Kell a jó bor!
Lapzártánk után zárult a Nagy Bor Teszt adatgyűjtési időszaka, de az ország eddigi legnagyobb boros felmérése során június végéig már 30 ezren töltötték ki az internetes kérdőívet.
Már most levonható a furcsa kettősségre rávilágító fontos tanulság: miközben a borvásárlás egyre inkább személyes élménnyé válik, nő az online borvásárlásra nyitott fogyasztók száma is. A magyar ember hetente többször borozik, és szinte csak hazai termékeket választ. A borszakmai oldalak olvasóinak (közülük került ki a válaszadók harmada) 40 százaléka hetente többször borozik, 20 százalék hetente legalább egyszer. Ugyanezek a számok az egyéb weboldalakról érkezett válaszadóknál: 26 százalékuk hetente többször, 20 százalék hetente egyszer, 23 százalék pedig havonta 2-3-szor bont palackot.
A vásárlói tudatosság nő. Az előbbi csoport, az „értők” 20 százaléka vásárol interneten is bort, ám alig több mint harmaduk választ italt szuper- és hipermarketekben. Viszont legalább ennyien vásárolnak borszaküzletekben is, ami azt jelenti, hogy egyre több fogyasztó keresi az élményt, a felfedezést, és a tanácsadást a bor beszerzésében.
Mindez komoly előrelépés a borkultúrában, mint ahogy az is, hogy a boros oldalakat gyakran böngészők átlagosan 1000 forintnál nagyobb összeget költenek egy palack otthoni fogyasztásra szánt borra, de különleges alkalmakra és ajándékba szánt italokra akár 3000 forintnál is többet. Kathona Krisztián, a Borháló igazgatója szerint a változás olyan jelentős fejlemény, mint a reduktív borok térhódítása volt a 2000-es évek elején, vagy a fröccs becsületének helyreállítása 2010 körül, ami a fehérborok és rozék előretöréséhez vezetett.
A szakember úgy véli, a korábbi változások és a mostani között nagy különbséget jelent, hogy a felértékelődés elsősorban nem a borászatok munkájában, hanem a kereskedelemben zajlott le. A minőségi borok folyamatos javulása az árak fokozatos emelkedésével járt, ugyanakkor megjelent a piacon a kétes minőségű 300–600 forintos kategória, ami az áruházak polcain kettészakította a „mezőnyt”
Kapcsolódó cikkeink
Minden korty egy új fejezet – teljesen megújul és szintet is lép a BB bor- és pezsgőcsalád
A borkészítés minden fázisát elemezve és átgondolva, a legújabb trendeknek…
Tovább olvasom >Történelmi döntés: az Európai Bizottság jóváhagyta az első fenntarthatósági áregyezséget a borágazatban
Az Európai Bizottság első alkalommal foglalt hivatalosan állást egy fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Terjed a szőlő aranyszínű sárgaság: már a Somlói borvidéket is elérte a súlyos betegség
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) friss laboratóriumi vizsgálatai alapján immár…
Tovább olvasom >További cikkeink
Top 10-es listán a legjobb túrógombóc lelőhelyek
Van egy étel, ami generációkon átívelő kedvenc, egyszerre idézi a…
Tovább olvasom >Visit Hungary: már több mint 10 millió turista érkezett az országba
Idén július 23-án lépte túl a vendégek száma a 10…
Tovább olvasom >Durva áremelkedés jöhet: akár 1000 forinttal is drágulhat egy doboz cigaretta
Komoly drágulás fenyegeti a dohányosokat Magyarországon: az Európai Bizottság új…
Tovább olvasom >