Kedvező trendek Közép- és Kelet-Európában
Maga mögött hagyta a pénzügyi válság legnehezebb időszakát a legtöbb közép- és kelet-európai ország, azonban fogyasztóikban nyomot hagyott a recesszió. Arra ösztönözte őket többek között, hogy vásárlásaikat racionalizálják. Jobban odafigyelnek, hogy a pénzükért megfelelő minőségű árut kapjanak, valamint arra is, hogy mennyi árut tesznek a bevásárlókosarukba.
Régiónkban mindenütt tapasztaljuk a vásárlási szokások változását. A válság előtt a fogyasztók egy része több élelmiszert vett, mint amennyit elfogyasztott. Jellemzően viszonylag ritkán, sokat vásároltak. Most viszont gyakrabban keresnek fel egy-egy élelmiszerüzletet, és inkább kalkulálják a beszerzendő mennyiséget, mint egy-két évvel ezelőtt. Így kevesebb élelmiszer vész kárba.
Napjainkban a fogyasztók vásárlási döntéseiket jobban priorizálják. Számolnak, ha nem is a válsággal, de bizonyos fokig a veszélyével.
Előtérbe került, hogy a megvásárolt áru értéke megérje a pénzt, amit kiadnak érte. A megbízható minőséget keresik, és ezáltal még nagyobb lett a márkaérték súlya. Érvényes ez a különböző termékekre ugyanúgy, mint a boltláncokra. Hiszen a boltválasztás egyik lényeges összetevője a bizalom. Tapasztalataim szerint a válságból való kilábalás során, majd azt követően a márkaérték fontosabb, mint valaha.
Az egyes kategóriák vezető márkái kevésbé érezték meg a válság okozta vis�szaesést, mint a rangsorban utánuk következők. Megfigyelhető, hogy legkevesebb hátrány a prémiumtermékeket érte.
Mindez nemcsak régiónkat jellemzi, hanem globálisan érvényesülő trend.
Magyarországon a gazdasági növekedés mellett jelentős szerepet játszik a fogyasztói bizalom. Ha az emberek úgy érzik, hogy érdemes beruházniuk, költeniük, akkor megnő a vásárlási kedvük. Ha a látens igények valósággá válnak, újra nagyobb lesz a bevásárlókosarak értéke.
A belföldi piac élénkülése bővítheti sok magyarországi élelmiszergyártó exportját. A gazdasági növekedés külföldön is versenyképes termékekkel válik fenntarthatóvá. Ehhez a magyar élelmiszer-termelés minden szükséges feltétellel rendelkezik, nyersanyagtól kezdve szakembereken keresztül a know how-ig. n
Dr. Michalis Christou
Közép- és kelet-európai igazgató
Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ez az év már valóban az adatmenedzsment éve lesz
Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor sikere idén nagyban múlhat az árképzés, az…
Tovább olvasom >DLA Piper Hungary/Omnibusz javaslat: szükséges egyszerűsítés vagy visszalépés a fenntarthatósági törekvésekben?
Február 26-án hivatalosan is elérhetővé vált a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségek…
Tovább olvasom >Slow Food Deutschland: nem a rovarok fogyasztása, hanem az élelmiszerpazarlás csökkentése lehet a megoldás
Kritikát fogalmazott meg a Slow Food Deutschland a rovarok Európában…
Tovább olvasom >