Kedvező bortrendek – belföldön
Magyarországon az egy főre jutó éves borfogyasztás 32-34 liter, amivel az európai középmezőnyhöz tartozunk. A megfigyelések szerint 2005-ben a magyar háztartások által elfogyasztott bor mennyisége stabilnak tekinthető – idézett Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára egy piackutatási felmérés eredményéből. Értékben kissé nőtt, mennyiségben viszont valamelyest csökkent a borpiac.A 2004/2005. borpiaci év nem vonult be a szőlő- és bortermelők aranykönyvébe – mondta Horváth Csaba. A nagyobb pincekészletek miatt érezhető túltermelés következtében az előző évvel összehasonlítva negyedével esett a szőlő felvásárlási ára. Az export 180 ezer hektoliterrel lett kevesebb. A piaci helyzetet súlyosbította az ellenőrizhetetlen forrásból származó hatalmas készlet, és az ágazat felkészületlensége az uniós intervenciós mechanizmusok alkalmazására.
Az elmúlt, 2005/2006. borpiaci évben minden korábbinál kevesebb szőlő termett. A 2005. év nem kedvezett a szőlőtermésnek. Összességében tavaly közel 3 millió hektoliter bor került a pincékbe, a felvásárlási árak pedig 5 százalékkal nőttek a megelőző szürethez képest.
A 2006/2007. borpiaci évben az előzetes termésbecslés még 550-580 ezer tonna szőlőterméssel számolt, ami 3,5 millió hektoliteres bortermést jelzett. A szüret közben azonban kiderült, hogy ez a mennyiség kevesebb, viszont a meleg és hosszú ősz kedvezett a termés minőségének.
A korai fajták szüreti adatai alapján a termésbecslés kissé optimistának tűnik, további terméscsökkenés valószínű.
Csökkenő export, növekvő import
A közepes mennyiség és az alacsony készletszint miatt valamelyest emelkedtek a szüreti felvásárlási árak. A mennyiség csökkenése a késői fajták esetében növelheti a keresletet. A magyar borok exportja a pezsgő kivételével csökkenő tendenciát mutat, mind az EU 15-ben, mind pedig az EU 9-ben. A legnagyobb visszaesését Németország és az Egyesült Királyság piacán szenvedtük el. A magyar borok igen alacsony áron kerülnek külpiaci értékesítésre, exportunk átlagára elmarad mind az újvilági, mind az európai szállítók átlagáraitól.
A külpiaci verseny éles, az export évről évre csökkenő. A közösségi marketingforrások kiesése miatt jelentősebb elmozdulás idén nem várható.
Az import mennyisége összességében még nem éri el a piaczavaró mértéket, de a szerkezete megváltozott. Egyre több a palackozott végtermék, ami a fogyasztó számára érzékelhető és lélektani hatású. Szükség lenne a behozott termékek rendszeres, átfogó ellenőrzésére.
Palackokba töltve jobban veszik
A HNT augusztusi adatszolgáltatása érzékelhető elmozdulást mutat a palackos értékesítés javára.
A hazai és a nemzetközi fogyasztási tendenciák alapján valószínűsíthető, hogy a magyar borfogyasztás az alkoholos italok mindenkori arányaitól függően fog alakulni. A borfogyasztás határait egyébként a fejenkénti 30-40 liter között lehet meghúzni. A bor fogyasztásának mennyisége a gazdaság állapotának változására, a jövedelmek alakulására viszonylag széles ingadozással reagál.
A bor mint élvezeti cikk, pozitív jövedelemrugalmasságú termék. A borfogyasztási szokások változása jelentős hatást gyakorol a borfogyasztás alakulására. Erre jó példa a vörösbor kedvező egészségügyi hatásainak propagálása.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >