Kedvetlen plázaépítők Kelet-Európában
A 2007-es csúcshoz képest a tizedére csökkenhet idén a bevásárlóközpont-építési projektek száma a délkelet-, és kelet-európai térségben a RegioData osztrák gazdaságkutató cég felmérése szerint.
A vizsgált 25 országban összesen 268 üzletközpont épült a beruházási láz csúcsévében, 2007-ben. Egy évvel később 214, 2009-ben 168 bevásárlóközpont épült, az idén pedig csupán 26 projektet fejezhetnek be.
Az adatok arra utalnak, hogy újra kell rajzolni a tipikus kelet-európai fogyasztóról élő képet, amely szerint a térség átlagos lakója gazdasági-fogyasztási értelemben gyorsan zárkózik fel a kontinens nyugati feléhez. „2009-ben szinte valamennyi országban visszaestek a konjunktúra, a jövedelem és a vásárlőerő alakulására vonatkozó várakozások” – emelte ki Mark Ruhsam, a cég szóvivője. „A folyamatok természetesen befolyásolják a kereskedelmi ingatlan-beruházási terveket”, és a helyzetet tovább rontja, hogy a pénzügyi válság miatt egyre nehezebben oldható meg a finanszírozás kérdése.”
Ennek ellenére még mindig nagyjából ezer bevásárlóközpont építését tervezik a kelet-, délkelet-európai térségben, a projektek harmada azonban várhatóan soha nem valósul meg. A 2011-es tervekről alig közölnek számokat a beruházók, mert sok projektet halasztani, jegelni kellett és bizonytalan a folytatás – mondta Ruhsam.
A RegioData meghatározása szerint az 5 ezer négyzetméternél nagyobb alapterületű kereskedelmi ingatlanok számítanak bevásárlóközpontnak, és van egy mutató – az egy lakosra jutó bevásárlóközponti alapterület (GLA) -, amely támpontot ad a piaci kilátások megbecsüléséhez.
A GLA alapján komoly lehetőségeket rejt Törökország, ahol 7 négyzetmétert mutat az index, Oroszország, ahol 11 a GLA mutató, és Lengyelország, 15-ös GLA-val. Összehasonlításképpen: Ausztriában 31 négyzetméter üzletterület jut egy lakosra a bevásárlóközpontokban. Ugyanakkor a legígéretesebb a vizsgált térségből nyugatra kilógó Németország, ahol az újraegyesítés után 20 évvel még mindig csupán 13 négyzetméternyi bevásárlóközpont jut egy lakosra, a népesség és a vásárlóerő azonban hatalmas – közli a tanulmány megállapításait a privatbankar.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Országos kampányt indított a Tej Terméktanács a trappista sajt népszerűsítésére
A Tej Terméktanács országos marketingkampányt indított a hazai előállítású trappista…
Tovább olvasom >Újfajta visszaváltó automata jelent meg Magyarországon
Áprilisban két helyszínen, a 40. jubileumi Telekom Vivicittán és a…
Tovább olvasom >Föld napja: Felemás a magyar lakosság klímatudatossága
Április 22-e a Föld napja, így kifejezetten aktuális kérdés a…
Tovább olvasom >