Keleten a helyzet változik

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2019. 03. 15. 09:18

Hazai pályán, csak egy országban, kis eladóterű, lakóhely közeli boltokat működtető vállalatok uralják Közép- és Kelet-Európa élelmiszer-kiskereskedelmének tízes toplistáját. Egyetlen kivétel a negyedik helyezett Lidl.

Térségünk piaci trendjeit vizsgálja a német Lebensmittel Zeitung LZ Retailytics részlege, és többek között megállapítja, hogy a korábbi évekhez hasonlít a tavalyi helyzet. Ugyanis a még nem konszolidálódott orosz piacon listavezető X5 csoport által működtetett Pjatyorka és a Magnit lánc vezeti régiónkban az eladótér nagysága szerint készült tabellát; tavaly összesen 818 ezer, illetve 290 ezer négyzetméternyi bolti eladótérrel. Felhívja a figyelmet a következőre is: „A Lidl viszonylag nagy eladóterű minőségi diszkont koncepciójával az egyetlen cég, amely mind a 9 országban teret tudott nyerni, növekedésének fő forrása pedig a lengyel és a román piac”. 152 ezer négyzetméternyi eladóterével negyedik a rangsorban.

Az elemzés feltárta, hogy térségünkben az élelmiszer-kiskereskedelem eladóterének oroszlánrésze kis bolttípusokban található. Tavaly az üzletek bővítésének több mint 70 százaléka jutott 400 négyzetméternél kisebbekre. Főleg az orosz és a lengyel piac kínál tág lehetőségeket a növekedésre, családok által működtetett hagyományos boltok rovására. Mindkét országban diszkontorientált láncok vezetik a piacot: az oroszországi Pjatyorka és Magnit mellett Lengyelországban a portugál tulajdonban lévő Biedronka.

Felhívják a német szakértők a figyelmet a következő várható változásra is: „Eltérően a korábbi évektől a hazai, lakóhelyek közelében működő cégek folyamatosan növekednek, mint Lengyelországban a Dino és Zabka, Romániában pedig a Profi. Mind a három jó példa arra, hogy kis láncok az egyre nehezebb versenykörnyezetben is tudnak növekedni, hogy egy ország piacán fontosak legyenek.”

Mindent egybevetve azonban a Lidlt látják úgy, hogy a régió vásárlási és fogyasztási szokásaihoz legjobban alkalmazkodik: „Egyidejűleg kilenc országban működik, és minőségre orientált diszkont koncepciója dinamikus növekedést okoz, jóval a piaci átlag feletti mértékben. Amit annak is köszönhet, hogy kínálatát folyamatosan a szupermarket irányában fejleszti.” Megállapítják a német szakértők, hogy a vásárlóerő Közép-Európában és Oroszországban is növekszik. Emiatt arra számítanak, hogy a diszkontok még inkább elmozdulnak a szupermarketek koncepciója felé:

„Ezzel egy időben azt is várjuk, hogy a lakóhely közeli boltok lassanként átalakulnak, egyre inkább kényelmi igényeket fognak kielégíteni, hogy reagáljanak a vásárlók elvárásainak valószínű változásaira.” //

Kapcsolódó cikkeink