Kell a jó bor!

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 08. 30. 08:53

Lapzártánk után zárult a Nagy Bor Teszt adatgyűjtési időszaka, de az ország eddigi legnagyobb boros felmérése során június végéig már 30 ezren töltötték ki az internetes kérdőívet.

Már most levonható a furcsa kettősségre rávilágító fontos tanulság: miközben a borvásárlás egyre inkább személyes élménnyé válik, nő az online borvásárlásra nyitott fogyasztók száma is. A magyar ember hetente többször borozik, és szinte csak hazai termékeket választ. A borszakmai oldalak olvasóinak (közülük került ki a válaszadók harmada) 40 százaléka hetente többször borozik, 20 százalék hetente legalább egyszer. Ugyanezek a számok az egyéb weboldalakról érkezett válaszadóknál: 26 százalékuk hetente többször, 20 százalék hetente egyszer, 23 százalék pedig havonta 2-3-szor bont palackot.

A vásárlói tudatosság nő. Az előbbi csoport, az „értők” 20 százaléka vásárol interneten is bort, ám alig több mint harmaduk választ italt szuper- és hipermarketekben. Viszont legalább ennyien vásárolnak borszaküzletekben is, ami azt jelenti, hogy egyre több fogyasztó keresi az élményt, a felfedezést, és a tanácsadást a bor beszerzésében.

Mindez komoly előrelépés a borkultúrában, mint ahogy az is, hogy a boros oldalakat gyakran böngészők átlagosan 1000 forintnál nagyobb összeget költenek egy palack otthoni fogyasztásra szánt borra, de különleges alkalmakra és ajándékba szánt italokra akár 3000 forintnál is többet. Kathona Krisztián, a Borháló igazgatója szerint a változás olyan jelentős fejlemény, mint a reduktív borok térhódítása volt a 2000-es évek elején, vagy a fröccs becsületének helyreállítása 2010 körül, ami a fehérborok és rozék előretöréséhez vezetett.

A szakember úgy véli, a korábbi változások és a mostani között nagy különbséget jelent, hogy a felértékelődés elsősorban nem a borászatok munkájában, hanem a kereskedelemben zajlott le. A minőségi borok folyamatos javulása az árak fokozatos emelkedésével járt, ugyanakkor megjelent a piacon a kétes minőségű 300–600 forintos kategória, ami az áruházak polcain kettészakította a „mezőnyt”

Kapcsolódó cikkeink