Két mozgalom, egy cél

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2024. 12. 17. 10:24

A globális vegán mozgalom leghatásosabb médiumává mára kétségkívül az évente ismétlődő vegán január projekt vált, amely felé a kapcsolódni kívánó élelmiszergyártó és kereskedő cégek is megtették az első lépéseket. A hazai vállalkozások és fogyasztók még választhatnak is, a magyar Veganuárhoz vagy a nemzetközi Veganuaryhoz csatlakoznak. Bemutatjuk mindkettőt!

A cikk a Trade magazin 2024/12-2025/01. lapszámában olvasható.

AVeganuary egy mára globálissá vált nonprofit szervezet, amely 2014 januárjában az Egyesült Királyságban indult azzal a céllal, hogy a vegán étrend kipróbálására buzdítsa az embereket. Ehhez olyan gyakorlati tanácsokkal látja el az érdeklődőket, melyek segítségével a vegán étrendre átállás könnyed és élvezetes lehet.

A projekt vonzásköre minden évben nőtt: 2015-ben 12 800 ember csatlakozott a kampányhoz. 2020-ban 400 000, idén már 1,8 millióan vállalkoztak arra, hogy kipróbálják a vegán étkezést – ők azok, akik heti podcastokra, napi YouTube-videókra, közösségi médiacsatornákra feliratkoztak. Ám ez a hatalmas szám is valószínűleg csak töredéke azoknak, akik világszerte ténylegesen részt vesznek a Veganuaryban – a YouGov néhány nagy piacon készített felméréséből kiindulva az optimisták ezt a számot 25 millióra becsülik.

Azt csak mi kérdezzük óvatosan: mennyien lehetnének, ha a vegán étkezésre való áttérés projektet nem a hideg, télközepi január hónapban tartanák?

A Veganuary idén olyan globális felmérést végzett, amellyel azoknak a fogyasztóknak a vegán étkezéssel kapcsolatos attitűdjét követte nyomon, akik idén a 31 napos e-mailes támogatását kapták a program keretében – ez azt jelentette, hogy január után júliusban is feltették nekik ugyanazokat a kérdéseket.

A legtöbb válaszadó (81%) 6 hónap után is megmaradt az állati termékek fogyasztásának drasztikus csökkentésénél. Kétharmaduk, akik az elmúlt hat hónapban továbbra is teljesen vegán étrendet folytattak, egészségi állapotuk javulását tapasztalták.

Kiből lesz vegán?

Hat hónappal a kihívásban való részvétel után a résztvevők 27%-a még mindig teljesen vegán étrendet követett, 37%-uk legalább 75%-kal kevesebb húst és egyéb állati eredetű terméket fogyasztott, mint a Veganuary előtt. 17% legalább 50%-kal kevesebb húst és egyéb állati eredetű terméket evett, mint a kihívás előtt, a nem teljesen vegánok 95%-a pedig azt mondta, hogy a jövőben valószínűleg újra kipróbálná a vegán étrendet.

A résztvevőket arról is megkérdezték, miben segített nekik a Veganuary: 70%-uk inspiráltabbnak érzi magát a konyhában, 60% kalandosabban választ ételeket, 55%-nak segített az egészségesebb ételek kiválasztásában.

Vannak a hazai Veganuaryhoz köthető adataink is: a Nestlé 2022 decembere után a tavalyi évben is kutatást végzett a hazai húsmentes január előtt – íme néhány érdekes, a tendenciákat érzékeltető szám. 2022-ben a válaszadók 52%-a nyilatkozott úgy, hogy lemondana legalább egyfajta állati eredetű élelmiszerről vagy hústermékről, ez a szám tavaly 58% volt. A rostdús élelmiszereket az egészséges táplálkozás egyik alappillérének tartotta 47%, illetve 53%. Egészségügyi okokból nem fogyaszt mindennap húsételeket 12, illetve 18%. 2023-ban tízből három ember tartott valamilyen speciális, 10% pedig valamilyen hús vagy állati eredetű élelmiszer korlátozásával járó étrendet. A válaszadók 6%-a a jövőben akár el is hagyná, 45%-a pedig csökkentené a húsfogyasztását.

A Veganuary jó lehetőség az élelmiszeripari cégek és éttermek számára, hogy új növényi alapú ételeket iktassanak kínálatukba, illetve menüikbe.

Érdekes vonal a – legjobb tudomásunk szerint – 2022-ben indult Veganuary munkahelyi kihívásban, ebben 2024 januárjában világszerte már 300 szervezet vett részt, vállalva, hogy januárban ösztönzik munkatársaikat a vegán étkezésre, és széles körben, nagyobb választékkal biztosítják számukra annak lehetőségét a munkahelyen. A legtöbb esetben ilyenkor, mintegy példát mutatva, maguk a legfelsőbb vezetők is részt vesznek a projektben. A közös élmény és kihívás jó eséllyel segíti a csapatépítést, és a cég számára pozitív témája lehet a PR-kommunikációnak.

A szakemberek a munkahelyi Veganuary keretében a közös vegán ebédeken és a vállalati bulikon kívül olyan ötletek megvalósítását javasolják, mint például vegán kiskönyvtár összeállítása szakácskönyvekből, közös „mozizást” a témába illő dokumentumfilmek vetítésével, a munkatársak bevonását a szponzorszerzésbe a cég Veganuary-projektjébe. Bármelyik programhoz kapcsolhatók nyereményes vegán kvízjátékok – a témával foglalkozó weboldalak még kész kérdéssorokat is adnak ehhez. Lehet készíteni zárt vagy nyitott Facebook- vagy WhatsApp-oldalt is, ahol a tapasztalatokat, tanácsokat megoszthatják az érdeklődő kollégák.

A magyar vonal

A hazai Veganuár, a nemzetközi Veganuary által inspirált mozgalom magyar változata 2020 januárjában debütált Magyarországon. Az alapító, Vida Raul 2020 januárjában indította el az első hivatalos magyar Veganuár eseményt a Prove online vegán magazin és a mögötte lévő Empátia Sztori nevű nonprofit szervezet támogatásával. Maga a Veganuár márkanév és logó védjegyoltalom alatt áll, és használata licencköteles.

Az alapító elmondta, voltak egyeztetéseik a Veganuaryval, hogyan tudnák támogatni egymást; egyelőre – közös megállapodás alapján – most még csak drukkolnak egymás sikereinek, más formában nem működnek együtt. A két mozgalom elvei és szolgáltatásai szükségképpen nagyon hasonlók, a Veganuár azonban nemcsak a növényi táplálkozásra és az azzal járó egészségügyi előnyökre fókuszál, hanem a vegán életmód további aspektusait is bemutatja.

Eddig közel 120 ezren iratkoztak fel a Veganuár programra; a szervezők rekord számú résztvevőre számítanak 2025-ben is – a főtámogató a Fino Vegajó növényi alapú termékcsalád lesz. A magyar mozgalom is rendszeresen méri a hozzájuk csatlakozók vegán-affinitására vonatkozó adatokat. Legutolsó kérdőívük kitöltőinek 85%-a úgy nyilatkozott, biztosan vagy valószínűleg vegán marad a Veganuár után is. A legnagyobb arányban 45–54 éves nők csatlakoznak (30%). A csatlakozók 38%-ának elmondása szerint korábban kevés állati eredetű ételt fogyasztott, míg a sok állati eredetű ételt fogyasztók aránya 22% volt. A résztvevők 77%-a egyedül csinálta végig a hónapot.

A vegán január projektek vonzásköre minden évben nő

B2C

2024 januárjától fogadnak céges partnereket a programba – azelőtt, bár voltak érdeklődők, a szervezők tudatosan nem engedtek semmilyen márkamegjelenést. Ennek előnye volt, hogy a növekedésre, a résztvevőkre, a tartalomra lehetett fókuszálni éveken át.

Vida Raul
ügyvezető
Prove/Veganuár

– Most már erőforrások és csapat birtokában, egyre kreatívabb kampányok mellett be lehet vonni partnereket, de továbbra is a résztvevők támogatása, azaz a veganizmus népszerűsítése van a prioritási sorrend élén, hangsúlyozta Vida Raul. – Egyre több nagy és fontos piaci szereplő szeretne megjelenni a programban, mi pedig ma már színesebb megoldásokkal tudjuk beágyazni termékeiket és szolgáltatásaikat.

Számos olyan partnerünk van, akik nemcsak azért csatlakoztak, hogy ne maradjanak le az év legnagyobb vegán kihívásáról, inkább együtt gondolkodunk, hogy mivel tudják ők is segíteni a kampány szélesebb körű terjedését és sikerét.

Vida Raulék nagyon kritikusan megválogatják az influenszereik és nagyköveteik körét, hogy kikkel és hogyan működnek együtt: hitelesnek kell lenniük és magukénak érezniük a Veganuár misszióját, összhangban kell lenniük a szervezet értékeivel.

– Nem számít a követőszám, médiaérték és hasonlók – húzza alá az alapító –, csak az, hogy befogadó és inspiráló kampányüzenetet tudjunk velük együtt kidolgozni.

Ami a HoReCa szektort illeti: „folyamatosan keressük a lehetőséget, hogyan tudjuk segíteni a résztvevőket a gördülékenyebb Veganuár-élmény megteremtésében: a legelején még csak néhány tucat receptünk volt, ma már több száz. Pár éve még csak egyetlen – egyhetes – étrendtervet kínáltunk, idén januárban pedig már egy egész hónapra elegendőt, és abból is kétfélét. A jövőben is azon dolgozunk majd, hogy minden lehetséges módon segítsük a résztvevőket. Ennek egyik fontos lépése lesz az együttműködés a HoReCa-szereplőkkel és az országos ételkínálat megreformálása.

Egyre több cég látja meg az üzleti lehetőséget a Veganuárban, Vida Raul szerint fennáll annak a veszélye, hogy egyesek csupán profitszerzés céljából elferdítenék a kampány üzenetét és a veganizmus értelmezését. Volt már példa arra is, hogy jogi útra kellett terelni a védjegybitorlást és a tartalmaik engedély nélküli felhasználását vagy továbbértékesítését, de amikor visszaélést tapasztalnak, először mindig a békés megoldást választják, hiszen sokszor kiderül, nem visszaélésről, csak félreértésről van szó. //

Kapcsolódó cikkeink