Kedvező trendek Közép- és Kelet-Európában
Maga mögött hagyta a pénzügyi válság legnehezebb időszakát a legtöbb közép- és kelet-európai ország, azonban fogyasztóikban nyomot hagyott a recesszió. Arra ösztönözte őket többek között, hogy vásárlásaikat racionalizálják. Jobban odafigyelnek, hogy a pénzükért megfelelő minőségű árut kapjanak, valamint arra is, hogy mennyi árut tesznek a bevásárlókosarukba.
Régiónkban mindenütt tapasztaljuk a vásárlási szokások változását. A válság előtt a fogyasztók egy része több élelmiszert vett, mint amennyit elfogyasztott. Jellemzően viszonylag ritkán, sokat vásároltak. Most viszont gyakrabban keresnek fel egy-egy élelmiszerüzletet, és inkább kalkulálják a beszerzendő mennyiséget, mint egy-két évvel ezelőtt. Így kevesebb élelmiszer vész kárba.
Napjainkban a fogyasztók vásárlási döntéseiket jobban priorizálják. Számolnak, ha nem is a válsággal, de bizonyos fokig a veszélyével.
Előtérbe került, hogy a megvásárolt áru értéke megérje a pénzt, amit kiadnak érte. A megbízható minőséget keresik, és ezáltal még nagyobb lett a márkaérték súlya. Érvényes ez a különböző termékekre ugyanúgy, mint a boltláncokra. Hiszen a boltválasztás egyik lényeges összetevője a bizalom. Tapasztalataim szerint a válságból való kilábalás során, majd azt követően a márkaérték fontosabb, mint valaha.
Az egyes kategóriák vezető márkái kevésbé érezték meg a válság okozta vis�szaesést, mint a rangsorban utánuk következők. Megfigyelhető, hogy legkevesebb hátrány a prémiumtermékeket érte.
Mindez nemcsak régiónkat jellemzi, hanem globálisan érvényesülő trend.
Magyarországon a gazdasági növekedés mellett jelentős szerepet játszik a fogyasztói bizalom. Ha az emberek úgy érzik, hogy érdemes beruházniuk, költeniük, akkor megnő a vásárlási kedvük. Ha a látens igények valósággá válnak, újra nagyobb lesz a bevásárlókosarak értéke.
A belföldi piac élénkülése bővítheti sok magyarországi élelmiszergyártó exportját. A gazdasági növekedés külföldön is versenyképes termékekkel válik fenntarthatóvá. Ehhez a magyar élelmiszer-termelés minden szükséges feltétellel rendelkezik, nyersanyagtól kezdve szakembereken keresztül a know how-ig. n
Dr. Michalis Christou
Közép- és kelet-európai igazgató
Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >