Keleten a helyzet változik
Hazai pályán, csak egy országban, kis eladóterű, lakóhely közeli boltokat működtető vállalatok uralják Közép- és Kelet-Európa élelmiszer-kiskereskedelmének tízes toplistáját. Egyetlen kivétel a negyedik helyezett Lidl.
Térségünk piaci trendjeit vizsgálja a német Lebensmittel Zeitung LZ Retailytics részlege, és többek között megállapítja, hogy a korábbi évekhez hasonlít a tavalyi helyzet. Ugyanis a még nem konszolidálódott orosz piacon listavezető X5 csoport által működtetett Pjatyorka és a Magnit lánc vezeti régiónkban az eladótér nagysága szerint készült tabellát; tavaly összesen 818 ezer, illetve 290 ezer négyzetméternyi bolti eladótérrel. Felhívja a figyelmet a következőre is: „A Lidl viszonylag nagy eladóterű minőségi diszkont koncepciójával az egyetlen cég, amely mind a 9 országban teret tudott nyerni, növekedésének fő forrása pedig a lengyel és a román piac”. 152 ezer négyzetméternyi eladóterével negyedik a rangsorban.
Az elemzés feltárta, hogy térségünkben az élelmiszer-kiskereskedelem eladóterének oroszlánrésze kis bolttípusokban található. Tavaly az üzletek bővítésének több mint 70 százaléka jutott 400 négyzetméternél kisebbekre. Főleg az orosz és a lengyel piac kínál tág lehetőségeket a növekedésre, családok által működtetett hagyományos boltok rovására. Mindkét országban diszkontorientált láncok vezetik a piacot: az oroszországi Pjatyorka és Magnit mellett Lengyelországban a portugál tulajdonban lévő Biedronka.
Felhívják a német szakértők a figyelmet a következő várható változásra is: „Eltérően a korábbi évektől a hazai, lakóhelyek közelében működő cégek folyamatosan növekednek, mint Lengyelországban a Dino és Zabka, Romániában pedig a Profi. Mind a három jó példa arra, hogy kis láncok az egyre nehezebb versenykörnyezetben is tudnak növekedni, hogy egy ország piacán fontosak legyenek.”
Mindent egybevetve azonban a Lidlt látják úgy, hogy a régió vásárlási és fogyasztási szokásaihoz legjobban alkalmazkodik: „Egyidejűleg kilenc országban működik, és minőségre orientált diszkont koncepciója dinamikus növekedést okoz, jóval a piaci átlag feletti mértékben. Amit annak is köszönhet, hogy kínálatát folyamatosan a szupermarket irányában fejleszti.” Megállapítják a német szakértők, hogy a vásárlóerő Közép-Európában és Oroszországban is növekszik. Emiatt arra számítanak, hogy a diszkontok még inkább elmozdulnak a szupermarketek koncepciója felé:
„Ezzel egy időben azt is várjuk, hogy a lakóhely közeli boltok lassanként átalakulnak, egyre inkább kényelmi igényeket fognak kielégíteni, hogy reagáljanak a vásárlók elvárásainak valószínű változásaira.” //
Kapcsolódó cikkeink
Átadták az első okos értékesítési pontot, az Auchan GO-t
Hivatalosan is megnyílt az Auchan Magyarország új, innovatív kereskedelmi egysége,…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
Örömmel tudatjuk, hogy megjelent a Trade magazin legújabb, 2025/2-3-as száma.…
Tovább olvasom >Suppan: a mélyponton túl lehet a kiskereskedelmi szektor
Áprilisban a várakozásoktól elmaradva a nyers adatok szerint 13,6%-kal, míg…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >