Kényelem = biztonság: convenience a járvány alatt és után
A kényelem utáni vágy egy szimpla, emberi igény, amely a megkönnyebbülés, a nyugalom érzését közvetíti számunkra. A fogyasztók kényelmi igényei sokfélék: szólhatnak egy termékről, amellyel időt takarítanak meg, egy platformról, ahol mindent el tudnak intézni egy helyen vagy egy értékes szolgáltatáshoz való hozzáférésről.
Szerző: Gyarmati Orsolya
Az idei év nem csupán a jó árról vagy a minőségi termékekről szólt, de a praktikus, gyors és biztonságos vásárlásról is. Az év elején a Deloitte 2020 Retail Industry Outlook című anyagában még arról írt, hogy a kényelem egyre nagyobb szerepet játszik a vásárlói döntéshozatal során. Aztán megérkezett a járvány, és a kényelem fogalma kissé átalakult. Már nemcsak azért akartunk online rendelni és házhoz szállíttatni vagy pickup-ponton felvenni a termékeket, mert kényelmes, hanem mert a biztonságérzetünkhöz ez is hozzájárult.
Kényelem, gyorsaság, biztonságosság
Az idei innovációk nagy része a fizikai boltokon belül a minél gyorsabb, egyszerűbb, kontaktmentesebb megoldásokra irányult. Az Amazon Go számos kasszamentes boltot nyitott és tervez nyitni a közeljövőben. Ezek az üzletek kiváló húzóerőt jelentenek más cégeknek is, amelyek igyekeznek felzárkózni az óriás kiskereskedő mellé.
A kasszamentes boltok kulcsszava a mesterséges intelligencia (AI), amely folyamatosan érzékeli, mi kerül le a polcokról és be a kosárba. Az okostelefonokhoz kapcsolt alkalmazás azonnal hozzáírja a blokkhoz, amit a vásárló meg szeretne venni, majd az okoskapuk segítségével le is vonja a fizetendő összeget. Az új kifejezés, amelyet meg kell tanulnunk az ilyen boltok kapcsán, az a phygital, amely a physical és a digital szavak összevonásából született.
Rendkívül felértékelődött a házhozszállítás szerepe. A termékeket akár pár órával a rendelés után átvehetjük, ami pedig a technológiát illeti, a drónoktól az önvezető autókig számos új módon juthatunk az áhított árucikkekhez. A Kroger, a Walmart, vagy a kínai Pony.ai egyaránt teljes gőzzel dolgoznak a tesztüzemeken, és a vásárlók nagy örömére hamarosan tényleg sofőr nélkül (azaz abszolút kontaktmentesen) érkezik házhoz a rendelt áru, és legfeljebb egy robottal kell kommunikálniuk.
Teher alatt nő a pálma
A járvány kitörésével hirtelen rendkívül fontossá vált, hogy a csomagolás hogyan, mennyire védi az élelmiszereket – és rajtuk keresztül minket, higiéniai szempontból. A műanyag szerepe hirtelen felértékelődött, s a plasztik, amelyet korábban tűzzel-vassal irtottunk, most egészségünk fő-fő védője lett.
Számos innováció születése abból a tényből fakadt, hogy az idős és beteg emberek nem látogathatták a fizikai boltokat. Az éttermek átálltak a kiszállításra, hogy ne menjenek tönkre. A DoorDash olyan üzleti modellt hozott létre, amely a kényelmi boltokból tette lehetővé a házhozszállítást olyan kiskereskedők esetében, mint pl. a 7-Eleven, a Wava, a Circle K vagy a General Store. Ugyanerre a célra appok is születtek, mint például a Snappy Shopper, amely 360%-os növekedést tapasztalt az appon keresztüli vásárlásokat illetően. Megjelentek a kombinált vagy hibrid üzletformátumok. A JD Pekingben megnyitotta első in-store pékségét, ami azt jelenti, hogy nemcsak a süteményeket, de a kenyeret is helyben sütik. A FamilyMart egy sor étel- és italautomatát állított fel üzletei előtt, hogy a vásárlók anélkül tudjanak pár falatot vagy innivalót venni, hogy betérnének az üzletbe. A Tesco kis pop-up boltokat nyitott Nagy-Britannia-szerte a kórházak közelében annak érdekében, hogy az egészségügyi dolgozók bármikor könnyen és gyorsan megvehessék az alapvető háztartási cikkeket és élelmiszereket.
Felerősödött az együttérzés, különösen az idősebbek kapcsán, s mindez újabb innovatív megoldásokat szült. A Franprix egy külön erre a célra fenntartott telefonvonalat biztosított az idősebb vásárlóknak, akik így rendelhették meg a szükséges élelmiszert, amit aztán a cég díjmentesen házhoz is szállított, a Co-op az Egyesült Királyságban pedig 6500 olyan tanulónak biztosított ingyen ebédet, akik iskolai étkezésének költségeit a brit állam állja. A 7-Eleven 70 000 adag ételt adományozott olyan családoknak, amelyek nehéz helyzetbe kerültek a vírus kapcsán.
Tegyük gyerekjátékká a bevásárlást!
Az online játékok az okostelefonok elterjedésével párhuzamosan hódítottak teret. Mivel a fiatalabb generációk abszolút otthonosan mozognak az online játékok világában, a kiskereskedők számára nyilvánvaló út, hogy játékelemeket adjanak digitális és fizikai üzletélményükhöz. A játék új töltést ad a hűségprogramoknak, ami eleve komoly innovációs teret kínál.
A Nike például lehetővé teszi a vásárlói számára, hogy versenyezzenek egymással úgy, hogy követik egymás aktivitását, megosztják az elért eredményeket, és személyre szabott üzeneteket kapnak attól függően, hogy mire keresnek rá. A Walgreens arra biztatja fogyasztóit, hogy csatlakozzanak különböző egészségmegőrző kihívásokhoz, s kövessék nyomon fejlődésüket, hogy megkaphassák a jutalmat elért céljaik alapján.
A végére hagytuk kedvencünket, a SixFifty szolgáltatását, amely a koronavírus miatt munkájukat elvesztett albérlőknek segít: a HelloLandlord egy ingyenes szoftver, amely olyan leveleket fogalmaz meg, amelyeknek segítségével az albérlők elmagyarázhatják főbérlőiknek, hogy a mostani helyzetben milyen jogi szabályozások védik őket a kilakoltatástól. //
Bio és vegán – már fagyasztva is!
A fogyasztók körében az egészségtudatosság növekedésével, a világ számos országában növekszik a bio- és vegán fagyasztott termékek iránti igény. Az Agrosprint termékinnovációs tevékenységét a fogyasztói hozzáállás (étkezési szokások), a személyre szabhatóság és a kényelmi faktorok határozzák meg.
A cég idei újdonsága a Sprint Natura bababarát aprított leveles spenót, amely külön erre kifejlesztett gyártási technológiával készül, babáknak már egész kicsi kortól adható, vegán termék. A termék minden korosztálynak kiváló C-vitamin- és fehérjeforrást jelent, s az aprított leveleknek köszönhetően gyorsan elkészíthető, így nemcsak egészséges, de kényelmesen elkészíthető. //
Kapcsolódó cikkeink
Ma kezdődik a World Science Forum Budapesten
Ma kezdődik Budapesten a World Science Forum (WSF – Tudomány…
Tovább olvasom >Országos szintre lép a PENNY és a foodora együttműködése
November közepétől a PENNY vásárlói már országos szinten intézhetik akár…
Tovább olvasom >Bekuckózós élmény a novemberi hűvös napokra!
Megérkezett a limitált kiadású Mizo narancsos-csoki ízű tejital! Nincs is melengetőbb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >