Kemény árverseny a reklámiparban
Kevés a tender, öldöklő az árverseny, ha van megrendelés, az is főleg eseti jellegű, és nem jellemzők már a többéves, hosszú távú márkaépítést szolgáló kampányok – a szűkülő piac miatt nincsenek könnyű helyzetben a magyarországi reklámügynökségek. Hogy fenntartsák a forgalmukat, a kreatívok jellemzően a szolgáltatási palettájuk kiszélesítésével próbálkoznak.
A médiapiac pangása, a hirdetési költések két éve tartó visszaesése a kampányokat kitaláló kreatív és reklámügynökségeket is kellemetlenül érintette: manapság alig vannak nagy munkára szóló tenderek a piacon, a jellemzően rövidebb időszakokra szóló, kisebb megrendelésekért pedig öldöklő árverseny folyik – derül ki a Világgazdaságnak nyilatkozó piaci szereplők helyzetértékeléséből.
„A válság miatt 2009 végén, 2010 elején jelentősen csökkent a cégek által hirdetésekre szánt összeg, amely azóta is megrekedt egy nagyon alacsony szinten, ez természetesen a kampányokat kitaláló reklámügynökségek forgalmán is megmutatkozik” – mondta Aczél László, a Young & Rubicam ügynökség ügyvezetője, a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének (MAKSZ) elnöke. Mint mondta: vannak olyan ágazatok, amelyek képviselői gyakorlatilag teljesen eltűntek a piacról, mert az ezekben dolgozó cégek szinte lenullázták a marketingre, kommunikációra szánt költségvetésüket, hogy a pénzt inkább eladásösztönzésre, költségeik és áraik leszorítására fordítsák. Tendencia az is, hogy a multinacionális vállalatok mindinkább regionális szinten döntenek a különböző kampányaikról, ezért egyre jellemzőbb, hogy a külföldi kampányokat adaptálják a hazai piacra, nem készítenek külön változatot az egyes országokra. Ez pedig szintén munkát vesz el a hazai ügynökségektől.
„A nemzetközi ügyfeleknél folyamatosan erősödik a centralizáció, egyre kevésbé próbálnak márkát építeni vagy helyi üzenetekkel megjelenni a magyar piacon, az ilyen jellegű aktivitás gyakorlatilag kimerül a különböző értékesítési akciók, rendezvények, fesztiválok szervezésében és kommunikálásában” – látja hasonlóan a helyzetet Záprel Zsolt, a McCann Erickson Budapest ügyvezető igazgatója. Véleménye szerint a helyi kampányok esetében jellemző trend az is, hogy egyre inkább a költségek alapján választanak kreatív ügynökséget az ügyfelek, ami kemény árversenyre kényszeríti a piaci szereplőket – írja a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A nagy élelmiszerláncok többsége nyitva tartja üzleteit december 24-én délig
A nagy élelmiszerláncok többsége nyitva tartja üzleteit december 24-én, a…
Tovább olvasom >Orbán Viktor: Gazdasági fellendülés és történelmi lehetőségek 2025-re
Péntek reggel Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth Rádióban ismertette a…
Tovább olvasom >Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >