Kemény ősz vár a kiskereskedelmi szereplőkre, de a nehezén túl lehetünk
Czeczeli Vivien, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézetének kutatója szerint az Európa-bajnok élelmiszerinfláció fogyasztási sokkot eredményezett, de lassan látszik már a fény az alagút végén. A szakember az Indexnek nyilatkozott.

Fogyasztási sokk volt a válasz az inflációra
Sötét a kép, de a a javulás már látszik
Az elmúlt hónapok gazdasági adatai alapján júliusban a fogyasztói árak átlagosan 17,6 százalékkal meghaladták az egy évvel korábbit, és bár az árak júniushoz képest átlagosan 0,3 százalékkal emelkedtek, a szakértők szinte egyöntetűen úgy vélik, hogy a drágulás novemberben egy számjegyű értékre mérséklődhet. Ugyanakkor a legfrissebb GDP-adatok csalódást okoztak: a második negyedévben a bruttó hazai termék 2,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest, és az előző negyedévhez képest is 0,3 százalékkal hanyatlott.
A külkereskedelmi mérlegben azonban már javuló tendenciák mutatkoznak: júniusban az export euróban számított értéke 11 százalékkal nagyobb, míg az importé 4,7 százalékkal kisebb volt az előző év azonos időszakához képest. Ennek eredményeként a termék-külkereskedelmi egyenleg 1,9 milliárd euróval javult.
Az infláció fogyasztási sokkot okozott
A kiskereskedelem terén azonban továbbra is nehézségek tapasztalhatók. Júniusban a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers adat szerint 7,8, naptárhatástól megtisztítva pedig 8,3 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Ennek hátterében az infláció okozta fogyasztási sokk, valamint az Európa-bajnoki aranyéremre reagáló magyarországi fogyasztói visszafogottság áll. A szezonális és naptárhatással kiigazított adatok szerint azonban a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,7 százalékkal nőtt az előző hónaphoz képest.
A gazdasági helyzet összetettsége sok kérdést vet fel, és a részletek gyakran elhomályosíthatják a teljes képet. Az elemzők szerint a negyedik negyedév negatív gazdasági alakulása több tényező együttesen kedvezőtlen hatását mutatja. A reálkeresetek csökkenése a kiskereskedelmi forgalom visszaesésében és a gazdaság teljesítményének csökkenésében is megnyilvánul. A beruházások visszaesése mellett a kamatkörnyezet is növeli a gazdasági nehézségeket.
A fogyasztás csökkenése ráadásul kedvezőtlen hatással van a költségvetésre is, hiszen csökkennek az áfa- és jövedékiadó-bevételek. Az államadósság csökkentése is kihívást jelenthet, mivel az egyre magasabb infláció miatt az adóbevételek már nem növekedést, hanem csökkenést mutatnak. A gazdaság előrejelzése szempontjából a növekedést visszafogják a kamatkiadások növekedése is.
Fellendülés várható a mélypont után
Az Amundi Alapkezelő elemzői szerint a költségvetés rendbetétele és a monetáris lazítás kiemelten fontos. Az infláció csökkenése, a reálbér emelkedése és a fogyasztás erősödése várható, ami kulcsfontosságú mind a GDP, mind a költségvetés szempontjából. A gazdasági növekedés terén fellendülés várható, bár nem lesz olyan erős, mint korábban. Az uniós források lehívása és az energiafüggőség csökkentése továbbra is fontos kérdések a fenntartható növekedés érdekében.
Az összességében pozitív irányvonalat azonban kockázatok is kísérik. Az idei évben kifutnak az előző hétéves ciklus uniós forrásai, és ha nem érkeznek újabb pénzek, a növekedés és a potenciális növekedés is veszélybe kerülhet. A külső környezet bizonytalan, és az export terén sem várhatóak kiugró eredmények.
Kapcsolódó cikkeink
A gazdasági fellendülés ellenére nőtt a fizetésképtelenségek száma a közép-kelet-európai régióban
Ellentmondásos képet fest a Coface nemzetközi hitelbiztosító éves Közép- és…
Tovább olvasom >Májusban lassult az éves infláció az euróövezetben és az EU-ban
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult az éves…
Tovább olvasom >K&H: jövőre 2,5-3 százalékkal bővülhet a magyar gazdaság
A jelenlegi, bizonytalan kilátások alapján az idei évre várható 0,5…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nyári szünet: több százezer forintot költenek a magyar családok
A nyári szünet a kikapcsolódás mellett komoly logisztikai feladatokat és…
Tovább olvasom >Tojásválság küszöbén állunk?
Az amerikai és európai piacokon egyaránt áremelkedést tapasztalnak – a…
Tovább olvasom >Owen Wilson a Wolt nemzetközi kampányának új arca
Owen Wilsonnal indította első márkanagyköveti kampányát a Wolt. Az egyéves…
Tovább olvasom >