Két év börtönbüntetés jár Nagy-Britanniában az impulzusvásárlásra ösztönző hirdetésekért
A megtévesztő „vásároljon most, fizessen később” hirdetésekért felelős személyek két év börtönbüntetést kaphatnak – figyelmeztetett a brit pénzügyi felügyelet pénteken, miközben felszólította a kölcsönt kínáló cégeket, hogy hagyjanak fel az „impulzusvásárlás” ösztönzésével, és határozzák meg a késedelmes törlesztési díjakat.
Mivel a brit megélhetési költségek súlyosbodnak, a Financial Conduct Authority felhívta az úgynevezett buy-now-pay-later (BNPL) cégek és a British Retail Consortium figyelmét arra, hogy a hitelező cégek hirdetéseikben a vonatkozó kockázatok tisztességes és szembetűnő jelzései nélkül hangsúlyozták a helyszíni, kamatmentes, rövid lejáratú hitelek előnyeit. A hatóság felhívta ezen vállalkozások figyelmét arra, hogy változtassanak ezen a gyakorlaton. Míg a BNPL-hitelek, amelyek néhány hétre szétosztják az áruk, például a ruhák törlesztését, nem szabályozottak Nagy-Britanniában, az FCA-nak jogában áll beavatkozni azok hirdetési módjába, és idén 4226 akciót kényszerített visszavonásra vagy módosításra.
Sok brit számára, akiknek szembe kell nézniük a megugrott energiaköltségekkel és a 40 éves viszonylatban legmagasabb inflációval, ami felpörgeti az élelmiszerárakat, a BNPL-termékek választási lehetőséggé válnak a pénzügyi nehézségekben.
„Mivel a megélhetési költségek válságával nézünk szembe, a fogyasztóknak nehéz döntéseket kell hozniuk pénzügyeikről, valamint arról, hogy hogyan fizetnek az árukért és szolgáltatásokért” – mondta Sheldon Mills, az FCA fogyasztói és versenypolitikai ügyvezető igazgatója.
A BNPL-hitelezők azzal keresnek pénzt, hogy csökkentik a kiskereskedőknek nyújtott eladásokat, és néhány bank nemrégiben csatlakozott a rohanó ügyfelek kiszolgálásához, akik általában nem kaphatnának hitelkártyát, vagy nem sikerülne a szigorú hitelellenőrzésen. Egyes BNPL-hitelezők késedelmes fizetési díjat számítanak fel, és a fizetés elmulasztása a fogyasztók hitelminősítését is érintheti.
Az FCA februárban felszólította a BNPL-t, a Clearpay-t, a Klarna-t, a Laybuy-t és az Openpay-t, hogy módosítsák szerződéseiket, miután azonosították az ügyfeleket érő esetleges károkat. Ehhez a fogyasztói jogokról szóló törvényt kellett alkalmaznia, Nagy-Britanniának pedig nyilvános konzultációt kell tartania a BNPL megfizethetőségi ellenőrzésének bevezetéséről szóló jogszabálytervezetről.
Az online pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó Klarna svéd fintech vállalat pénteken azt közölte, hogy hirdetései megfelelnek az FCA szabályainak, és egyértelművé teszik az elmaradt fizetések következményeit.
A Bain & Co egy tavalyi jelentésében azt mondta, hogy a BNPL-tranzakciók 2020-ban a brit e-kereskedelmi piac 5%-át, azaz 6,5 milliárd fontot tették ki, éves növekedési üteme pedig 60-70%.
Az FCA közölte, hogy büntetőjogi és hatósági jogérvényesítési jogkört fog alkalmazni azon szabályok megsértése ellen, amelyek szerint az FCA által felhatalmazott cégnek minden pénzügyi promóciót jóvá kell hagynia.
Kapcsolódó cikkeink
Ellenőrzések és büntetések
A tapasztalatok szerint ismét gyakoriak a vendéglátóegységekben a NAV-ellenőrzések. Az ellenőrök…
Tovább olvasom >Brexit-tanulmány: meredeken visszaesett az EU-val folytatott brit kereskedelem
Meredeken visszaesett az Európai Unió és Nagy-Britannia kétoldalú kereskedelmének értéke…
Tovább olvasom >Európában elsőként Nagy-Britanniában engedélyezték a sejttenyésztett húst állateledelként
Nagy-Britanniában engedélyezték a laboratóriumi hús állateledelként való felhasználását, így ez…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM: a kormány teljesítette vállalását, 2024-ben 3,7 százalékra mérséklődött az infláció, ami 2025- ben még tovább, 3,2 százalékra csökken
A kormány teljesítette vállalását, 2023-ban letörte, 2024-ben pedig alacsony szinten…
Tovább olvasom >KSH: decemberben 4,6 százalékkal, 2024-ben átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az árak az előző évi azonos időszaki értékeket
2024. decemberben a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >A Shell Hungary felmérése új trendeket mutat a digitális vásárlás terén
Az okostelefonok mindennapi életünk szerves részévé váltak, a Shell Hungary…
Tovább olvasom >