Keresik a kiutat a válságból az Anuga kiállítói és látogatói

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 10. 13. 00:03

Félidejéhez érkezett hétfőn az Anuga, a világ idei legnagyobb élelmiszer-szakvására Kölnben. Minden eddiginél több szakmai, információs kísérő rendezvény jelzi, hogy a piac szereplői tudatosan, célzottan keresik a fejlődési lehetőségeket.

A 10-es csarnokban, a 350 tejipari kiállító körében sok szó esett az előző napi fórumról, amelynek témája: A globális tej-túltermelés okozta piaci zavarokon hogyan lehetnek úrrá az érintettek.
– A tömegtermékek ára történelmi mélypontra csökkent az elmúlt 12 hónap során – jelentette ki Ake Hantoft, a világ 80 országában több mint 100 márkával jelenlevő dán Arla cég alelnöke. – Javulás első sorban a kereslet növekedésétől várható, például Kínában.
Véleménye szerint szükségessé vált az EU-ban a tejipar szerkezetének megreformálása. Továbbra is fontosnak tartja az EU intervenciós felvásárlásait a piac kedvező befolyásolása érdekében. Arra nem tért ki, hogy a máris óriási uniós készletek majdani értékesítése milyen újabb piaci problémákat fog okozni.
Elhangzott a fórumon, hogy a német tejtermelő gazdák még mindig literenként 40 centes felvásárlási árról álmodoznak a jelenlegi 21-24 cent/literes ár helyett.
– A következő 18 hónap során nem várható a tejtermékek iránti globális kereslet növekedése. Bár Európa sok régiójában most is kellemesebb szinten, 30 cent körül alakul a felvásárlási ár. Ez a piac alakulásától függően változhat 25, de talán 40 centre is  – mondta Mark Voorbergen, a holland Rabobank tanácsadója. – Jövő év második felében várható, hogy az árak érzékelhetően növekednek. A 40 cent azonban nagyon-nagyon kellemes felvásárlási ár lenne.
Jellemző a tejtermékek piacának forró helyzetére, hogy 250 döntéshozó vett reszt a vasárnap esti szakmai összejövetelen.
A hétfői kísérő rendezvények közül kiemelkednek a három nagy fejlődő országba irányuló eladási lehetőségekről szóló fórumok. Oroszországban és Kínában a kereskedelmi forgalomból a láncok saját márkáinak piaci részesedése még csak 2-2 százalék. A mindkét piacon terjeszkedő nyugat-európai élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatok – és beszállítóik – számára adódó lehetőségeket és kockázatokat tekintette 100 érdeklődő üzletember egy rendezvényen. India pedig az ottani élelmiszer-kiskereskedelem, illetve a kereslet gyors fejlődése miatt jelenthet kiutat, állapították meg egy 50 résztvevőt számláló Anuga-tanácskozáson.




Kapcsolódó cikkeink