Két év börtönbüntetés jár Nagy-Britanniában az impulzusvásárlásra ösztönző hirdetésekért
A megtévesztő „vásároljon most, fizessen később” hirdetésekért felelős személyek két év börtönbüntetést kaphatnak – figyelmeztetett a brit pénzügyi felügyelet pénteken, miközben felszólította a kölcsönt kínáló cégeket, hogy hagyjanak fel az „impulzusvásárlás” ösztönzésével, és határozzák meg a késedelmes törlesztési díjakat.

A halasztott fizetéssel csalogató reklámokért két évet is kaphat a felelős
Mivel a brit megélhetési költségek súlyosbodnak, a Financial Conduct Authority felhívta az úgynevezett buy-now-pay-later (BNPL) cégek és a British Retail Consortium figyelmét arra, hogy a hitelező cégek hirdetéseikben a vonatkozó kockázatok tisztességes és szembetűnő jelzései nélkül hangsúlyozták a helyszíni, kamatmentes, rövid lejáratú hitelek előnyeit. A hatóság felhívta ezen vállalkozások figyelmét arra, hogy változtassanak ezen a gyakorlaton. Míg a BNPL-hitelek, amelyek néhány hétre szétosztják az áruk, például a ruhák törlesztését, nem szabályozottak Nagy-Britanniában, az FCA-nak jogában áll beavatkozni azok hirdetési módjába, és idén 4226 akciót kényszerített visszavonásra vagy módosításra.
Sok brit számára, akiknek szembe kell nézniük a megugrott energiaköltségekkel és a 40 éves viszonylatban legmagasabb inflációval, ami felpörgeti az élelmiszerárakat, a BNPL-termékek választási lehetőséggé válnak a pénzügyi nehézségekben.
„Mivel a megélhetési költségek válságával nézünk szembe, a fogyasztóknak nehéz döntéseket kell hozniuk pénzügyeikről, valamint arról, hogy hogyan fizetnek az árukért és szolgáltatásokért” – mondta Sheldon Mills, az FCA fogyasztói és versenypolitikai ügyvezető igazgatója.
A BNPL-hitelezők azzal keresnek pénzt, hogy csökkentik a kiskereskedőknek nyújtott eladásokat, és néhány bank nemrégiben csatlakozott a rohanó ügyfelek kiszolgálásához, akik általában nem kaphatnának hitelkártyát, vagy nem sikerülne a szigorú hitelellenőrzésen. Egyes BNPL-hitelezők késedelmes fizetési díjat számítanak fel, és a fizetés elmulasztása a fogyasztók hitelminősítését is érintheti.
Az FCA februárban felszólította a BNPL-t, a Clearpay-t, a Klarna-t, a Laybuy-t és az Openpay-t, hogy módosítsák szerződéseiket, miután azonosították az ügyfeleket érő esetleges károkat. Ehhez a fogyasztói jogokról szóló törvényt kellett alkalmaznia, Nagy-Britanniának pedig nyilvános konzultációt kell tartania a BNPL megfizethetőségi ellenőrzésének bevezetéséről szóló jogszabálytervezetről.
Az online pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó Klarna svéd fintech vállalat pénteken azt közölte, hogy hirdetései megfelelnek az FCA szabályainak, és egyértelművé teszik az elmaradt fizetések következményeit.
A Bain & Co egy tavalyi jelentésében azt mondta, hogy a BNPL-tranzakciók 2020-ban a brit e-kereskedelmi piac 5%-át, azaz 6,5 milliárd fontot tették ki, éves növekedési üteme pedig 60-70%.
Az FCA közölte, hogy büntetőjogi és hatósági jogérvényesítési jogkört fog alkalmazni azon szabályok megsértése ellen, amelyek szerint az FCA által felhatalmazott cégnek minden pénzügyi promóciót jóvá kell hagynia.
Kapcsolódó cikkeink
Cipősdobozokban vitték be a NAV-nak a 65 milliós bírságot
Szokatlan fordulatot vett egy budapesti adóellenőrzés: a Nemzeti Adó- és…
Tovább olvasom >Ellenőrzések és büntetések
A tapasztalatok szerint ismét gyakoriak a vendéglátóegységekben a NAV-ellenőrzések. Az ellenőrök…
Tovább olvasom >Brexit-tanulmány: meredeken visszaesett az EU-val folytatott brit kereskedelem
Meredeken visszaesett az Európai Unió és Nagy-Britannia kétoldalú kereskedelmének értéke…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Kik nyertek és kik buktak 2024-ben? – Látványos eredménykülönbségek az élelmiszer-kiskereskedelemben
A 2024-es üzleti év mérlege az élelmiszer-kiskereskedelmi szektorban látványosan kettévált:…
Tovább olvasom >Felfutóban a hazai ginpiac – A SPAR szerint a vásárlók egyre tudatosabbak, és nyitottak a magyar márkákra
A gin értékesítése az elmúlt években látványosan erősödött a magyar…
Tovább olvasom >