Kemény éven vannak túl a logisztikai cégek

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 07. 27. 11:50

Az útdíj változására, az EKÁER rendszer bevezetésére vagy a vasárnapi zárva tartással kapcsolatos kihívásokra sikerrel reagáltak, de az évnek még közel sincs vége.

 Dr. Karmazin György alelnök Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság


Dr. Karmazin György
alelnök
Magyar Logisztikai,
Beszerzési és Készletezési Társaság

Dr. Karmazin György, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság alelnöke szerint a piacot három fő mozgatórugó határozta meg.

– 2015-ben az alacsony üzemanyagárak és a változó ellátásilánc-stratégiák miatt az egy megrendelésre eső fuvardíjak 10-15% százalékkal csökkentek, ugyanakkor növekedtek az adminisztrációs terhek, jelentős a hiány futárokból, kamionsofőrökből és targoncavezetőkből. Az elmúlt évekhez hasonlóan a fentiek miatt továbbra is megfigyelhető a hazai szállítmányozói, logisztikai szolgáltatói paci koncentrálódása.

A gyorsan változó fogyasztói igények kiszolgálása ugyanakkor a gyártó-termelő vállalatokat is nagy kihívások elé állítják. Egyre rövidebbek a termékéletciklusok, előtérbe kerül az időalapú verseny, ezért egyre rugalmasabb termelési, készletezési és logisztikai teljesítményt kell felmutatniuk a cégeknek. Az informatikai fejlesztések egy irányba mutatnak: egyszerűsödnek a folyamatok, egyrészt a mobilitásnak, másrészt a magasabb felhasználói élménynek köszönhetően.

EKÁER: hasznos, de plusz teher

Az EKÁR rendszer legnagyobb problémájának azt tartja, hogy jelentős plusz költséget ró a piac szereplőire:

– Megbízó és a logisztikai szolgáltató vállalatok szempontjából is megnövekedtek az adminisztrációs terhek a bevezetését követően. A jogszabályban nem tükröződik a mértékletesség elve, ugyanis nincs pontosan lefektetve, milyen mértékű bírságot szabhat ki az állami adó- és vámhatóság, ha például adminisztrációs hiba, elírás miatt következett be a hibás adatrögzítés, vagy már eleve hiányoznak a bejelentésre köteles adatok.

Az Európai Unió tagállamai által alkalmazott protekcionista eljárások is váratlan kérdéseket vetnek fel. Az elmúlt hónapokban a német minimálbér kérdése kavart nagy port a logisztikai szakmán belül. A jövő egyre sürgetőbb kérdései között Dr. Karmazin György az Uber itthoni szabályozásának kérdését, a dróntechnológia logisztikai alkalmazását emelte ki.

– Ezek mellett az Európai Unió pedig a teljes ellátási lánc elektronikus követhetőségéről és a minél szélesebb körű adatmegosztásról kezdett szakmai egyeztetésbe. Várhatóan nagyon gyors változások előtt állunk. A társaság elsősorban információszolgáltatással és kapcsolatépítési lehetőségekkel támogatja a tagságot. Terveink szerint a Beszerzési Menedzserindex kutatásunk például az első magyar fejlesztésű ERP alapokon működő üzletiintelligencia-alkalmazásnak köszönhetően hamarosan elérhető lesz egy sokkal felhasználóbarátabb formában is – zárja gondolatait az alelnök.

Régióban gondolkozva

Varga Bálint, a Gebrüder Weiss Szállítmányozási és Logisztikai Kft. értékesítési osztályvezetője elmondta, hogy hazai forgalmukban nagyobb súllyal szerepel az export, mint a környező országok leányvállalatai esetében.

– Ez azzal magyarázható, hogy több nagyvállalat – kihasználva az ország központi elhelyezkedését – ide telepítette disztribúciós központját. Ebből fakadóan sikerességünk nagymértékben függ külföldi hálózatunktól. Figyelmünk a kaukázusi régió felé irányul, véleményünk szerint középtávon komoly potenciállal rendelkezik a térség. Kicsit bealudtuk Törökország gyors felzárkózását Európához, ezt a hiányosságot egy isztambuli fuvarozó vállalat év eleji felvásárlásával pótoltuk. További cégakvizícióknak köszönhetően a tavaly megnyitott Tbiliszi (Grúzia) mellett Moszkvában, Naberezsnije Cselniben (Oroszország) és Asgabadban (Türkmenisztán) is rendelkezünk már irodával.

Az EKÁR rendszer bevezetésére a cég megfelelően felkészült, a nemzetközi piac miatt azonban számos problémával kellett megbirkózniuk.

– Sokat küzdöttünk a dinamikusan változó rendszámadat bejelentéstől való elválaszthatóságáért, így a januári szállítmányozói státusz létrehozásával szinte egyidejűleg tudtuk ügyfeleink felé kínálni jelképes áron, felelősség vállalása mellett 0-24 órában végzett rendszámmendezsment-szolgáltatásunkat. Nemzetközi hálózat részeként platformszerepet töltünk be a régióban, forgalmunk 15-20%-át adják a külföldi feladóval, partnereinktől hozzánk érkezett küldemények, melyeket napi indítású gyűjtőjáratainkkal továbbítunk elsősorban dél- és kelet-európai irányba. A minisztérium és a NAV rugalmasságának köszönhetően sikerült elérni, hogy ezen átrakodási tevékenység ne tartozzon az egyéb célú behozatal kategóriába, és ezáltal mentesüljön az EKAER bejelentési kötelezettség alól. Kizárólag olyan nemzetközi egységrakományok esnek ebbe a kategóriába, melyek esetében már az országba lépéskor egyértelmű a rendeltetési hely, nincs átcsomagolás, címkézés vagy egyéb értéknövelő tevékenység.

EKÁER a gyakorlatban

A Raben Trans European Hungary Kft. legnépszerűbb szolgáltatásai között szerepel a közúti gyűjtő és komplett szállítmányozás (mind belföldön, mind nemzetközi viszonylatban), raktárlogisztika, illetve teljes körű vám- és jövedéki szolgáltatás. Bolyki Ágnes, PR és marketing szakértő kérdésünkre elmondta, hogy a belföldi közúti szállítmányozás tekintetében egyértelműen az EKÁER bevezetése az idei legjelentősebb esemény.

– A március 1-jei éles indulást követően egy-másfél hónappal később találkoztunk sűrűbben ellenőrzésekkel, melyek segítettek folyamataink tökéletesítésében. Szállítmányozóként felkészültek vagyunk ügyfeleink támogatására az EKÁER-es küldeményeikhez kapcsolódó teendők elvégzésében, és tapasztalatunk szerint ügyfeleinknél is kialakult a megfelelő rutin. A Raben Group felvállalja az integrátor szerepét az ügyfél teljes ellátási láncának logisztikai műveletei során, a nyersanyagok szállításától egészen a végfelhasználóhoz történő végső disztribúcióig.

Az ügyfelek elégedett visszajelzései mellett díjak is bizonyítják, hogy a cég magas színvonalon kínálja szolgáltatásait.

– 2014-ben a Raben Groupot két kategóriában is jelölték a logisztikai és szállítmányozási ágazat egyik legnagyobb információszolgáltatója, az eyefortransport által kiosztott díjakra. A vállalatcsoport mindkét kategóriában nyert: Legjobb 3PL fogyasztási cikkekkel foglalkozó ellátási lánc és Legjobb 3PL friss élelmiszer termékekkel foglalkozó ellátási lánc. Az ügyfelek által odaítélt díjak rendkívül fontosak számunkra. Invesztálunk az eszközök, a rendszerek és az infrastruktúra fejlesztésébe, hogy ezáltal növelni tudjuk a velünk együttműködő vállalatok versenyelőnyét. Emellett kiemelt jelentőséget tulajdonítunk a társadalmi felelősségvállalásnak is, odafigyelünk a társadalomra, védjük környezetünket és hangsúlyozzuk a logisztikai szakma fontosságát a jövő generációjának fenntarthatósága érdekében.

Hidegre teszik

A Nagel Hungária Kft. kifejezetten élelmiszerek hőmérséklet-kontrollált logisztikájával foglalkozik, a cég a Nagel-Group része. Petromárkó Miklós, a cég értékesítési vezetője kiemelte, hogy olyan gyűjtőhálózattal rendelkeznek, amely az egész Európát lefedő zárt hűtőlánc minden szakmai és jogi feltételét megvalósítja.

– Szolgáltatási palettánkon belül megtalálható a raktározás, belföldi disztribúció, gyűjtő-, rész-, illetve komplett kamionos szállítás. Számos hazai élelmiszer-ipari nagyvállalatot tudhatunk partnereink között. Szolgáltatásaink több hőmérséklet-tartományban érhetők el valamennyi jelenlegi és jövőbeni partnerünk részére, úgy a friss, mind a mélyfagyasztott, vagy éppen csak temperálást igénylő megoldások széles skáláján. Raktári szolgáltatásainkon belül kiemelném értéknövelő szolgáltatásainkat, amelynek keretében belül többek között vállaljuk a speciális árukihelyezésekhez, promóciókhoz kapcsolódó egyedi displayek összeállítását, feliratokkal való ellátását.

Petromárkó Miklós úgy véli, hogy az EKÁER rendszer első tesztelése óta a körülményekhez képest sikerült egy jól működő rendszert kidolgozniuk.

– Nekünk szállítmányozóként feladatunk, hogy az EKÁER számokon belül biztosítani tudjuk a szállítójármű rendszámát. A rendszámokat azonban nem elég egyszer rögzíteni az esetek jelentős részében. Szolgáltatói oldalról továbbra sincs lehetőség arra, hogy ezeket a rendszámfrissítéseket rendszertámogatással, vagyis gyakorlatilag egy adatcserén keresztül el lehessen végezni. Ezért adminisztrátorokat alkalmazunk, akik azon partnereink részére, akik igényelték ezt a szolgáltatást, manuálisan elvégzik a frissítést az EKÁER rendszerben. Azon partnereink részére pedig, akik nem igényelték ezt a szolgáltatást, email üzenetben küldött riportban adunk információt az EKÁER-köteles szállítmányokhoz kapcsolódó rendszámmódosulásról.

Disztribúciós hálózatukon keresztül Magyarország teljes területét lefedik.

– Azonban azon cégeknek, akik régiós értékesítésben gondolkoznak, vagy akár európai méretű piacot céloztak meg, tudunk megoldást. Import tevékenységgel kapcsolatos fontos információ, hogy élelmiszer uniós tagállamból történő behozatala esetén azt csak a 3/2010 (VII. 5.) VM rendelet alapján bejelentett első magyarországi tárolási helyen lehet kirakodni. A Nagel Hungária Kft. engedélyezett első kirakodási hely, az aktuális importbeérkezéshez kapcsolódó bejelentési kötelezettségeket pedig elvégezzük partnereink részére.

Új utakon

Az FM Logistic számos élelmiszeripari, gyártó és kereskedelmi cég logisztikai partnereként a nemzetközi logisztikai piac egyik meghatározó szereplője Európában, Ázsiában és Brazíliában. Csiszár Zsolt kereskedelmi igazgató elmondta, hogy üzleti stratégiájuk középpontjában a raktározás, belföldi- és nemzetközi szállítmányozás van, valamint co-packing szolgáltatások során olyan megoldásokat kínálnak, amelyek segítenek ügyfeleinknek ellátási láncuk optimalizálásában.

– Személyre szabott komplex megoldásokat nyújtunk a beszállítástól kezdve a raktárlogisztikai és csomagolási szolgáltatásokon át az áruelosztásig, biztosítva az ellátási lánc optimalizálását. Ügyfeleink között élelmiszer-feldolgozó, higiéniás és kozmetikai termékeket, csúcstechnológiai és fogyasztási cikkeket gyártó cégek találhatók, de megtalálhatóak jó néhányan a legnagyobb kiskereskedelmi cégek közül is. Havonta megjelenő elektronikus hírleveinkben, sajtócikkeinkben az innovációra és a fenntarthatóságra, a témára fókuszálunk. Szívesen veszünk részt fórumokon, konferenciákon, hogy megoszthassuk szakmai tapasztalatainkat.

Az idei év számos kihívást állított a logisztikával foglalkozó cégek elé.

– Az FM Logistic folyamatosan nyomon követi a piaci és a törvénybeli változásokat. Kiemelném az útdíj változását, a kiskereskedelmi szektorban az ügyfelek vasárnapi zárva tartására való operatív átállást, illetve EKAER bevezetését, melyek mindegyikét partnereinkkel közösen sikeresen implementáltuk. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy az EKAER adminisztráció milyen többletköltséget ró a szereplőkre, illetve jelentős erőforrást köt le, és időt vesz el az érdemi munkától. Változatlanul azt tapasztaljuk, hogy a törvényhozók nem vonják be döntéseikbe a szakma képviselőit, ugyanis a június 1-jén bevezetett módosulás nem a várt egyszerűsítést eredményezte.

Csiszár Zsolt úgy látja, hogy nagy gyártók FMCG termékeinek szállítói között éles verseny alakult ki, a különbséget az ellátási lánc rugalmasságában és megbízhatóságában lehet tapasztalni.

– Megoldásaink az ellátási lánc fejlett folyamatát és magas szintű teljesítését garantálják. Az FM Logistic a „Pooling” koncepcióban kifejlesztette referencia értékű válaszát az érintettek legfőbb kihívásaira. A „Pooling” egyesíti az ugyanarra a disztribúciós csatornára szánt több gyártó kompatibilis késztermékének szállítását, ideális esetben egyazon telephelyről indítva. Az összevonásnak köszönhetően gyakoribb a nagykereskedelmi raktárakba való kiszállítás, mely biztosítja a termékek folyamatos polcra kerülését, egyben az üzletek készletigénye csökken.

Mizsei K

Kapcsolódó cikkeink