Kell a jó bor!
Lapzártánk után zárult a Nagy Bor Teszt adatgyűjtési időszaka, de az ország eddigi legnagyobb boros felmérése során június végéig már 30 ezren töltötték ki az internetes kérdőívet.
Már most levonható a furcsa kettősségre rávilágító fontos tanulság: miközben a borvásárlás egyre inkább személyes élménnyé válik, nő az online borvásárlásra nyitott fogyasztók száma is. A magyar ember hetente többször borozik, és szinte csak hazai termékeket választ. A borszakmai oldalak olvasóinak (közülük került ki a válaszadók harmada) 40 százaléka hetente többször borozik, 20 százalék hetente legalább egyszer. Ugyanezek a számok az egyéb weboldalakról érkezett válaszadóknál: 26 százalékuk hetente többször, 20 százalék hetente egyszer, 23 százalék pedig havonta 2-3-szor bont palackot.
A vásárlói tudatosság nő. Az előbbi csoport, az „értők” 20 százaléka vásárol interneten is bort, ám alig több mint harmaduk választ italt szuper- és hipermarketekben. Viszont legalább ennyien vásárolnak borszaküzletekben is, ami azt jelenti, hogy egyre több fogyasztó keresi az élményt, a felfedezést, és a tanácsadást a bor beszerzésében.
Mindez komoly előrelépés a borkultúrában, mint ahogy az is, hogy a boros oldalakat gyakran böngészők átlagosan 1000 forintnál nagyobb összeget költenek egy palack otthoni fogyasztásra szánt borra, de különleges alkalmakra és ajándékba szánt italokra akár 3000 forintnál is többet. Kathona Krisztián, a Borháló igazgatója szerint a változás olyan jelentős fejlemény, mint a reduktív borok térhódítása volt a 2000-es évek elején, vagy a fröccs becsületének helyreállítása 2010 körül, ami a fehérborok és rozék előretöréséhez vezetett.
A szakember úgy véli, a korábbi változások és a mostani között nagy különbséget jelent, hogy a felértékelődés elsősorban nem a borászatok munkájában, hanem a kereskedelemben zajlott le. A minőségi borok folyamatos javulása az árak fokozatos emelkedésével járt, ugyanakkor megjelent a piacon a kétes minőségű 300–600 forintos kategória, ami az áruházak polcain kettészakította a „mezőnyt”
Kapcsolódó cikkeink
Nagyot változtak a borfogyasztási szokások: ma már a könnyedebb, gyümölcsös vörösborokat vásároljuk szívesen
Az ünnepi asztalról nem hiányozhat egy palack kiváló vörösbor, amely…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >8 millió palack szeszesital és 225 visszaváltó automata várja a vásárlókat
8 millió palack, illetve doboz alkoholos itallal készült a Tesco…
Tovább olvasom >További cikkeink
2025 lesz a magyar sörturizmus éve?
18 magyar, kisüzemi sörfőzdébe kalauzol el a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Macsó megközelítés a vásárlásban – A nap képe
Az USA-ban működik (legalább) egy olyan hipermarket, ahol a bevéárláshoz…
Tovább olvasom >Új szabályozás a munkaegészségügyi vizsgálatok terén: mit jelent ez a szállodaipar számára?
2024. szeptember 28-tól jelentős változások léptek életbe a munkaegészségügyi vizsgálatok…
Tovább olvasom >