Keményebb idők, puhább cukorkák

Szerző: Szalai László Dátum: 2024. 04. 03. 09:17

Az elmúlt években szépen épültek a gyártói márkák, most azonban megint a kereskedelmi márkáknak áll a zászló a cukorkáknál. A piaci szereplők a funkcionalitásban látják a további márkaépítés kulcsát, miközben a gyümölcsösebb ízek és a puhább cukorkák kerülnek előtérbe.

A cikk a Trade magazin 2024/4. lapszámában olvasható.

A cukorkák sem tudták kivonni magukat az elmúlt időszak negatív trendjei alól, az eladott volumenek csökkentek.

Nyitrai Viktor
kereskedelmi igazgató
Bergland Hungária

– Ez a nehéz időszak még ebben az évben biztos folytatódni fog – tekint előre Nyitrai Viktor, a Bergland Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója. – A fókusz inkább értékeink, eddig elért eredményeink megtartására és a partnereinkkel való együtt gondolkodásra kerül.

A cégnél úgy érzékelik, hogy a fogyasztók elmozdultak az olcsóbb, megfizethetőbb (jó ár-érték arányú) termékek felé. Most a prémium kategória egy ideig háttérbe szorulhat, és ismét előtérbe kerülhetnek a PL-termékek. Pedig a gyártóknak sok munkája van abban, hogy az arányok a márkáik felé tolódjanak, ami eddig sikerült is, jegyzi meg Nyitrai Viktor.

– A keménycukorkák egy ideje stagnáló pozícióban vannak, mert a piac elmozdult a puhább termékek irányába, mint például a gumicukor vagy a puhakaramell. Az ízek között a mentolos kedveltsége csökken, és kezd előtérbe kerülni a gyümölcsös ízvilág – említ meg további trendeket a Bergland Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója.

Vevők a vitaminra

A Bergland termékpalettájának nagy részét is a gyümölcsös ízek adják, legyen az szőlőcukor vagy keménycukorka. A másik fő termékkategóriájuk a cukormentes cukorkák, amelyek egyre népszerűbbek, főleg az aktív egészségtudatos emberek körében. Ezeket többféle kiszerelésben (klikkdobozos, tasakos, bliszteres) is gyártják, és itt is a gyümölcsös a vezető íz.

– Az egészséges kategóriánál fontos szempont, hogy például vitaminozott legyen, illetve minél kevesebb allergént (pl. glutént, tejet, laktózt stb.) tartalmazzon, valamint természetes összetevőből álljon – hangsúlyozza Nyitrai Viktor. – Ennél a termékkörnél komoly fejlesztéseket tervezünk a következő időszakban.

Nagy potenciált látnak a cukormentes cukorkákban, amelyekhez bármilyen összetevőt hozzáadva funkcionális termékként működhetnek.

– A standard Bergland cukorkáknál főleg ízekben próbálunk frissíteni a palettán – árulja el a kereskedelmi igazgató. – Most jelenünk meg a piacon egy vegyes csomagolású ananász és mangóízű Bergland Savanyú cukorkával. A DEXTREM szőlőcukroknál pedig újdonság lesz az ananász + vitamint variáns.

A cég a fogyasztói kommunikációban elsősorban a trade marketing eszközeivel él, illetve akciós újságos megjelenésekkel igyekszik növelni értékesítését.

– Érezzük, hogy az innovatív termékeknél a termékelőnyök bemutatását erősíteni kell, meg kell mutassuk a hozzáadott érték valós erejét – emeli ki Nyitrai Viktor. – Így a fogyasztó ár-érték érzete is jobb lesz, illetve a jó kommunikációval alá tudjuk támasztani a prémium árkategóriát. A fejlesztés elindult ezen a téren is, egyre többet lehet majd a Bergland termékeiről hallani.

A piac elmozdult a puhább termékek irányába, az ízek között a mentolos kedveltsége csökken, a gyümölcsös ízvilágé nő

Nem elég a funkcionalitás

Az I.D.C. Hungária többféle cukorkát forgalmaz. Verbena cukorkáinak palettája igen széles: a töltött kemény cukorkák immár 9 ízben, a cukormentes változat 3 ízben, a gumicukor pedig 2 ízben állnak a fogyasztók rendelkezésére. A csomagolás a hagyományos zacskós kiszereléstől a praktikus, zsebben is könnyen elférő hengeres változatig terjed. Egyelőre nem terveznek újabb kiszerelési formát, viszont még inkább előtérbe kerül a környezetbarátabb csomagolás használata.

– A Verbena gyógynövényes cukorkákat szinte mindenki a funkcionalitása révén ismeri, de egyre többen vannak azok, akik a finom íze miatt is fogyasztják – mondja Gyenese Katalin, az I.D.C. Hungária Zrt. marketing managere. – Sajnos, az árak emelkedése negatívan hat a vásárlókra, de a fogyasztói igények még mindig azt mutatják, hogy nem elég a funkcionalitás, de a fogyasztók mindig vágynak az új ízekre.

Mivel a Verbena cukorkák a fogyasztók tudatában a funkcionalitással függnek össze, így a téli szezonban nem érzékeltek visszaesést, illetve azon szerencsés helyzetben vannak, hogy tavaly év eleje óta nem volt szükség áremelésre, így az árérzékenyebb fogyasztók is a megszokott árakkal találkoztak a boltokban. Jelentős változásokat az elmúlt időszakban nem tapasztaltak termékeik eladásában, ugyanakkor a Verbena cukorkák esetében a patikák szerepe nőtt az értékesítésben.

– Legújabb újdonságunk a Verbena Echinacea cukorka, amely nemcsak rendkívül finom, de a benne lévő echinaceakivonat, C- és D-vitamin hozzájárul az immunrendszer megfelelő működéséhez – mutatja be a terméket Gyenese Katalin. – Kommunikáció tekintetében a célcsoport igénye alapján nagyobb hangsúlyt helyezünk az online térre, ezen belül is a social media felületeire, bevonva kisebb-nagyobb követőtáború influenszereket is.

A Verbena cukorkák új márkakommunikációja az idei évben előtérbe helyezi a funkcionalitás mellett az ízek élvezetét, az örömöt és felhőtlen boldogságot is. Ezt sugallja a Verbena cukorkák új szlogenje is: Örömben és gyógynövénykivonatokban gazdag. //

 

Cukorsokk: nagyinál tényleg megtalálható a keménycukorka

A vásárolt mennyiség csökkenése és a forgalom növekedése jellemezte az édességpiacot a 2023-as évben – ez az állítás ugyanúgy igaz a cukorkára, ahogy a csokoládéra és a rágógumira is. Míg 2021-ről 2022-re 5,7%-kal csökkent az eladott cukorka mennyisége, 2022-ről 2023-ra 2,7%-os csökkenést tapasztalhattunk. Ezzel szemben a cukorkára fordított kiadások igencsak nőttek, 2021-ről 2022-re 11,1%-kal, majd 2022-ről 2023-ra 28,5%-kal. A bemutatott százalékos változásokból is látszik, hogy nem a megnövekedett kereslet miatt nőtt meg a kategóriára elköltött összeg, hanem az árváltozás hajtotta a piacot. 2022-ben átlagosan 2941 Ft-ért lehetett megvenni egy kiló cukorkát, majd 2023-ra a kategória 942 Ft-tal (32,0%-kal) drágult, és elérte a 3883 Ft-os átlagárat.

Vendégszerző:
Szabó István
Márk
products specialist
Consumer Panel Services

A vásárlószám érdemben nem változott a legutóbbi két évben, ahogy a vásárlási gyakoriság sem, viszont a kosárméret jelentősen csökkent (–4,9%). Tehát hasonló számú háztartás hasonló gyakorisággal vásárolta a kategóriát, és inkább a vásárolt mennyiségből vett vissza.

A kategória szegmenseit vizsgálva megállapítható, hogy 2021-ről 2022-re a habcukor, mályvacukor szegmens ára emelkedett a legnagyobb mértékben, 2022-ről 2023-ra pedig a pehely- és omlós cukorka ára. A drazsé átlagár-emelkedése volt a legalacsonyabb arányú mindkét vizsgált időszakban.

A forgalmi és mennyiségi mutatók alapján további két szegmenst érdemes kiemelni a kategóriában, a gumicukrot és a hagyományos keménycukorkát (töltött és töltetlen). A két szegmens együtt kiteszi a 2023-as évben vásárolt cukorkák mennyiségének 61,3%-át (és forgalmának 58,6%-át), de a korábbi két évben is hasonlóan nagy szeletét képezték a kategóriának. A cukorkapiac szegmenseinek mennyiségi piacrészeit vizsgálva nem látható különösebb átrendeződés az elmúlt 3 évben.

 

A cukorkavásárló háztartások szociodemográfiai hátterét vizsgálva szembetűnő, hogy a 65. életévüket betöltött nyugdíjasok nemcsak a hagyományos keménycukorkák vásárlói között felülreprezentáltak, hanem a zseléscukorkát vásárlók között is. Ezzel szemben a gumicukor-vásárlók körében a családosok és a gyermektelen fiatal korosztályok (35 év alattiak) részesítik előnyben a vizsgált szegmenst.

A háztartások által megvásárolt cukorka mennyiségének legnagyobb részét a diszkontokban vásárolták az elmúlt 3 évben, de a csatorna részesedése évről évre csökkent. A legnagyobb változás a drogériákban észlelhető, itt a 2021-es 4,3%-os mennyiségi piacrész 2023-ra már elérte a 7,0%-ot. 

//

Multiszenzoros élmények és interaktív édességek

Azt, hogy a cukorkák kategóriája mennyire kínál megfelelő terepet az újabbnál újabb és minél sokrétűbb élményekre vágyó fogyasztók igényeit kielégíteni kívánó innovátorok számára, mi sem bizonyítja jobban, mint az idén januárban Kölnben megrendezett ISM szakvásáron részt vevő márkák által felvonultatott egyedi, a vásárlók egyszerre több érzékszervére is ható, ún. multiszenzoros élményeket integráló újítások sora.

Szerző: Tisza Andrea

Zene a fülnek – audioélmény cukorkákba töltve

A kínai Amos márka „néma disco” nyalókája csak a felhasználó által hallható zenét játszik. A TastySounds audio nyalóka a csomagba tartozó speciális, csontrezgéses fülhallgatóval működik. 60 percnyi hanganyagot képes lejátszani, ami lehet előre rögzített zene vagy egyedileg felvett személyes üzenet, így akár ajándéknak is kiváló. Az előre rögzített zene stílusa ízenként eltérő – az epres ízt kedvelők hip-hop zenét, míg az áfonyáért rajongók rockzenét kapnak a nyalóka mellé. Sőt, a születésnapi termékvariáció a „Boldog szülinapot” dallamot játssza.

A termék európai forgalmazója szerint a nyalóka igazi slágertermék a TikTokon.

A kínai Amos márka „néma disco” nyalókája csak a felhasználó által hallható zenét játszik 

Játszhatsz az étellel!

Legalábbis az Amos 4D gumicukorkájával, amely 360 fokos formaélményt kínál. Az innováció révén a márka a cukorkából összeilleszthető építőkockákat gyárt, így a termék fogyasztás előtt valódi játékként is működik. (Az Amos 4D építőkockás gumicukra már Magyarországon is kapható.)

A német Natür Food Ventures Power­beärs Gamer Gummies gumicukorkájával a 80-as évek videojáték-őrületéhez nyúl vissza. A termékkel egy olyan, eddig némiképp figyelmen kívül hagyott, de jelentős potenciált rejtő gamer fogyasztói bázist céloznak, akik prémium termékeket keresnek, amelyek jól néznek ki, ízletesek, és megfelelnek az értékrendjüknek, egy szóval illenek az életstílusukhoz.

A vállalat jelenleg keresi a cukor termékeiben való csökkentésének további lehetőségeit, miközben a természetességet tartja szem előtt, ugyanis a társalapító és pénzügyi igazgató Tim Hrach szerint a gamerek ugyanolyan tudatos fogyasztók, mint bármely más célcsoport.

A Powerbeärs vegán gumicukorka az Európában és Ázsiában népszerű japán ikon, Hatsune Miku stílusában készült, és elsősorban a manga kultúráért rajongó fiataloknak szól.

Az Amos cukorka összeilleszthető építőkockái fogyasztás előtt valódi játékként is működnek

Kelet és Nyugat találkozása

Az ázsiai ízek az elmúlt években az édességiparban is hódítottak – elég csak a matcha népszerűségére gondolnunk. E trend az Innova Market Insights 2024-es előrejelzése szerint idén tovább erősödik.

A kultúrák fúziójának jó példái a Royal Family által bemutatott mochi ízek: mivel a ragacsos rizslisztből vörösbabbal készült hagyományos édességek íze Európában nem túl népszerű, ezért a tajvani cég olyan nyugati ízekben készíti termékeit, mint pl. juharszirupos palacsinta, mentás csokoládé chip, epres sajttorta és tiramisu.

A holland Boba Loba tejmentes, azonnal fogyasztható boba teát mutatott be keleti és nyugati ízekben. A márka kísérletképpen néhány hollandiai üzletben már megjelent, és további terjeszkedésre törekszik.

A kultúrák fúziójának jó példái a Royal Family által bemutatott mochi ízek

Misztikus ízek és interakció

A titokzatos ízek trendjének képviseletét az idei ISM-en az osztrák Esarom látta el, amely a látogatókat misztikus ízkóstolóra invitálta, ahol ki kell kitalálniuk, a szájukba vett gumi­cukor milyen ízű. A vállalat úgy látja, hogy jelenleg számos gyártó vezet be a piacra ilyen ízeket, melyek közül talán a legismertebb a Fanta.

A misztikus ízek a fogyasztóknak interaktív élményt kínálnak, hiszen nem csak elfogyasztják e termékeket, de a márkával is interakcióba lépnek. A márkák számára ugyanakkor jó lehetőséget jelentenek a fogyasztók megszólítására, amivel élnek is, hiszen kedvelt eszköze ezen ízekkel való munkának a versenyek szervezése, ahol a helyesen tippelő fogyasztók nyereményben részesülnek.

Személyre szabás a gondoskodás jegyében

Tekintve, hogy az édességek kategóriája különösen igazodik az ünnepléshez és ajándékozáshoz, így kiváló terepe a személyre szabással való kísérletezésnek.

A Pez MyHead termék esetében a fogyasztók egy alkalmazás segítségével személyre szabható cukorkatartó fejet készíthetnek. De egy prémium változatban a fogyasztó nem maga bajlódik az appban készített fotó szerkesztésével, hanem egy 3D művésszel kapcsolódik össze, aki segít tökéletesíteni a „fejet”. A felületen a fogyasztók a fejet fizikai tárgy formájában is megrendelhetik.

A Mars, Inc. M&M’s márkája nemrég tette közzé a 2024-es Valentin-napi ajándékkalauzát online, amelynek alapján az ajándékozók több mint húsz M&M’s szín közül választva, és az ikonikus csokoládécukorkákon vicces üzenetek, különböző képek vagy egyedi fotók elhelyezésével szabhatják személyre a termék nyújtotta élményt.

Az M&M’s 2024-es Valentin-napi ajándékkalauzával az ajándékozók személyre szabhatták a termék nyújtotta élményt

Az érzékek túlterhelése

A 2024-ben a fentieken túl nagy durranást jelentő egyéb cukorkák közé tartozik a Striking Popping Candy. A hongkongi székhelyű vállalat extra erős pukkanó hatásával különbözteti meg magát más pattogó cukorkáktól.

A holland Zed Candy márka Screamers Shake & Spray terméke graffiti feliratokkal van ellátva, és úgy néz ki, mint egy festékszóró flakon. A felhasználók a flakont felrázva a nyelvükre fújhatják az édességet, amely a szájban ízrobbanást okoz, és még a nyelvüket is beszínezi. A flakon belseje pedig rágógumit is rejt.

De említést érdemelnek a Crunch Punch fagyasztva szárított édességei is, amelyek a közösségi médiának köszönhetően az Egyesült Államokban robbanásszerű siker elérését követően már az európai piacon is elérhetők. 

A Striking Popping Candy extra erős pukkanó hatásával különbözteti meg magát más pattogó cukorkáktól

//

Kapcsolódó cikkeink