendenciának az erősödésére számít.
Focival minden eladható
A várakozásaikat is felülmúlta az a több mint 30 százalékos forgalomnövekedés, amit a 2013-as évben elértek – tájékoztatja lapunkat Aleksandar Nikolić, az Ars Una Studio Kft. kereskedelmi igazgatója. A cég fő profilja az iskolaszerek, amelyet a forgalom is tükröz, hiszen az iskolakezdési szezonban összbevételük 70 százalékát érik el. Az iskolaszezonos termékeken kívül képeslapok, különféle díszzacskók, italoszacskók, bögrék, gyertyák, karácsonyi ajándék papíráru-kiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkoznak.
Az iskolai termékek közül megunhatatlan slágerterméknek számítanak a Barca és Real termékek, vagyis minden, ami focis. Ezért nem meglepő, hogy a designbővülés egy része a sportból jött. A foci-vb kapcsán a Brasil-, a Manchester United-, és az FTC- designokat is bevezették, valamint a Lamborghini márkát. Egy-egy márkán belül teljes termékportfóliót forgalmaznak, így a táska mellett tornazsák, tolltartó, füzetbox, füzet, bögre stb. is megtalálhatóak. Az új márkák mellett idén új termékek is megjelentek: golyós- és zseléstollak, BPA-mentes kulacsok, bögrék, műbőr oldaltáskák, extra 3D formalakkozással ellátott füzetek.
Aleksandar Nikolić elmondása szerint a piac biztosan növekszik, függetlenül az évek óta tartó válságtól. A vásárlók mindig értékelik a jó minőséget, és ezért hajlandóak is fizetni. Az újonnan bevezetett márkák sikerében bízva idén is két számjegyű növekedéssel számolnak. A cégnél nagy hangsúlyt fektetnek a minőségre, és ezt vevőik is elismerik. A termékeik jó minőségében bízva az idei évtől az összes 2014-es kompakt táskára és tinédzser hátizsákra már 2 év teljes körű garanciát biztosítanak.
Partnerek ajánlások alapján
A 2011-ben alakult KlauDan Office Kft.-nek nincs boltja, partnerei körét is kizárólag csak ajánlások alapján bővíti – tájékoztat Vereb Attila ügyvezető igazgató. Weboldalas rendelés működik, a partnerek utalással fizetnek, a szállításért külön nem kell fizetni. Cégük még kicsi, piaci részesedésük sem óriási, de jók a kilátásaik.
A kis cégnek tavaly több mint 100 százalékkal nőtt a partnerei száma és a forgalma is. Alapvetően cégellátással foglalkoznak, de a dossziétól kezdve egészen a konyhai kiegészítőkig bezárólag minden megtalálható a kínálatukban – minden, ami egy irodában kellhet. Vereb Attila szerint az ügyfelek első körben azt nézik, minek mi az ára, ezután következik a szín, márka vagy típus, amelyet megszoktak, megszerettek, bevált.
Az irodaszerköltség az egyik leginkább kontrollált költségcsoport. A termékek jól összehasonlíthatóak, így Vereb Attila szerint az ár mindig a döntő tényező. Minden cég igyekszik a legolcsóbbat keresni, és szívesen versenyezteti a beszállítókat. Ezért ez egy nehéz piac, kicsi árréssel. Ebben a versenyben a nagy forgalmazók igyekeznek saját márkás, olcsó termékekkel részesedést szerezni. Ezek a termékek egyre nagyobb százalékban fogynak, mivel a minőségük is megfelel. A Klaudan Office Kft. növekedési szakaszban van, ezért idén is 100 százalék feletti bővülést vár a cégvezető.
Zölden
Növekedésről számol be az Active Office Kft. is, ők éves szinten 60 százalékos bővüléssel zárták a 2013-s évet. Mózes Károly ügyvezető igazgató nem emel ki az újdonságok közül konkrét terméket, csupán annyit árult el, hogy irodatechnikában jelentek meg újdonságok.
Az biztos, hogy a vásárlóknál a minőség egyre nagyobb jelentőséget kap, az ár-érték arányban jó termékek mindenképp előtérbe kerülnek. A cég weboldalán külön kategóriába sorolja a zöld termékeket, ezek iránt inkább a nagy, multinacionális cégek érdeklődnek, akik egyébként is Green Policyval dolgoznak. A zöld termékek árbevételük 5 százalékát teszik ki.
Vass E
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,7 százalékkal nőtt, az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal csökkent
Szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >